Høy regning fra Chess ved bruk av EDGE

Diskusjon rundt mobiloperatører til iPhone

Høy regning fra Chess ved bruk av EDGE

Innleggav ZuperMac » man 26.05.2008 8:24

Jeg har brukt Chess nå i noen år, og vært rimelig fornøyd.

Etter at jeg fikk iPhonen har jeg dog lagt merke til at dem tar tung pris for bruk av edge.
Jeg bruker edge svært lite, men får uansett vanligvis en regning 3-400 kroner i måneden bare for edge.
MEN, nå fikk jeg plutselig en regning på 5.000 kroner BARE for edge-bruk over en ti dagers periode.
Og det er i Norge. Jeg har ikke vært i utlandet i det siste.

Dette uten at jeg har brukt edge noe særlig. Jeg sjekket mail sikkert ti ganger i denne perioden, men ellers ikke lastet ned noe som helst.

Jeg klaget på dette og fikk svar at "faktura-avdelingen" kunne se en faktisk "oppkobling" i denne perioden(som dem sier at var på 340 megabyte, noe som er helt utenkelig for meg), og at jeg må uansett betale denne regningen!

Jeg syns dette er grovt! Jeg har ikke fått noen detaljer om hvorfor jeg har fått så høy regning. Dessuten så har Netcom en max-pris på 20 kroner per dag, og Telenor 75 kroner per dag for edge. Mens Chess skal kreve meg for 5000 kroner, for mest sansynligvis en oppkobling.
medlem i 215 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav mtsivert » man 26.05.2008 9:13

Om du ikke har hatt telefonen av kan du jo kikke på Instillinger -> Bruk.

Der står det jo hvor mye trafikk EDGE har mottatt og sendt.

Men hørtes ganske usansynlig ut da.
medlem i 190 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav musher » man 26.05.2008 9:18

… og du er sikker på at du har skrudd av EDGE helt? Både i BossPrefs og at du ikke har satt inn «internet» som brukernavn i innstillingene?

I så fall høres det jo rart ut, ja… Jeg bruker også Chess, og synes det er litt drøyt at de faktisk tar 17kr/MB, men de har antakelig en god grunn til det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav HairBall » man 26.05.2008 9:47

Kan virke som du har trodd at gprs har vært av, jeg bruker ALDRI gprs, MYE bedre å bruke wifi og det er gratis.
medlem i 198 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav foxter » man 26.05.2008 10:11

Ja det er merkelig at de store selskapene ligger på rundt 20 kr/mb, mens feks onecall ligger på 5 kr/mb...
Og at Chess ikke har satt et tak på feks 100 kr dagen er tullete av dem...
medlem i 198 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav Svirrus » man 26.05.2008 13:05

Hva med å legge til "Internet Unlimited" og surfe uten å tenke på prisen?
(den er da på 450 kr uansett)

Og med mer eller mindre jeg har missforstått noe koster det meg 14kr/mb ...
medlem i 191 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav Dorkfish » man 26.05.2008 13:15

ZuperMac, dette høres jo helt urimelig ut. Det kan jo virke som om Chess har gjort en stor feil her.

Jeg synes du skal ta opp dette med forbrukerrådet, og opplyse Chess om at du ikke er enig i den regningen. Så får de enten legge frem bevis for at du faktisk har brukt dette så mye, eller så får de moderere regningen.

Og så lenge regningen er til behandlig hos forbrukerrådet, er du ikke pliktig til å betale.

Ikke gi deg så lett. Telefonselskapene gjør feil de også, og det hender at de innrømmer det. Jeg hadde aldri betalt 5.500 kr jeg mente jeg ikke skylder noen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav julio » man 26.05.2008 13:21

På "min side"(chess.no) kan du sjekke spesifisert forbruk, men det vet du vel allerede?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav TogsT » tir 27.05.2008 0:01

Jeg bruker ikke chess, men NetCom. Men det første jeg gjorde var å slå av EDGE i BossPrefs fordi at de aller fleste operatører i norge tar seg rimelig godt betalt for datatrafikken (blant annet NetCom (20kr/mb)). I ditt tilfelle var du nok uheldig, men det er noen tredjepartsprogrammet som kan koble seg opp mot internett i tider og utider, så en må være forsiktig.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav ATuin_ » tir 27.05.2008 8:33

musher skrev:… og du er sikker på at du har skrudd av EDGE helt? Både i BossPrefs og at du ikke har satt inn «internet» som brukernavn i innstillingene?


Hvorfor BossPrefs?
Holder det ikke å slå av under General?

A'Tuin
medlem i 190 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav HairBall » ons 28.05.2008 10:46

J.D. Dorian skrev:ZuperMac, dette høres jo helt urimelig ut. Det kan jo virke som om Chess har gjort en stor feil her.

Jeg synes du skal ta opp dette med forbrukerrådet, og opplyse Chess om at du ikke er enig i den regningen. Så får de enten legge frem bevis for at du faktisk har brukt dette så mye, eller så får de moderere regningen.

