MDM System - Hva har dere?

Diskusjon rundt programvare og spill til iPhone

MDM System - Hva har dere?

Innleggav subsequent » fre 20.06.2014 11:13

Hei!

Jeg jobber for en kommune, vi snuser litt på MDM løsninger hos oss. Men jeg er veldig usikker på hva vi skal gå for. Det må uansett ut på anbud osv, men det er jo greit og gjøre seg noen inntrykk av det som finnes og som kansje er i bruk hos noen bedrifter / kommuner i dag. Vi har vært og sett på noen systemer som Xenmobile og Lightspeed.

Ting som vektlegges er følgende:

- Oversikt over enheter
- Sikker sletting (dette har vi med exchange i dag men greit og ha alt på et sted, helst kun virksomhetens data og ikke privat)
- App installasjon (ikke så viktig men greit og ha)
- Enkelt for sluttbruker, altså hvis profiler osv må installeres burde dette være enkelt.
- I all hovedsak iOS enheter men støtte for Andorid og Windows brude være på plass.

Jeg tipper det er noen her inne som har et eller flere systemer i drift hos seg, hadde vært fint hvis noen kunne delt noen erfaringer med meg.

Tusen takk på forhånd for all info.
medlem i 236 måneder
 

Re: MDM System - Hva har dere?

Innleggav Wackhy » lør 21.06.2014 14:47

Bunner vel i stor grad ned i hvor mye dere vil styre selv.
Den rimeligste løsningen jeg har vært borti er Apples egen, men dette forutsetter egendrift av systemet. Meraki har en gratis MDM-løsning man kan teste ut uten å måtte imlpementere noen ny infrastruktur.

Installasjon av apper fra App Store til iOS kan ikke gå via MDM. Da må du gjennom Apples VPP. Det finnes veier rundt dette, men det forutsetter at samtlige iOS-enheter benytter samme AppleID som ikke er optimalt i de fleste tilfeller. Enterprise apper som dere har utviklet selv kan distribueres gjennom en MDM uten problem.

Den MDM-løsningen jeg selv har landet på er FileWave. Mye av hva du kan gjøre med iOS ligger i konfigurasjonsprofiler som Apple i stor grad styrer, så her er det lite forskjell i funksjoner hos de forskjellige systemene, men FileWave gir meg muligheten til å lage en appkatalog hvor jeg direkte kan linke inn til App Store eller distribuere VPP-apper.

Jeg har hørt veldig mye bra om AirWatch og, men jeg har ingen direkte erfaring med dette systemet. Med kombinasjon av hardware fra AirWatch kan du her også sende profiler basert på lokasjon (deaktivere kamera i et rom, ikke tillate App Store på jobb etc.) noe som kan ha en stor verdi i de rette miljøene.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til iPhone programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]