Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav trondrm » fre 18.07.2008 0:26

Jeg brøt avtalen med NetCom i dag. I ettertid har jeg regnet litt på det, og funnet ut at iTalk small kanskje er det jeg burde hatt allikevel...

Har noen hørt om noen som har gjenopprettet operatørlås og gjeninnført bindingstiden? Er det i det hele tatt mulig? Jeg tenkte å ringe NetCom i morgen å spørre, men tenkte å lufte spørsmålet her først.

Alternativt kunne jeg gå for smalltalk og connect fritid tilsammen 198 pr måned, men jeg drar jo med meg 2400/12=200 ekstra pr. måned, så det lønner seg jo egentlig ikke..

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav Børhaug » fre 18.07.2008 0:53

du kan selge telefonen å kjøpe en ny. med litt hell går du i pluss.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav trondrm » fre 18.07.2008 10:36

Tok kontakt med NetCom i dag. Dette var ikke noe problem i det hele tatt. iTalk small er gjenopprettet med bindingstid. Telefonen er jo da faktisk fortsatt åpen for alle operatører...

Antar at det endrer seg ved en eventuell restore i iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav chaos_pilot » fre 18.07.2008 10:57

Antar at:

* For å få startet opp telefonen med nytt SIM-kort må den innom iTunes
* iTunes vil kontakte Apples aktiveringsserverløsning og få beskjed om at telefonen er låst til NetCom.

Altså, så lenge ditt IMEI-nummer er registrert låst til NetCom på aktiveringsløsningen vil telefonen ikke virke med SIM-kort fra andre leverandører - uten evt. "unlock hack".
Ergo: NetCom/Apple kan i utgangspunktet låse eller låse opp en iPhone uavhengig av hva du gjør med telefonen eller iTunes.

Merk: dette er noe jeg antar - basert på informasjon fra forskjellige kilder.


chaos pilot
medlem i 211 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav kewell79 » fre 18.07.2008 11:17

trondrm skrev:Jeg brøt avtalen med NetCom i dag. I ettertid har jeg regnet litt på det, og funnet ut at iTalk small kanskje er det jeg burde hatt allikevel...

Har noen hørt om noen som har gjenopprettet operatørlås og gjeninnført bindingstiden? Er det i det hele tatt mulig? Jeg tenkte å ringe NetCom i morgen å spørre, men tenkte å lufte spørsmålet her først.

Alternativt kunne jeg gå for smalltalk og connect fritid tilsammen 198 pr måned, men jeg drar jo med meg 2400/12=200 ekstra pr. måned, så det lønner seg jo egentlig ikke..




temmelig sikker på at du kommer til å drager over 100MB i datatrafikk noen ganger, og kanskje 100 minutt ringetid....tenk deg smalltalk + connectfritid der du surfer gratis hele helgen for 199 kr Vs italk small og da tenk deg at du bruker 40 minutter ring + 30 sms + 30 mb data 1 måned, er det DET verdt å betale 399 kr for? neppe ;)
medlem i 193 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav julio » fre 18.07.2008 12:04

Jeg skjønner tankegangen til trondrm. iPhone 3G er på en måte subsidiert gjennom iTalk abonnementet. Dvs at, for iTalk small, er ca 200 av de 400 kr du betaler i mnd en nedbetaling på telefonen. Resten av de 400 går til de 100 minutter, 100 sms og 100 MB data. Det er ikke SÅ ille å betale 200 for det som er inkludert. JEG foretrekker heller å betale hele telefonen med en gang, og dermed slippe unna med mindre i månedsavgift(forhåpentligvis ;) )

Anyway- bra det orndet seg for deg. Jeg holder meg til min ulåste 3G ;)
Sist endret av julio den fre 18.07.2008 16:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav trondrm » fre 18.07.2008 14:03

Grunnen min for å gjøre dette, er at jeg har bedriftsnummer via min kommunale arbeidsplass. Den inkluderer ikke data og Ventelo tar kr. 20,- pr MB. Altså ville jeg måtte avstå fra all databruk... Heller ikke spesielt morsom å bli servert et lønnstrekk på databruk om et halvt års tid når de reviderer telefonbruken. Det kunne fort bli en dyr fornøyelse...

Dermed vil jeg tilbake i avtalen igjen. Som sagt over, anser jeg kr. 200 pr. måned som delbetaling for telefonen og da er ikke iTalk Small så aller værst.

Jeg vurderte Smalltalk + Connect fritid som ville gitt meg samme antall ringeminutter samme antall sms og litt mindre data (på dagtid) for samme pris, men da må all databruken foregå etter 17 og i helgene. Da er jeg stort sett hjemme allikevel og bruker wi-fi.

Da gjenstår dagtid, og selv med en pris på 5MB skal man ikke bruke mye data på dagtid før Smalltalk alternativet blir en dyrere affære.

Dermed falt jeg ned på iTalk Small. Jeg har fortsatt en måned igjen på å ombestemme meg siden man uansett må ut med bruddgebyr + en måned.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav premium2006 » fre 18.07.2008 14:26

Slipper du å betale bruddgebyr nå som du gikk tilbake til netcom. Jeg ringte netcom i går for å få tilbake italk og bindingstid, men jeg fikk melding om at jeg ikke kunne det siden iphonen var låst opp og frigitt fra netcom. Jeg kunne selvsagt opprette nytt abonnement, men må fortsatt betale bruddgebyr.

Jeg har regnet over dette med italk og jeg må si at mitt brukermønster blir dyrere med tele2 enn med italk small. alt ene og alene pga datatrafikk. 100 mb hos tele 2 koser nesten 900,- pr mnd.

Edit: Må si jeg fikk en kjempedeal med netcom, jeg snakket med en hygelig mann. Jeg fikk tilbake mitt abonnement fra netcom, slipper å betale bruddgebyr og 399 for den første mnd. Det beste av alt er at jeg fikk bekreftet at telefonen forblir åpen!! Han kunne få den sperret og dette ville vært vanlig i slike tilfeller, men jeg fikk lovnad om at dette ikke blir gjort.

Genialt?? bare håper at jeg har tatt riktig valg i forhold til mnd utgifter på telefonen. tele2 er helt konge på ringepriser, men det er for jævlig at man må betale 880 kr for 100 mb datatrafikk.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav Fers » fre 18.07.2008 15:16

Jeg føler jeg har surfet lite og jeg har nå passert 150 mb siden 11 juli.
Vær obs så du ikke overskrider de 100 mb ellers blir det dyrt for deg.

Jeg har NetCom SmartTalk + Connect Fritid.
Dagtid er jobbetid uansett, det er på fritiden man bruker nettet :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav premium2006 » fre 18.07.2008 15:24

Jepp, men uansett koster 100mb hos tele2 heroin.. og 5 kr mb etter gratis 100 mb er fortsatt billigere enn tele2.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav Fers » fre 18.07.2008 16:21

Sant så sant. Morsom sammenligning forresten :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Gjenopprette operatørlås og bindingstid?

Innleggav geircito » fre 18.07.2008 16:25

Ser det er mange her som siterer innlegg rett ovenfor det de svarer på.
Dette er IKKE nødvendig og er IKKE i henhold til forumregler....

§2.8 Siteringsfunksjonen skal brukes med omhu.
Siteringsfunksjonen skal bare brukes dersom det er helt nødvendig å gjenta det en annen bruker har skrevet, for at innlegget skal forstås riktig. Siteringsfunksjonen skal ikke brukes når man svarer på det siste innlegget i tråden. Man bør redigere sitatet slik at bare det man svarer direkte på vises, og man bår unngå å sitere bilder, slik at bildet vises flere ganger i tråden.

Ryddet i tråden og redigert innlegg vedr. ovennevnte....

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]