Halla gutter (og jenter(?))
Unnskyld at jeg bruker capslock i tittelen, men nå er jeg halvfrustrert.
Jeg kjøpte en iPhone 4S med Telenor for 6 dager siden nå, og alt er foreløpig OK - vel, alt unntatt iMessage. Jeg får nemlig ikke aktivert iMessage med mitt telefonnummer, UANSETT hva jeg prøver.
Jeg har jobba med å selge telefoner i over 4 år, har hatt iPhone siden 3G'n ble lansert i Norge - og føler meg egentlig ganske skarp når det gjelder ting som har med iShit å gjøre, med både iPad, Mac og en haug iPhones liggende.
Jeg har som nevnt prøvd alt som blir foreslått i alle forumtråder på alle Apple-forumer verden over (vel, de som er på et språk jeg forstår hvertfall).
Pr. dags dato får jeg iMessage (og FaceTime) til å fungere via min AppleID, altså med min e-post som avsender, men jeg vil få aktivert nummeret mitt, men det står bare "waiting for activation..." i x antall minutter/timer/dager, før den kjipe "Activation unsuccessfull, please turn on to blabla". (Noen ganger popper det opp en fin, blå feilmelding ("An error occured during activation something something") også, men ikke alltid).
Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg tror det er selve NUMMERET mitt som er problemet, men klarer ikke helt forstå hvorfor.
----------
Foreløpig har jeg prøvd følgende:- Slå iMessage av/på (doh)
- Slå iPhone av/på (på alle tenkelige måter (inkl. hard reset)
- Gjennopprette nettverksinnstillinger
- Gjennopprette telefon til fabrikkinnstillinger (med sletting av alt innhold)
- Sette tlf i DFU-mode og gjennopprette til "fresh" iOS via iTunes (med alle kombinasjoner av gjennoppretting fra iCloud-backup, klargjøre som ny iPhone med/uten innlogging i AppleID osv.)
- Alle tenkelige kombinasjoner av å aktivere iMessage og FaceTime til forskjellige tidspunkter, innlogget på AppleID, utlogget fra AppleID, logget inn på den ene men ikke den andre osv.
- Sende SMS til meg selv mens det er aktivert, mens det er deaktivert osv osv.
- Bruke iMessage og FaceTime via AppleID (epostadr.) i håp om at det sparker i gang en prosess som aktiverer nummeret mitt.
- Bytte SIM-kort (jobber som sagt med å selge telefoner, har testa hvertfall 5 forskjellige MicroSIM som jeg VET er fra samme SIM-kort-serie som andre MicroSIM som fungerer med iMessage (på andre tlf-nummere that is).
- Prøvd mitt SIM-kort i andre iPhone 4/4S (x antall her også). Dette er telefoner som ellers fungerer helt fint med iMessage/FaceTime, bare ikke med mitt nummer.
- MERK: Jeg lagde meg et kontantkort fra Telenor med SIM-kort fra samme "produksjonsserie" og dytta inn i iPhonen min, og iMessage aktiverte på 2 sekunder, både med og uten AppleID-innlogging. Har også prøvd en del andre kort fra kollegaer og venner med iPhone, og iMessage fungerer smertefritt med disse.
- Jeg har en iPad 2 hvor jeg har brukt iMessage/FaceTime via min AppleID tidligere, tenkte kanskje det kunne ha skapt problemer med ID-en min, så jeg har prøvd absolutt alle tenkelige prosedyrer (logge ut, deaktivere, full factory reset osv. osv.)
- Sjekket at min Location er korrekt på min AppleID (Norway)
- Sjekket at mitt nummer ligge inne med +47 først (har prøvd uten +47 også, og med 0047) under Phone -> My number (Noe 4S-en tydeligvis nekter å skjønne av seg selv, slik at med et nytt SIM står det "Unknown"/"Ukjent" i grå, untouchable tekst - igjen KUN på mitt nummer, så jeg har satt mitt SIM inn i en iPhone 4, hvor jeg kunne redigere "My number"-feltet manuelt, og deretter flytte kortet inn i 4S-en. Har gjort dette på alle tenkelige måter med 5-6 SIM-kort. Med kontantkortet jeg lagde meg stod det unknown helt til jeg aktiverte iMessage, da dukket nummeret opp automatisk (med +47 først, så jeg regner med at det er korrekt måte å skrive det på.))
- Prøvd å legge inn telefonnummeret mitt på min AppleID via appleid.apple.com, med country code 47 osv, i alle tre telefon-feltene der, i alle tenkelige kombinasjoner (med/uten country code osv, har også prøvd å tømme alle feltene her).
- Endret mitt AppleID-passord til å være minst 8 siffer, med tall og bokstaver og minst én stor bokstav. (Burde ikke ha noe å si, siden iMessage aktiverer glatt med andre numre selv uten at jeg er innlogget på noen som helst AppleID).