Og så lenge regningen er til behandlig hos forbrukerrådet, er du ikke pliktig til å betale.

Ikke gi deg så lett. Telefonselskapene gjør feil de også, og det hender at de innrømmer det. Jeg hadde aldri betalt 5.500 kr jeg mente jeg ikke skylder noen.


Feil, du er jo selv pliktig til å vite hva du driver med, når man holder på slikt må man tåle dette. iphone er i norge er et uforutsigbart produkt når det gjelder dette, man må selv passe på. Det er ikke chess sin feil at man dritter seg selv ut å la gprs kjøre hele tiden. han har nok ikke noe sak tror nå jeg.
medlem i 198 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav KnethJensen » ons 28.05.2008 12:06

Siden trådstarter ikke svarer på noen av inleggene etter hans eget regner jeg med at han har innsett at han faktisk HAR brukt edge i denne perioden. Hva det koster bør han jo sjekke opp før han smurfer rundt..
Man kan ikke bli bitter for at man må betale for noe man faktisk har brukt. Og prisen er han pliktig til å sjekke selv. Er det dyrt så er det jo hans problem og det er bare å bytte operatør.
En anelse barnslig å ha overskriften :advasel. ikke bruk chess ??!! hehe
Burde stått : ikke bruk iphone med chess abbonement om du ikke skjønner hva du holder på med.. bruk telefonkiosk istedet :-P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: ADVARSEL: Ikke bruk Chess!

Innleggav ZuperMac » søn 01.06.2008 16:58

linchpin skrev:Siden trådstarter ikke svarer på noen av inleggene etter hans eget regner jeg med at han har innsett at han faktisk HAR brukt edge i denne perioden. Hva det koster bør han jo sjekke opp før han smurfer rundt..
Man kan ikke bli bitter for at man må betale for noe man faktisk har brukt. Og prisen er han pliktig til å sjekke selv. Er det dyrt så er det jo hans problem og det er bare å bytte operatør.
En anelse barnslig å ha overskriften :advasel. ikke bruk chess ??!! hehe
Burde stått : ikke bruk iphone med chess abbonement om du ikke skjønner hva du holder på med.. bruk telefonkiosk istedet :-P


Nei, eneste grunn til at jeg ikke har følgt dette opp ordentlig ennå, er fordi jeg har vært ekstremt opptatt med jobben i det siste... er selvstendig næringsdrivende og måtte levere mye arbeid på veldig kort tid nå, så det har vært lite om innlegg på dette forumet, eller søvn i det siste...

Jeg ville likt å kunne bare sjekket edge bruk på iPhonen, men siden jeg hadde drivet og eksperimentert med å installere firmware 2.0(har 2 forskjellige beta versjoner av den) i denne perioden, så var selvfølgelig all slik informasjon borte.

Uansett, jeg vet veldig godt hva jeg driver med.
I denne 10 dagers perioden som denne regningen/oversikten var for, skulle jeg ha lastet ned 340 megabyte. Det forstår jeg ikke at er mulig med tanke på at jeg bare sjekket mail noen få ganger.
Jeg bruker bossprefs til å slå av edge, og følger alltid med at jeg har wifi signal...
Jeg klarer ikke å se at det er mulig at jeg kunne ha lastet ned 340 megabyte uten å legge merke til det. 340 megabyte tar LANG TID å laste ned, over en langsom forbindelse som Edge.


Dessuten, så har til og med de dyreste mobil-operøterne på markedet en GRENSE på edge kostnadene på 20 kroner per dag(netcom) og 75 kroner per dag(telenor).
Og da må det være urimelig at Chess som lover å være billigere en de store, og å ha "garranti mot dyre overraskelser", skal ta 5000 kroner for det samme.
medlem i 215 måneder
 

Re: Høy regning fra Chess ved bruk av EDGE

Innleggav Jon » søn 01.06.2008 17:29

Nå er det vel også slik at noen programmer på iphonen bruker internett (edge/wifi) for å oppdatere seg selv en gang i mellom?

Har du f.eks slått av at mail sjekkes automatisk, men kun når du ber om det?

Har du den på, samt edge på (dvs. ikke slått av med bossprefs), så vil det naturligvis bli en del oppkoblinger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Høy regning fra Chess ved bruk av EDGE

Innleggav mingebretsen » søn 01.06.2008 17:55

Selv om telefonen sjekker mail flere ganger daglig skal det ikke være nært 340mb. Jeg har såkalt "unlimited" data bruk på ettermidager og i helger. Jeg surfer en del på nettet, og sjekker mail++ med den, og selv jeg har bare 444mb lastet ned, og det er helt siden forige restore (husker ikke når det var). Om ikke du har surfet mye kan jeg ikke se at den regningen kan være reél.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Neste

Returner til Operatører og abonnementer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron