Nordland - Mo i Rana - MoLug - Mo i Rana Linux User Group

Her oppfordres det til å legge ut informasjon om Linux brukergrupper, og om evt. nye brukergrupper som søker nye medlemmer.

Nordland - Mo i Rana - MoLug - Mo i Rana Linux User Group

Innleggav sturla » lør 07.01.2006 0:07

Noen i Rana, Hemnes, Nesna eller Lurøy (fikk jeg med alle?) som kunne tenke seg å være med å starte opp en Linux brukergruppe her i distriket. Har tidligere sett mennesker her inne på Linux1 som har tilhørighet til distriktet, så det må da være noen som bruker Linux(/Unix) her også.

Kunnskapsnivå er ikke viktig. Det viktige er at du bruker GNU/Linux og har interessen og lysten på å lære og å dele kunnskap med andre.

Navnet på gruppen må diskuteres selvfølgelig. Ikke viktig for meg :-)

Ikke nøl med å gi lyd. Enten her inne eller via epost: sturla.storro@monet.no

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

JIPPI!!!

Innleggav cybercoin » lør 07.01.2006 2:03

JEPPERS!!!;) Eg tenkte å kanskje poste om LUG men så så eg din post!! Hehe, eg er no iallefall fra Nesna og for meg ville det vært superkult med eit LUG kanskje "HeLUG" Helgelands Linux User Group?8-)

forresten så burde vi ta med Vefsn, Alstahaug og kanskje Brønnøy

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sturla » søn 08.01.2006 14:10

Har sett det var noen fra Nesna her ja :-)

Navnet er ikke viktig. HeLUG høres bra ut. Vi må bare ikke la det favne om et for stort område. Men å ta hele Helgeland med er kanskje greit. Antallet vi kan få med vil muligens begrense seg selv. Noe vi også må ta under betraktning er avstandene. Å farte helt til Brønnøysund, kan bli litt langt, men slett ingen umulighet. Vi får tenke litt på saken.

I første omgang må vi se hva vi kan gjøre for å få med oss folk på dette. Vi skulle hatt et par stykker til, så kunne vi ha ordnet et møte? Noen forslag i tillegg til at dette nå er postet her inne?

Viktigst av alt er at jeg nå ser at det er noen som har tenkt det samme som meg. Takker! :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav cybercoin » søn 08.01.2006 14:22

Eg driv no med å læra folk på Nesna litt om Linux har allerede fått noken over til dualboot (trur det var to). Eg prøvar også og læra ein på Bjerka Linux over MSN men det er ikkje så lett.:-( Eg har forresten ikkje sett andre helgelendingar her bortsett fra sturla, er det nokon søringar som kan tenkje seg å flytta? ;)

EDIT: Eg trur eg kan prøva å få noken av kompisane mine inn på Linux1.no... skal prøva på skulen imorra.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav corpus » søn 08.01.2006 15:12

cybercoin skrev:Eg har forresten ikkje sett andre helgelendingar her bortsett fra sturla, er det nokon søringar som kan tenkje seg å flytta? ;)

Ja, men dere er for langt sør for meg... Flytter til Kirkenes i juli :-)

Noen i Finmark som vil være med å blåse liv i FinLUG?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav cybercoin » ons 15.03.2006 19:55

iogmed at linux1 har fått så mange fleire medlemmar i det siste så kunne det vera innteressant å høra om nokon av dem bur på Helgeland. så viss du er innteressert i å verta med i ei linux brukergruppe og du bor i målområdet vårt så :-D

vi kan utvides til et enda større område... bare du bur i nærheiten

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Hugo » ons 15.03.2006 20:46

hva med oss i meløy? Noen mil fra bodø..
Dessuten har jeg slektninger på Mo :-D
medlem i 222 måneder
 

Innleggav sturla » ons 15.03.2006 21:09

:-)

Nå finnes det vel en Bodø LUG så vidt jeg vet. Men skulle du være på Mo så ta med deg slekt og venner og kom ;-)

Nei da. Ingen spøk dette. Hvis du eller andre som har en eller annen tilhørighet til Mo i Rana skulle ønske å treffe noen med felles interesse (Linux) er det bare å si i fra.

Ikke mange som har meldt sin interesse ennå, så jeg sperret øynene opp når jeg så posten din :-)

Nå har jeg ikke akkurat drevet hardkjør hva gjelder å få tak i folk til en LUG, når sant skal sies. Har hatt litt for mye å gjøre i det siste er jeg redd. Men tanken om en HeLUG, MoLUG eller liknende står ved lag. :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav dexx » ons 15.03.2006 23:45

Ja i Bodø har vi Bolug. Dersom noen fra rundt i distriketet er innom byen og skulle ønske å glefse pizza sammens med Linux folk fra Bodø er det bare å sende en mail på e-postlista vår ;) Vår wiki er for tiden på http://bolug.rin.no/ Her i nord må vi jo vise hvor nabovennlige vi er og så videre :)

Om jeg noen gang skulle være innom Mo får jeg ta kontakt hvis det skulle være noe arrangement. Noe vi har brukt å gjøre (med varienende intervaller) er å enkelt å treffes å spise pizza :)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav cybercoin » tor 13.04.2006 1:50

Syns kanskje eg så nokon frå mo i rana her (bortsett fra sturla). Tilbode e fortsatt åpent for alle som ynskjer det og som bor på Helgeland

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sturla » tor 13.04.2006 9:36

Bra observert i såfall "Cyber" ;-) Har ikke fått det med meg selv. Men hvis det er folk fra Mo i Rana eller omegn her, er det bare å ta kontakt. Vi kan starte opp når som helst :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » man 17.04.2006 23:50

Oppdaget nettopp at det sysles med planer om å dra igang en Linux brukergruppe her i Mo i Rana. "Støttemedlem" kan jeg alltids være, men tør ikke love noe utover det. Hvis Helgeland er nedslagsfeltet, kan det nevnes at Meløy fra gammelt av tilhørte Nord-Helgeland. Da skulle vel Rana være Midtre Helgeland(?)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav cybercoin » tir 18.04.2006 0:31

Meløy kan nok væra med, hvis personane frå Meløy ynskje å reisa så langt.

Tusen takk uansett for at du vil vera med på vårt prosjekt!!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 18.04.2006 19:14

Kom til å tenke på at litt relevant bakgrunnsinformasjon og nå lokal IT-historikk kan være greitt å ha med seg:

1. I 1989 arrangerte Rana IT-forum et "avansert introduksjonskurs" i Unix her på Mo med instruktør fra Skrivervik Data

2. HSN/IT-Studiet i Rana hadde 1989-1992 operativsystemkurser basert på Minix (lærebok av A.S.Tanenbaum) og Unix, som begge har dannet skole for dagens Linux.

Så et par praktiske forslag/tips:

1. Spor opp lokal Linux/Unix erfaring/kompetanse hvor den finnes, og invitere disse personene direkte med i en lokal Linux brukergruppe.
Typisk kan disse finnes i bedrifters dataavdelinger som hos NBR (Nasjonalbiblioteket), SI (Statens Innkrevingssentral), TAG, Monet m.fl.
Innen VGS sektoren finnes driftsansvarlige på Skolelinux. Om det fortsatt finnes et høgskole IT-studium i Rana er jeg usikker på.

2. Kursaktivitet er viktig for å få Linux innført i næringslivet og det offentlige, ikke bare på Linux distro'ene selv, men like viktig på sentrale applikasjoner som skal brukes fritt tilgjengelige, OpenOffice, GIMP osv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav cybercoin » ons 14.06.2006 19:17

No veit eg om minst 4 brukarar på helgeland. 3 på Mo, ein på Nesna.
Skal vi begynne å organisera oss litt, eller blir det berre prating om det?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til Norske Linux Brukergrupper



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Leif Kristian