- Fjernet alle tilleggstjenester i mitt abo (BankID på mobil, mobilsvar, forsikring osv. osv.) og aktivert noen av de igjen i tur og orden (dere skjønner vel nå at jeg begynner å bli desperat og famler i mørke, yeah?)
-------------
Nåværende status er at jeg får "waiting for activation"-meldingen opp i alt fra 1 sekund til 1 døgn før det står unsuccessful blabla, og hvis jeg logger inn med min Apple-ID og trykker på "Recieve At"/"Motta på" står min mail der, og et grått felt med "Verifying.." og nummeret som SIST fungerte med iMessage i min telefon (pr. dags dato da dette kontantkortet jeg nevnte tidligere), men MITT nummer har _aldri_ stått i det feltet. Mitt nummer har heller aldri vært synlig øverst i adresseboka, slik det normalt skal være. Dette fungerte med samme nummer på min forrige iPhone 4, men den sluttet jeg å bruke før iOS5 ble lansert.
Jeg har vært i kontakt med Telenor Forhandlersupport sin såkalte "iPhone-ekspert", vi satt i telefonen i over 30 minutter (gruer meg til telefonregninga) og prøvde de fleste av prosedyrene ovenfor uten hell, pluss at han sjekka at alt skal være riktig på mitt abo, og han gav meg deretter et 800-nummer som mest sannsynlig er enda dyrere enn Telenor sitt, og dette nummeret førte meg til Apple Norge sin tekniske support. Der prata jeg med ei svensk f***e som mer enn gjerne ville høre på meg fortelle om problemene, men hun kunne ABSOLUTT ikke hjelpe meg, da jeg hadde kjøpt telefonen min i en "vanlig" butikk, og ikke på apple.no, og hun hadde heller ingen forslag til noen andre nummer jeg kunne kontakte apple på, siden de KUN hjelper Apple Store-kunder via telefon, og ingen andre. Dessuten klarer jeg ikke finne noen epost-adresse til apple support (finnes tydeligvis ikke).
Jeg har forresten også prøvd en del helt usaklige forslag som jeg fant i ymse forumer på nettet, som f.eks. å laste ned WhatsApp Messenger (som visstnok løste problemet for ét menneske på kloden) og masse andre banale ting som å gi iPhonen min kjærlighet, varme og omtanke, slå iMessage av og på veldig fort veldig mange ganger osv.
Jeg er ganske sikker på at telefonen min ikke er problemet, da iMessage/FaceTime fungerer fint med en rekke andre numre i min telefon, samtidig som mitt SIM-kort/nummer heller ikke fungerer med iMessage/FaceTime i noen andre iPhones. Det kan heller ikke være SIM-kortet, siden jeg har prøvd et halvt dusin, av nøyaktig samme forsendelse og type som fungerer helt ypperlig med andre telefonnummere. Abonnementet mitt er Telenor Komplett L, hvis det er interessant.
Alt annet fungerer som det skal, slik som 3G-surfing, SMS, MMS osv, det er KUN FaceTime/iMessage via NUMMERET mitt som ikke fungerer. Den eneste "løsningen" jeg nå sitter igjen med er å ta i bruk et nytt nummer, men det blir ikke å LØSE problemet, bare å UNNGÅ det, og det er imot alt jeg står for når det kommer til tekniske ting, og spesielt iEnheter (dessuten har jeg gullnummer som jeg veldig gjerne vil beholde).
Det jeg da lurer på, er om noen vet om Apple lagrer "godkjente" og "ikke godkjente" numre for disse tjenestene i en eller annen database, og at selve nummeret mitt på et eller annet usaklig j**la drittvis har blitt blokkert fra deres systemer.
Hvis NOEN der ute klarer å hjelpe meg med å få iMessage til å fungere skal jeg personlig gjøre noe ekstremt grisete med deg/dere om ønskelig, eller prøve å vise min takknemmelighet på andre måter. Inntil da må jeg bare beklage et EKSTREMT langt innlegg og all form for dårlig språkbruk, jeg har prøvd å begrense (sensurere) meg ganske godt, men jeg håper dere har litt forståelse for min frustrasjon.
Grunnen til at jeg ramset opp alt jeg har prøvd så ufattelig grundig er fordi det finnes en del andre tråder rundt dette problemet, som IKKE er til hjelp, og jeg håper på å unngå 30 svar som sier "Slå iMessage av, reboot, slå iMessage på, AND YOU'RE DONE SIR", for det er som å strø salt i et dypt, åpent sår for meg.
Hvis NOEN der ute har NOEN som helst forslag til hva jeg skal prøve, hvilket bygg jeg skal brenne ned eller hvem jeg skal kontakte (epost, tlf, brevpost, telegram e.l.) så blir jeg evig takknemmelig. Det kan hende jeg har glemt å nevne noen av eksperimentene mine, iom. at dette hovedsaklig har opptatt meg den siste uken, og jeg har rett og slett blitt litt surrete av det, men ALLE forslag tas imot med takk
Love, Henke.