Nye Iphone med Telenor abonnement?

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Re: Nye Iphone med Telenor abonnement?

Innleggav devo » fre 04.07.2008 23:52

Helt komplett off-topic: Bortsett fra de kommunene som har Øl-monopol...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Nye Iphone med Telenor abonnement?

Innleggav segrov » lør 05.07.2008 0:24

Årsaken til at folk er sure på NetCom har ikke med valgfrihet, monopol, dekning etc å gjøre.

Det har med lojalitet å gjøre.

For å ta et eksempel: Jeg har brukt NetCom i mange år, og er fornøyd med NetCom. Men er jeg fornøyd fordi NetCom er best, eller er jeg fornøyd fordi jeg innbiller meg at NetCom er bra? Hvordan kan jeg vite at NetCom er veldig bra når jeg ikke har prøvd så mange andre abbonementer?

Svaret er selvsagt at vi som mennesker ønsker å ta gode valg, og har vi først kjøpt et produkt, ser vi etter tegn på at dette var et godt kjøp. Disse tegnene, jo fler vi får, hjelper oss å føle oss vellykede som mennesker:) Ganske banalt, ikke sant?

Dere som har f.eks. TeleNor, har som oftest ingen skikkelig god grunn (den største forskjellen på produktene er vel deknings på forskjellige områder, det sies at telenor er best, men er det sant eller er det et slikt tegn vi ønsker å tro på fordi det bekrefter vårt valg som det rette?) for dette bortsett fra at det var Telenor dere valgte sist dere kjøpte telefon, og ved å kunne fortsette hos TeleNor, føler dere at dere har satset på riktig leverandør.

Jeg som alltid har brukt NetCom, tolker derimot iPhone som et tydelig tegn på at jeg har satset riktig i alle år:)

Det har altså mer med persepsjon for de valgene man allerede har tatt, og mindre med faktiske forhold å gjøre....
medlem i 249 måneder
 

Re: Nye Iphone med Telenor abonnement?

Innleggav devo » lør 05.07.2008 22:50

Litt om min grunn til at jeg er misfornøyd med NetCom:
Jeg vil helst ikke begi meg inn på en dypere diskusjon om hva som er best og hva som er bra, og dette med hva vi selv mener er best og bra.

Men jeg velger å ta min lille sfere. NetComs dekning på hytta er like god som på bunnen av sognefjorden. Jeg har også en haug av andre tilfeller av dårlig NetCom-dekning kontra god Telenor-dekning, men det er ikke poenget, jeg vil uansett foretrekke Telenor.

Men egentlig er jeg imot Telenor og deres monopol-tilværelse. Men, det driter jeg i, det er god dekning jeg vil ha. Objektivt og nøytralt sett er det godt mulig at NetCom faktisk har bedre dekning i Norge enn Telenor, men det bryr jeg meg heller ingenting om.

Så. Det finnes mange grunner til å mislike NetCom. Mine hovedgrunner er konkrete: Ingen fri datatrafikk (andre land har det tilbudet). Dårlig dekning (for min del). Ingen mulighet for å kjøpe abonnementsfri iPhone. Andre har sine grunner.

Men, jeg har allerede iPhone, så hvorfor misliker jeg den manglende muligheten til å kjøpe abonnementsfri iPhone? På grunn av valgfrihet, man skal for eksempel ikke tvinges til å fylle BMW-diesel bare fordi man vil ha en BMW.

Og fri datatrafikk og dekning er også en av grunnene til å handle iPhone andre steder. Men som noen har nevnt, det er ingen menneskerett å eie en iPhone, men det er en forbrukerett å ha konkurranse og valgfrihet.

Årsaken er som en kanskje forstår ikke nødvendigvis lojalitet.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Sjansene for at også Telenor for iPhone?

Innleggav evensr » lør 05.07.2008 23:08

Meld skrev:Noen eksperter på forbrukerlover her? Jeg lurer på om det er noen mulighet for at det kan bli "ulovlig" å la iPhone være NetCom-eksklusiv. Vil helst kjøpe den subsidiert hos Telenor siden hele familien har Telenor og Telenor har Super-3G-dekning der jeg bor. Tror ikke en gang NetCom har lansert 3G her.


Så vidt jeg vet er det ikke lov å ha monopol på en varegruppe, men det er ingen lov mot å ha monopol på en enkelt vare. Med andre ord, det hadde vært ulovlig å ha monopol på å selge mobiltelefoner, men det er ingen lov mot at NetCom er de eneste som selger iPhone.

Slik er det jeg forstår det, men jeg er ingen ekspert, og det kan godt hende jeg tar feil.

EDIT: Selvfølgelig kan Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet legge press på NetComs iPhone-monopol, men ikke basert på en bestemt lov.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Nye Iphone med Telenor abonnement?

Innleggav heming » man 07.07.2008 14:57

devo skrev:NetComs dekning på hytta er like god som på bunnen av sognefjorden. Jeg har også en haug av andre tilfeller av dårlig NetCom-dekning kontra god Telenor-dekning, men det er ikke poenget, jeg vil uansett foretrekke Telenor.


Jeg har NetCom, og skjønner ikke hva dere klager over deres dekning for... Jeg har full dekning hjemme, full dekning med 3G på hytta, full dekning hos foreldrene mine på vestlandet. Kanskje har Telenor bedre dekning i Østfinnmark, men for 90% av Norge har NetCom og Telenor lik dekning, er min påstand.

Baser dere på pris, og velg den operatøren som er billigst for deres forbruk. Om du havner i det ene eller andre nettet er likegyldig (med mindre du er en av de svært få som bor i Steinrøys Sveltihjel).
medlem i 228 måneder
 

Forrige

Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]