iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Diskusjon rundt programvare og spill til iPhone

iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » lør 21.01.2012 3:32

Halla gutter (og jenter(?))
Unnskyld at jeg bruker capslock i tittelen, men nå er jeg halvfrustrert.

Jeg kjøpte en iPhone 4S med Telenor for 6 dager siden nå, og alt er foreløpig OK - vel, alt unntatt iMessage. Jeg får nemlig ikke aktivert iMessage med mitt telefonnummer, UANSETT hva jeg prøver.
Jeg har jobba med å selge telefoner i over 4 år, har hatt iPhone siden 3G'n ble lansert i Norge - og føler meg egentlig ganske skarp når det gjelder ting som har med iShit å gjøre, med både iPad, Mac og en haug iPhones liggende.

Jeg har som nevnt prøvd alt som blir foreslått i alle forumtråder på alle Apple-forumer verden over (vel, de som er på et språk jeg forstår hvertfall).

Pr. dags dato får jeg iMessage (og FaceTime) til å fungere via min AppleID, altså med min e-post som avsender, men jeg vil få aktivert nummeret mitt, men det står bare "waiting for activation..." i x antall minutter/timer/dager, før den kjipe "Activation unsuccessfull, please turn on to blabla". (Noen ganger popper det opp en fin, blå feilmelding ("An error occured during activation something something") også, men ikke alltid).
Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg tror det er selve NUMMERET mitt som er problemet, men klarer ikke helt forstå hvorfor.

----------

Foreløpig har jeg prøvd følgende:

- Slå iMessage av/på (doh)

- Slå iPhone av/på (på alle tenkelige måter (inkl. hard reset)

- Gjennopprette nettverksinnstillinger

- Gjennopprette telefon til fabrikkinnstillinger (med sletting av alt innhold)

- Sette tlf i DFU-mode og gjennopprette til "fresh" iOS via iTunes (med alle kombinasjoner av gjennoppretting fra iCloud-backup, klargjøre som ny iPhone med/uten innlogging i AppleID osv.)

- Alle tenkelige kombinasjoner av å aktivere iMessage og FaceTime til forskjellige tidspunkter, innlogget på AppleID, utlogget fra AppleID, logget inn på den ene men ikke den andre osv.

- Sende SMS til meg selv mens det er aktivert, mens det er deaktivert osv osv.

- Bruke iMessage og FaceTime via AppleID (epostadr.) i håp om at det sparker i gang en prosess som aktiverer nummeret mitt.

- Bytte SIM-kort (jobber som sagt med å selge telefoner, har testa hvertfall 5 forskjellige MicroSIM som jeg VET er fra samme SIM-kort-serie som andre MicroSIM som fungerer med iMessage (på andre tlf-nummere that is).

- Prøvd mitt SIM-kort i andre iPhone 4/4S (x antall her også). Dette er telefoner som ellers fungerer helt fint med iMessage/FaceTime, bare ikke med mitt nummer.

- MERK: Jeg lagde meg et kontantkort fra Telenor med SIM-kort fra samme "produksjonsserie" og dytta inn i iPhonen min, og iMessage aktiverte på 2 sekunder, både med og uten AppleID-innlogging. Har også prøvd en del andre kort fra kollegaer og venner med iPhone, og iMessage fungerer smertefritt med disse.

- Jeg har en iPad 2 hvor jeg har brukt iMessage/FaceTime via min AppleID tidligere, tenkte kanskje det kunne ha skapt problemer med ID-en min, så jeg har prøvd absolutt alle tenkelige prosedyrer (logge ut, deaktivere, full factory reset osv. osv.)

- Sjekket at min Location er korrekt på min AppleID (Norway)

- Sjekket at mitt nummer ligge inne med +47 først (har prøvd uten +47 også, og med 0047) under Phone -> My number (Noe 4S-en tydeligvis nekter å skjønne av seg selv, slik at med et nytt SIM står det "Unknown"/"Ukjent" i grå, untouchable tekst - igjen KUN på mitt nummer, så jeg har satt mitt SIM inn i en iPhone 4, hvor jeg kunne redigere "My number"-feltet manuelt, og deretter flytte kortet inn i 4S-en. Har gjort dette på alle tenkelige måter med 5-6 SIM-kort. Med kontantkortet jeg lagde meg stod det unknown helt til jeg aktiverte iMessage, da dukket nummeret opp automatisk (med +47 først, så jeg regner med at det er korrekt måte å skrive det på.))

- Prøvd å legge inn telefonnummeret mitt på min AppleID via appleid.apple.com, med country code 47 osv, i alle tre telefon-feltene der, i alle tenkelige kombinasjoner (med/uten country code osv, har også prøvd å tømme alle feltene her).

- Endret mitt AppleID-passord til å være minst 8 siffer, med tall og bokstaver og minst én stor bokstav. (Burde ikke ha noe å si, siden iMessage aktiverer glatt med andre numre selv uten at jeg er innlogget på noen som helst AppleID).

- Fjernet alle tilleggstjenester i mitt abo (BankID på mobil, mobilsvar, forsikring osv. osv.) og aktivert noen av de igjen i tur og orden (dere skjønner vel nå at jeg begynner å bli desperat og famler i mørke, yeah?)

-------------

Nåværende status er at jeg får "waiting for activation"-meldingen opp i alt fra 1 sekund til 1 døgn før det står unsuccessful blabla, og hvis jeg logger inn med min Apple-ID og trykker på "Recieve At"/"Motta på" står min mail der, og et grått felt med "Verifying.." og nummeret som SIST fungerte med iMessage i min telefon (pr. dags dato da dette kontantkortet jeg nevnte tidligere), men MITT nummer har _aldri_ stått i det feltet. Mitt nummer har heller aldri vært synlig øverst i adresseboka, slik det normalt skal være. Dette fungerte med samme nummer på min forrige iPhone 4, men den sluttet jeg å bruke før iOS5 ble lansert.

Jeg har vært i kontakt med Telenor Forhandlersupport sin såkalte "iPhone-ekspert", vi satt i telefonen i over 30 minutter (gruer meg til telefonregninga) og prøvde de fleste av prosedyrene ovenfor uten hell, pluss at han sjekka at alt skal være riktig på mitt abo, og han gav meg deretter et 800-nummer som mest sannsynlig er enda dyrere enn Telenor sitt, og dette nummeret førte meg til Apple Norge sin tekniske support. Der prata jeg med ei svensk f***e som mer enn gjerne ville høre på meg fortelle om problemene, men hun kunne ABSOLUTT ikke hjelpe meg, da jeg hadde kjøpt telefonen min i en "vanlig" butikk, og ikke på apple.no, og hun hadde heller ingen forslag til noen andre nummer jeg kunne kontakte apple på, siden de KUN hjelper Apple Store-kunder via telefon, og ingen andre. Dessuten klarer jeg ikke finne noen epost-adresse til apple support (finnes tydeligvis ikke).

Jeg har forresten også prøvd en del helt usaklige forslag som jeg fant i ymse forumer på nettet, som f.eks. å laste ned WhatsApp Messenger (som visstnok løste problemet for ét menneske på kloden) og masse andre banale ting som å gi iPhonen min kjærlighet, varme og omtanke, slå iMessage av og på veldig fort veldig mange ganger osv.

Jeg er ganske sikker på at telefonen min ikke er problemet, da iMessage/FaceTime fungerer fint med en rekke andre numre i min telefon, samtidig som mitt SIM-kort/nummer heller ikke fungerer med iMessage/FaceTime i noen andre iPhones. Det kan heller ikke være SIM-kortet, siden jeg har prøvd et halvt dusin, av nøyaktig samme forsendelse og type som fungerer helt ypperlig med andre telefonnummere. Abonnementet mitt er Telenor Komplett L, hvis det er interessant.

Alt annet fungerer som det skal, slik som 3G-surfing, SMS, MMS osv, det er KUN FaceTime/iMessage via NUMMERET mitt som ikke fungerer. Den eneste "løsningen" jeg nå sitter igjen med er å ta i bruk et nytt nummer, men det blir ikke å LØSE problemet, bare å UNNGÅ det, og det er imot alt jeg står for når det kommer til tekniske ting, og spesielt iEnheter (dessuten har jeg gullnummer som jeg veldig gjerne vil beholde).

Det jeg da lurer på, er om noen vet om Apple lagrer "godkjente" og "ikke godkjente" numre for disse tjenestene i en eller annen database, og at selve nummeret mitt på et eller annet usaklig j**la drittvis har blitt blokkert fra deres systemer.

Hvis NOEN der ute klarer å hjelpe meg med å få iMessage til å fungere skal jeg personlig gjøre noe ekstremt grisete med deg/dere om ønskelig, eller prøve å vise min takknemmelighet på andre måter. Inntil da må jeg bare beklage et EKSTREMT langt innlegg og all form for dårlig språkbruk, jeg har prøvd å begrense (sensurere) meg ganske godt, men jeg håper dere har litt forståelse for min frustrasjon.

Grunnen til at jeg ramset opp alt jeg har prøvd så ufattelig grundig er fordi det finnes en del andre tråder rundt dette problemet, som IKKE er til hjelp, og jeg håper på å unngå 30 svar som sier "Slå iMessage av, reboot, slå iMessage på, AND YOU'RE DONE SIR", for det er som å strø salt i et dypt, åpent sår for meg.

Hvis NOEN der ute har NOEN som helst forslag til hva jeg skal prøve, hvilket bygg jeg skal brenne ned eller hvem jeg skal kontakte (epost, tlf, brevpost, telegram e.l.) så blir jeg evig takknemmelig. Det kan hende jeg har glemt å nevne noen av eksperimentene mine, iom. at dette hovedsaklig har opptatt meg den siste uken, og jeg har rett og slett blitt litt surrete av det, men ALLE forslag tas imot med takk :)

Love, Henke.
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav vikingbear » lør 21.01.2012 13:42

Mister litt oversikten over hva du har prøvd og ikke prøvd, så ikke skyt meg dersom du allerede har fortalt at du har sjekket dette...

Men har du logget deg inn på din iCloud konto/AppleID og sjekket at korrekte tlf nr opplysninger ligger inne under din profil?

Hos meg ligger det inne "Landkode": 47, "retningsnr":0, "Telefon": 12345678

Og så må det ligge korrekt i forhold til fasttlf og mobil


Og dersom du har flere AppleID, så er det den som er knyttet til iCloud jeg mener
medlem i 175 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » lør 21.01.2012 14:41

Takk for svar :) Jeg klandrer deg ikke for å ikke orke å lese alle mine 1500 ord :rolls eyes:
Men jo, jeg har prøvd dette, men ikke med area code 0, prøver dette nå! Men i utgangspunktet bør jo ikke dette ha noe å si, siden det er mulig å aktiver iMessage på andre numre, selv uten at jeg er innlogget på noen AppleID i det hele tatt :) Men takk for tipset, jeg tester det nå, dog foreløpig uten hell >_<

edit: Uansett hva jeg skriver i feltene på min AppleID, gjør dette ingen forskjell dessverre.

- Henke
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav roaldo » lør 21.01.2012 19:36

Om du har prøvd og fått apple id til å fungere på en ipad så vil jeg heller tro at det er telefonen fremfor noe annet, i og med at du har byttet sim kort flere ganger... Spørsmålet er hva det er som er problemet her :p Og jeg har også jobbet med telefoner tidligere, og er ganske rutinert på iphone og jeg kan ikke e at du har glemt noe desverre.. Uansett bør en reinntallering fikset opp i det.. Funker telefonen ellers bra?
medlem i 147 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » lør 21.01.2012 20:48

Det er nok ikke telefonen heller, for iMessage og FaceTime fungerer ypperlig i min telefon hvis jeg prøver et SIM-kort med et annet telefonnummer enn mitt eget, og mitt eget nummer fungerer aldri med disse tjenestene, uansett hvor mange SIM-kort jeg bytter til eller hvor mange andre telefoner jeg tester det i :-/

Så konklusjonen jeg klarer å komme frem til er at det er selve nummeret mitt som er problemet, siden det er det eneste jeg ikke får aktivert, og alle andre fungerer smertefritt, både med og uten innlogging i AppleID. Derfor mener jeg at AppleID-en ikke bør være problemet heller, siden jeg helt fint får aktivert andre telefonnummere, både i innlogget og utlogget "status" på min AppleID..

Hadde håpet at noen kanskje kan bekrefte/avkrefte at Apple har et register/en server/something et sted som kan påvirke dette, og at noen evt. kan fortelle meg hvordan jeg løser dette. Hvis Apple absolutt ikke kan ha noe med det å gjøre (noe jeg tviler på), må det være hos Telenor feilen ligger, og da vet jeg hvor jeg skal dra på besøk med springkniven min.

-Henke
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav roaldo » lør 21.01.2012 21:04

Har du testa å aktivere nr ditt mot imessage i et annet produkt som støtter dette?
medlem i 147 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » lør 21.01.2012 21:45

Jepp. Og det fungerer helt likt i alle andre iPhones jeg har testa. Altså, det fungerer med AppleID (via epost), men jeg får ikke aktivert nummeret :-/

- Henke
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav christian1986 » lør 21.01.2012 23:02

Sliter med akkuratt det samme selv, på to telefoner. Jeg og samboeren gikk over til iPhone 4s når jailbreaken nå kom, og jeg får ikke til iMessage på telefonnummeret _uansett_ hva jeg prøver... Felles for oss er at vi har Chess abonoment.

