Mr Mac skrev:Klikk & Klag er dessverre bare for spesifike saker, hvor du allerede har lidd et tap. Dette er dessuten en sak for ForbrukerOMBUDET.
Det er disse som tar seg av saker om ulovlig markedsføring.
Fred skrev:Mr Mac skrev:Klikk & Klag er dessverre bare for spesifike saker, hvor du allerede har lidd et tap. Dette er dessuten en sak for ForbrukerOMBUDET.
Det er disse som tar seg av saker om ulovlig markedsføring.
For at det skal kunne regnes som villedende markedsføring er et vel et krav at noen har lidd et tap, eller at markrdsføringen er egnet til å påføre noen et tap.
At en gjeng pubertale apple-nerder får forbigående høy puls er neppe nok.
Markedsføringslovens §2 skrev:Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.
Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.
Kommunikasjonsdirektør Nina Foss i Smart Club Norge forklarer at magasinredaksjonen hadde fått signaler om en norsk iPhone-lansering i fjerde kvartal da magasinet gikk i trykken før sommeren. Hun beklager likevel at de ikke var mer presise, da en endelig norsk lanseringsdato ikke er kjent. For detaljer om mobiloperatører og priser henviser Foss til Apple Norge.
Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere