av segrov » lør 05.07.2008 0:24
Årsaken til at folk er sure på NetCom har ikke med valgfrihet, monopol, dekning etc å gjøre.
Det har med lojalitet å gjøre.
For å ta et eksempel: Jeg har brukt NetCom i mange år, og er fornøyd med NetCom. Men er jeg fornøyd fordi NetCom er best, eller er jeg fornøyd fordi jeg innbiller meg at NetCom er bra? Hvordan kan jeg vite at NetCom er veldig bra når jeg ikke har prøvd så mange andre abbonementer?
Svaret er selvsagt at vi som mennesker ønsker å ta gode valg, og har vi først kjøpt et produkt, ser vi etter tegn på at dette var et godt kjøp. Disse tegnene, jo fler vi får, hjelper oss å føle oss vellykede som mennesker:) Ganske banalt, ikke sant?
Dere som har f.eks. TeleNor, har som oftest ingen skikkelig god grunn (den største forskjellen på produktene er vel deknings på forskjellige områder, det sies at telenor er best, men er det sant eller er det et slikt tegn vi ønsker å tro på fordi det bekrefter vårt valg som det rette?) for dette bortsett fra at det var Telenor dere valgte sist dere kjøpte telefon, og ved å kunne fortsette hos TeleNor, føler dere at dere har satset på riktig leverandør.
Jeg som alltid har brukt NetCom, tolker derimot iPhone som et tydelig tegn på at jeg har satset riktig i alle år:)
Det har altså mer med persepsjon for de valgene man allerede har tatt, og mindre med faktiske forhold å gjøre....