Edit:
Etter nærmere testing viser det seg at jeg ikke får aktivert iMessages på den gamle iPhone 4 en heller nå, så kan være operatørproblemer? Som sagt, bruker chess, hva bruker du?
medlem i 210 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » søn 22.01.2012 3:01

Jeg opplever akkurat det samme selv som sagt, får ikke aktivert iMessage med mitt nummer uavhengig av telefon. Men jeg har pratet med Telenor kundeservice, Telenor forhandlersupport og Telenor sin iPhone-ekspert, og alle de mente det var uaktuelt at operatøren hadde skyld i dette. Jeg har mine tvil, men hvis Telenor har rett, vel nesten feilen ligge i et eller annet Apple-system. Hvis det hverken er telefonen, SIM-kortet eller operatøren er det nesten nødt til å være tjenesteleverandøren, aka Apple. Men Apples tekniske support nekter å i det heletatt PRØVE å hjelpe meg, så det er umulig å si.

Hvis NOEN har peiling på om Apple kan ha skyld i dette problemet, speak up! :-!

Edit: Fant akkurat ut at jailbreak for iOS 5.0.1 på iPhone 4S og iPad 2 er ute, så nå jailbrekaer jeg begge iDevicene mine og ser om jeg kan finne en løsning da :) Litt flere muligheter.

Edit2: Har fått jailbreaket både iPhone og Ipad nå, og har googla litt rundt, men finner ingenting som hjelper meg noe særlig dessverre.
Fortell meg gjerne hvis dere har peiling på noen apper jeg kan finne i Cydia som kan f.eks. fortelle SIM-kortet hvilket tlf-nummer jeg har, eller andre tweaks som kan vise seg å være behjelpelige!


- Henke
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav christian1986 » tir 24.01.2012 17:38

Etter at Chess(netcom) hadde problemer i dag så fungerer plutselig iMessages igjen. Tror det har lagt et problem på leverandørsiden..
medlem i 210 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav heNke. » fre 27.01.2012 15:47

Problem løst!
-------------------


Jeg vet ikke hvordan det ordna seg, men jeg har prøvd å slå iMessage på i to uker nå, og som tidligere nevnt bare fått feilmelding ("Activation unsuccessfull..") etter x antall timer hver gang, men nå har det plutselig gått i orden helt magisk uten at jeg har gjort noe spesielt.

Så hvis noen andre der ute har samme problem som meg; Smør dere med tålmodighet! Det jeg skrev i første posten kan sikkert være til hjelp for mange, men hvis ALT er umulig, må man tydeligvis bare vente til det ordner seg av seg selv.

Og takk til de som kom med forslag ;)

- Henke
medlem i 200 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav Phol » ons 01.02.2012 0:28

Så bra du skrev det, det fikk meg til å ikke gi opp og prøve litt til! Hadde akkurat samme problem som deg og ingenting funket, men nå funker det av seg selv av en eller annen grunn! :)
medlem i 147 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav Stette » man 25.06.2012 18:55

Hei!

Ser det er noen måneder siden siste innlegg, men:

Jeg fikk dette problemet i dag, tror jeg. Noen bemerket nemlig på at meldingen kom fra e-posten min i dag.

Bruker OneCall, men går over til Chess nå på torsdag 28.juni.

Noen som har problemet nå, som bruker OneCall?


- Stette
medlem i 172 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav arnesan » tor 28.06.2012 11:43

Tror ikke dette er et iPhone problem: Jeg kjøpte ny android-tlf med nytt SIM kort mandag, og hittil er mitt nr (det samme jeg hadde før) "ukjent", både på "Om telefonen" på selve mobilen og når jeg prøver å registrere nr.et på ulike Internett-steder. Er dette noe som ordner seg etter noen dager?
medlem i 141 måneder
 

Re: iMessage + mitt nummer = UMULIG!

Innleggav gulicious » lør 03.08.2013 17:22

hei. sliter med samme akkuratt nå. jeg kan sende imessage men kun fra eposten min. imessage blir ikke aktivert, kun: venter på aktivering...

kan ikke trykke på mobil nr engang. den er sånn grå og er ikke trykkbar.
tips til meg? er så irriterende. var på fjelltur og valgte og skru av imessage. skulle ladri ha gjort det
medlem i 153 måneder
 

Neste

Returner til iPhone programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron