iPhone med svart skjerm, ingen backup

Diskuter alt omkring Apples iPhone

iPhone med svart skjerm, ingen backup

Innleggav zizou » tir 13.09.2016 10:27

Hei dere. Jeg skriver her i håp om at noen kan hjelpe meg med dette siden jeg er ganske desperat.

Jeg har en iPhone 6 som er 2 måneder gammel. Sist fredag begynte den å slå seg av mens jeg brukte den. Av og til kunne jeg slå den på igjen med en gang, andre ganger måtte jeg vente 10-15 minutter.

Det lot til at alt var ok utover fredagen, men på kvelden kom det røde tykke striper over skjermen som flyttet seg bortover ( | | | | | ). Dette skjedde på et par sekunder, og etter dette var det som om skjermen kortsluttet og gikk i svart.

Skjermens brightness kan fortsatt lyse opp til tider (i et mørkt rom eller at jeg plugger den ut av laderen), men den er ellers helt svart uten antydning til å skimte noe som helst.

Jeg har selvfølgelig forsøkt home + på/av utallige ganger uten hell. Den har også fått lade over natta.

Når jeg plugger den i iTunes så oppdages telefonen, men det kommer en boks opp som sier at det er oppdaget et problem med telefonen som gjør at den må oppdateres og at da vil alle data bli beholdt. Hvis dette ikke fungerer må den gjenopprettes til fabrikkstand. Når jeg så trykket oppdater så henter iTunes programvaren fra nettet og alt sånt, før det står "venter på iPhone" en god stund til den gir beskjed om at den ikke kunne oppdateres. Om dette er fordi det er noe feil med selve telefonen, eller fordi den venter på at jeg skal godkjenne noe på selve telefonen (noe jeg naturlig nok ikke kan siden skjermen er svart) vet jeg ikke.

Jeg har ikke forsøkt å trykke på "Gjenopprett" (som i motsetning til "Oppdater"), siden jeg har hundrevis av bilder fra i sommer i tillegg til en del annet jeg ikke kan miste. Jeg trodde jeg hadde aktivert iCloud, men det har jeg altså ikke (sjekket icloud.com og også på en annen iPhone jeg har fått lånt som jeg har satt i SIM-kortet mitt i). Jeg har heller ikke iTunes-backup.

Det begynte å gå opp for meg at jeg er ganske ille ute mtp manglende backup (som er 100 % min feil, jeg er vanligvis ganske nøye med sånt). Derfor hørte jeg med leverandøren vi bruker på jobb. De kunne fortelle at de ikke bytter skjerm, de sender den kun videre til Apple som vanligvis bytter ut telefonen i fabrikkny enhet.

Jeg gikk så til Eplehuset i håp om å få noe hjelp. De sier det samme, at de kun kan sende inn for å bytte i fabrikkny.

Primærfokuset mitt er ikke å få ny telefon eller få reparert den, det aller viktigste for meg er å få ut det som ligger på telefonen.

Hva slags muligheter finnes da? Jeg har f.eks. tenkt om jeg kan gå til en slik Dr. Phone-butikk i Oslo for å se om de kan bytte skjermen/koble på en ny for å se om det hjelper (gitt at det er skjermen som er kortsluttet). Dette burde vel kunne gjøres uten at man resetter telefonen? Jeg vet at garantien brytes og at jeg må betale selv for den nye skjermen, men det er uvesentlig.

Er det evt andre som faktisk kan prøve seg på en reparasjon (og la data være intakt), som i motsetning til å bare bytte ut telefonen?

Skjermen har aldri vært i bakken eller gulvet og har ingen synlige skader. Jeg tviler sterkt på at den er væskeskadet, men man vet jo aldri (den har ligget på badet når jeg har dusjet f.eks., så i teorien kan det vel ha kommet fukt i den, men tviler som sagt).

På forhånd tusen takk for alle råd!
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhone med svart skjerm, ingen backup

Innleggav knudar » tir 13.09.2016 21:00

Hei.
Jeg var borti en iPhone 6 her for ett år siden, der skjermen var helt sort. Der hjalp det ikke å skifte skjerm, da jeg ikke så noe i den..
Så satt jeg tilfeldigvis under mikroskopet med den, og ett kraftig led-lys som lyste på skrå ned mot skjermen. Da fikk jeg se klokka. Så da klarte jeg da etter mye om og men og skrive kode, slette kode og tatt backup. Men det trenger ikke å være ditt problem da. Jeg har også en iPhone 6 Plus her som hadde vertikale striper, og der har jeg etter å ha snakket med reparatør i USA fått forståelse for at det er "skjermkortet" som har gått i stykker. Vel. Test med en kraftig lommelykt da, så får du ihvertfall en indikasjon. Det finnes masse folk på Finn som reklamerer for å skifte skjerm.

Lykke til

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: iPhone med svart skjerm, ingen backup

Innleggav zizou » man 19.09.2016 9:21

Hei Knudar og takk for svar!

Jeg har ikke forsøkt med lommelykt ennå, men jeg skal gjøre det i morgen når jeg får telefonen tilbake. Jeg leverte den nemlig inn til Eplehuset som gjorde feilsøking. Han forsøkte først å ta backup, noe som ikke gikk. Han forsøkte så å bytte skjerm, uten at det hjalp. Da sier han at han ikke har flere alternativ igjen enn å sende den inn til Apple som vil bytte den i fabrikkny enhet (dvs all data forsvinner). IBAS til 10-20k var også et alternativ..

Jeg har bedt om å få telefonen ureparert tilbake siden jeg er desperat etter å få reddet bildene på den. Dessverre har jeg ikke 10-20k å bruke på det hos IBAS. Jeg må i alle fall forsøkte alt annet først.

Da er spørsmålet: Finnes det folk som forsøker seg på å reparere iPhones? Altså utover det å bytte skjerm (f.eks. connector, "skjermkort", etc., bytte små deler for å se om man får liv i telefonen)?

Hadde telefonen virket 100 % død hadde jeg ikke brukt tid på dette, men den responderer jo, blir oppdaget av iTunes, skjermen lyser opp, etc., det er bare det at det ikke kommer noe bilde på den. Derfor tenker jeg at det må være et håp.
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhone med svart skjerm, ingen backup

Innleggav zizou » tir 20.09.2016 9:50

Vet ikke om det er noen som følger med her, men en kjapp oppdatering:

Jeg har fått telefonen tilbake og har forsøkt forskjellige ting selv. Blant annet har jeg forsøkt å resette den i DFU mode via iTunes med en .ipsw som ikke rører data på telefonen (https://www.reddit.com/r/jailbreak/comm ... sing_data/).

Det samme skjer dessverre, den blir stående på "Venter på iPhone" iTunes. Det som er merkelig, derimot, er at plutselig lyste Apple-logoen opp på skjermen, så det er åpenbart ikke skjermen som er problemet. Den ble uansett stående der og kom ikke lengre.

Jeg har tråla internett i et par uker nå, og har kommet til at når iPhone ikke lar seg resette selv i DFU mode så har man følgende muligheter (http://www.unlockboot.com/2015/11/how-t ... -when.html):
Replace your Battery - In some cases, replacing the battery can fix the iTunes error 4005. The main problem is because the battery have a low power. We recommend you to replace with a original battery.
Replace the Dock connector - If you used some non-original chargers, your dock connector can be damaged and have a bad communication with the usb cable. By replacing the connector, the communication will be perfect and you will fix the error 4005. Make sure you are using a original certified cable when you restoring your device via iTunes.
Restore Without a LCD - Disconnect the display from your device completely, connect to iTunes and try to restore it. If you have hardware problem in the display, this will bypass the problem. If you still get a Error 4005, then move to the next method.
Replace Proximity Sensor Flex Cable - Try to replace the Replace Proximity Sensor flex to fix Error 4005. If you still get a error 4005, try to replace the front camera flex cable also.
Remove compass IC - The compass chip can be the main problem you getting iTunes error 4005. Try to remove the Compass iC to get rid of this issue. We must to note that you need to have a technical skills to do this method.


Så da er spørsmålet: Finnes det noen i Oslo som kan forsøke å bytte slike deler?
medlem i 171 måneder
 

Re: iPhone med svart skjerm, ingen backup

Innleggav butare » tir 20.09.2016 11:57

medlem i 198 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]