iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Ove » tor 17.12.2015 4:52

iPhone 6s — 16 GB — iOS 9.2. Da jeg oppdaterte til 9.2 forleden var det 4-5 GB ledig kapasitet. Tok en del bilder utendørs i dag. Plutselig fikk jeg opp denne meldinga:
Kan ikke ta bilde
Det er ikke nok ledig plass til å ta bilde. Du kan administrere lagringsplassen i innstillinger.

Videre ser jeg:
Lagring
Brukt 11,6 GB
Tilgjengelig 0 byte
----------------------
Bilder og Kamera 9.4 GB
----------------------
Bildebibliotek 9,4 GB
Delt bildestrøm 3,9 lB

Når jeg ser på Kamerarull så kommer det opp uendelig mange "bilder" jeg ikke har tatt, fra det tidspunktet det stoppet opp. Noen er svart med noe gråhvitt skylignende i (alle er identiske). Noen er bare et helt jevnt grått felt. Og noen ganske få er et helt hvitt felt. Det ser ut som det er tusenvis av slike feilbilder.

Jeg prøvde å slette flere hundre manuelt, bilde for bilde, det fungerte tilsynelatende. Men fremdeles kunne jeg ikke ta nye bilder, fremdeles er det "0 byte ledig".

Har prøvd å omstarte telefonen tre ganger, dette hjalp ikke. Jeg kan ellers bruke telefonen til å ringe og sende SMS (den grønne typen).

Hva i all verden er dette, og hvordan kommer jeg ut av det?
medlem i 230 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav ronnyo » tor 17.12.2015 10:45

Du har sikkert gjort det men sånn i tilfelle, har du også slettet bildene fra "Nylig slettet"?
medlem i 181 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Ove » lør 19.12.2015 0:27

Ja, jeg var inne der og slettet de flere hundre som lå der i én operasjon. Men det hjalp ikke, mobilen har fremdeles 0 byte ledig og kan ikke ta nye bilder.

Det kan da ikke være løsningen at jeg skal måtte slette tusenvis av disse spøkelsesbildene manuelt, ett om gangen? Det ser jo dessuten ut som om en automatisk prosess bare fyller opp på nytt til evig tid?

Koplet iPhonen til min MacBook Pro (Mac OS X 10.11.2) for å berge siste ukes nye fotografier, før havariet. Bilder åpnet seg og fant mobilen, jeg klikket på "Importer", men beskjeden som kom opp var lakonisk: "Ingen bilder".
medlem i 230 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Chiang Mai 1963 » lør 19.12.2015 21:22

Prøvd hard reset?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Ove » lør 19.12.2015 22:30

Nei, det nøler jeg med. Da mister jeg alt innhold, men kan gjenopprette i iTunes (iCloud bruker jeg ikke) fra siste sikkerhetskopiering. Men da mister jeg de ca. 100 bildene jeg tok fra jeg oppdaterte til iOS 9.2 til den dagen havariet skjedde. Jeg vil gjerne berge dem, hvis det går an. Som nevnt:
Koplet iPhonen til min MacBook Pro (Mac OS X 10.11.2) for å berge siste ukes nye fotografier, før havariet. Bilder åpnet seg og fant mobilen, jeg klikket på "Importer", men beskjeden som kom opp var lakonisk: "Ingen bilder".

— Jeg har brukt metode 1 her fem ganger nå, uten at det hjalp:

http://www.wikihow.com/Hard-Reset-an-iPhone

Spørsmål til metode 3, punkt 1: "Back up your data (if possible)." Da vil jeg vel også få backup av de mer enn tusen spøkelsesbildne med meg under gjenoppretting, det frister ikke?

For å oppsummere så har jeg gjort begge deler av det som er beskrevet her:

https://support.apple.com/en-us/HT201559
medlem i 230 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Frenk » man 21.12.2015 23:22

Du mister ingenting med en hard reset
medlem i 194 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 22.12.2015 0:56

Altså, en hard reset er å holde inne power og hjem-knappen samtidig til eplet dukker opp, slippe og så la enheten starte opp igjen. Ikke noe mistet, utenom noen irriterende midlertidige feil som etter all sannsynlighet forsvinner.

(Hard reset på Android derimot sletter alt. Er to helt forskjellige ting, hard reset på iPhone og hard reset på Android.)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Ove » tir 22.12.2015 8:20

Takk for oppklaring, da har jeg tatt "Hard reset" tre ganger uten at problemet ble løst.

De mer enn tusen fantombildene ligger der ennå, og det er 0 byte ledig.
medlem i 230 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 23.12.2015 0:18

Hadde hard reset hjulpet hadde det vært nok med ett forsøk. :)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav vikingbear » ons 23.12.2015 10:01

Hvis hele poenget er å berge de 100 bildene som du ønsker å beholde, og det ikke nytter å få importert disse til Photos, kan du ikke bare ta vare på en kopi av disse på en annen måte, og så sette opp telefonen som ny?
medlem i 175 måneder
 

Re: iPhone 6s — Kamera går amok og fyller opp mobilen?

Innleggav Ove » tor 24.12.2015 1:47

@vikingbear, riktig, men jeg klarte ikke å finne noen måte å kopiere ut disse bildene på.

Til slutt dro jeg tilbake til selgeren i Telenorbutikken Mortensrud (Oslo). Han klarte heldigvis å slette permanent de tusen fantombildene slik at kameraet kan brukes igjen. Jeg fulgte så noenlunde med på hva han gjorde, og håper å kunne duplisere prosedyren om noe sånt skjer igjen, sjøl om jeg ikke klarer å gjengi noen teknisk beskrivelse her. Han mente for øvrig at jeg uforvarende har satt kameraet i gang med å ta kontinuerlige bilder, og da er det sannsynlig at det er lommerusket som går igjen på de bildene som ikke er jevnt gråe. Så jeg får lære meg å få bedre kontroll på kameraets gjøren og laden.

Han anbefalte ellers at jeg begynner å bruke Telenors "Min Sky", som er en del av abonnementet mitt, og hjalp meg i gang med det. Jeg er meget fornøyd med servicen jeg fikk på Mortensrud.
medlem i 230 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]