apple kommer med Norsk språk til iphone.

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav kaywan » tor 10.04.2008 23:52

Men kjøp i Norge gir en betraktelig bedre kjøpetrygghet mtp kjøpsloven, m.m.

Jeg avventer selv kjøp av iPhone til en nærmere avklaring om tilgjengelighet i Norge, for så av ta en avgjørelse da om import eller ikke. Greit å vite vilkårene før man dømmer...


Dette er helt "baklengs" tenking....

Du er altså villig til å betale 2 til 3 ganger mer for samme telefon....for å få garanti....

Kom og betal meg 8000kr så skal du få garanti av meg også....

Poenget er som du kanskje skjønner....at du kan kjøpe deg 2 nye telefoner for samme sum...altså er garantien veldig dyrt kjøpt...

Når det gjelder "Forbrukerkjøpsloven" gir den deg ingen bedre "garanti"...etter som ordet "garanti" iht. loven ikke kan anvendes uten at den FAKTISK er bedre enn de rettigheter som loven selv gir deg....altså...faller vi igjen tilbake på garantien til Apple...


...og den husker vi vel godt fra iPod ....de nektet altså å forholde seg til norsk lov...noe som endte med at HiFi Klubben sluttet å selge Apple produkter... Poenget er altså at Apples "Garanti" er 0 verdt....

Det eneste du FAKTISK mister ved å importere en iphone i forhold til lovverket....er din rett iht. fkjl. §27 (Reklamasjonsrett)...Reklamasjonsretten anvendes BARE ETTER at garantitiden på din telefon er gått ut...i garantitiden må du forholde deg til Apple (riktig nok via Selgeren, men fortsatt er det altså en forskjell). Og du har sikkert forstått det....etter at garantitiden (eller din krangel med Apple) er over...er det uansett på tide å kjøpe ny telefon :)

OG bare for å ha sagt dette også: dersom telefonen din er blitt defekt pga. noe som ikke dekkes av garantien, eller garantitiden er gått ut, er det reklamasjonsretten din som du må falle tilbake på...og det er ganske normalt at dersom garantien ikke dekker det, så er det en "mangel" du selv har påført.



Og du kan være 100% sikker på at iphone kommer til å koste FLESK i Norge (husk at Norge har 25% mva. på alle varer, noe som er mange mange % høyere enn f.eks. Frankrike). Du skal ikke se bort fra minst 5000kr MED abo...og 8000 UTEN abo...og dette er "nøkterne" tall. Apple er ikke de billigste på markedet for å si det slik.





Mitt råd er:

Kjøp deg iphone nå...ikke vent...ingen ting å vinne på å vente.
medlem i 198 måneder
 

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav TheRealChristoffer » tor 10.04.2008 23:55

I norge vil du få 5 års reklamasjonsrett ved kjøp i butikk. Er stor forskjell på garanti og reklamasjonsrrett.

Garanti er noe fabikken gir ikke loven

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav kaywan » fre 11.04.2008 0:02

at du får 5års reklamasjonsrett, betyr ikke at du får noe større trygghet. Vel riktignok kan du mase og kjefte i 5 år på at din telefon skal fungere som da den var ny, men husk at 5års regelen BARE gjelder de deler av iphone som "er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år". F.eks. dersom iphonens skjerm ikke er "ment å vare i vesentlig lenger enn 2år", for du 2 års reklamasjon. (Ja jeg er klar over at HR har uttalt at mobiltelefoner er ment å vare i vesentlig lenger enn 2 år, men altså er ikke ALLE deler i en mobil ment å gjøre det)

Dette er veldig perifer juss :)

Uansett...er du nok enig med meg i at ....etter 2 år er det de ferreste som gidder å mase om en "gammel" telefon. De fleste ønsker å bytte telefon lenge før det har gått 5år :) og da ser du at hele denne "tryggheten" er MEGET dyrt kjøpt (tatt i betraktning prisnivået i Norge).
medlem i 198 måneder
 

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav Linz » fre 11.04.2008 7:14

1. Så lenge iPhone ikke er offisielt lansert i Norge er det umulig å så mye som antyde hva slags pris den vil lande på. Selvfølgelig kan den komme opp i 8000, men jeg tror like mye på det som at det skal snø i juli

2. Jeg har hatt to iPoder som har tatt kvelden etter relativt kort tid. Den første ble kjøpt i Danmark og den andre er erstatnings-iPod etter den første. Det ble nok trøbbel med å få erstattet den første der til at jeg holder tilbake utenlandskjøp denne gangen...

3. Jeg taper faktisk ingenting på å vente. Jeg lider tross alt ikke av å ikke ha iPhone enda (helt sant ;)). I alle fall inntil det blir avklart om det går an å synkronisere data fra tredjepartsapplikasjoner med iPhone-applikasjoner. Om dette kommer inn i iPhone-SDK'en må jeg nok revurdere import for å få inn synkronisering av data i Scorecard. Inntil videre har jeg faktisk heller alt å vinne på å vente.

4. Om det så viser seg at pris og vilkår blir for dårlige når den blir lansert i Norge så er det jo bare å revurdere import når den tid kommer. Samme gjelder om vi kommer til juni og det fremdeles ikke har kommet noen nyheter om lansering i Norge. Det er først i sommer at iPhone vil "blomstre" etter offisiell støtte for tredjepartsapplikasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav Heggi » fre 11.04.2008 7:24

Spør igjen (regner med det går ) men spør igjen

Kan jeg kjøpe den nye iPhonen med 3g i usa når den kommer?.

Så tar jeg den med til norge og hacker den???????????

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: apple kommer med Norsk språk til iphone.

Innleggav Linz » fre 11.04.2008 7:25

Ja

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]