iPhone pris i Norge

Diskuter alt omkring Apples iPhone

iPhone pris i Norge

Innleggav Knesaren » lør 30.06.2007 21:30

Jeg tipper at iPhone vil koste 5190 med bindingstid i Norge.

Hvorfor? Jo, jeg tok $599 (iPhone) og delte det på $349 (80Gb iPod) og ganget det med 2990 (Norsk pris på 80Gb iPod) og fikk 5130.

Noen bedre forslag? :-D
Sist endret av Knesaren den lør 30.06.2007 22:58, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Daniel » lør 30.06.2007 21:32

Høres ganske riktig ut det der. Hadde den bare kostet ca 3500 kr som den gjør i USA så. Det er billig!

Men her blir den så klar dyr, tipper jeg i alle fall. Hvis vi i det hele tatt for den da.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav iHaraldM » lør 30.06.2007 22:41

Prisen høres ikke alt for gæren ut den. Det blir nok i det området. Men måten du har brukt for å komme frem til den er vel heller tvilsom. Eller, det er vel heller en tilfeldighet enn en nøyaktig vitenskap.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » lør 30.06.2007 22:45

Husk at det ikke er lov med 2 års bindingstid i Norge. Derfor vil det som egentlig er rabatt for 2.-året sikkert bli innbakt i prisen. Du må nok dessverre plusse på et par kroner til :/
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Knesaren » lør 30.06.2007 22:59

5990? Samme som Nokia N95 koster...

Det eneste som kan hindre meg i et kjøp er hvis den kun kan kjøpes med abn. fra Stjelehor.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav NikolaiFjagesund » lør 30.06.2007 23:07

Jeg må nok ærlig innrømme at jeg synes det blir mye penger for en mobil. Likevel må man jo binde seg til abn i usa så prisen blir ganske så stiv der også, alt i alt. Hmm, men der får også masse gratis i tillegg.. Ikke så greit. Tror likevel at telefonen kommer til å koste en del mer her enn i usa :-/

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Knesaren » lør 30.06.2007 23:16

lol, så nettopp at MacMini koster $599 i USA og 5190,- her.
Da kan det se ut som om prognosene mine stemmer. Det eneste som gjenstår er dette med bindingstid...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 30.06.2007 23:39

det er ikke en mobil.. det er en iPhone!!!
fy skam deg!!!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav NikolaiFjagesund » lør 30.06.2007 23:44

Hvis det var mitt utsagn du tenkte på, skjønner jeg jo hva du mener. Apple sine ting er jo hellige over alt på jord. Det ble jo bevist i en tråd tidligere i dag om en eldre iMac som hadde blitt kastet ut av et vindu. Det var jo krise liksom.. Grunnen til at Apple kan ta slike prise for mobilene (les iPhone) sine er jo at det er nettop de som har laget dem. Hvis LG eller siemens hadde kommet opp med noe liknende hadde de verken fått så mye oppmerksomhet eller kunne ta seg så mye betalt.

Slevsagt skjønner jeg jo poenget med at produktet (les iPhone) er tøft og litt forut sin tid. Likevel gidder hvertfall ikke jeg bruke så mye penger på en mobil (les iPhone). Hva du gjør er opp til deg!
;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav NyZeta » lør 30.06.2007 23:54

Tok en titt på en vilkårlig telefon hos AT&T

plukket ut en Nokia 6126 (som skulle tilsvare en 6125 i norge)

Amerikansk pris: $249,99
2-år binding: -$99,99
(dette er et avslag på 40%)

I norge koster den 1630 nkr

iPhone
Amerikansk pris med binding: $499,00
(+40%) 2-års binding utgjør: $332,66
Uten binding vil telefonen altså koste $831,66

1640/249,99*831,66 ~ 542Nkr

Jeg tipper at telefonen da vil koste 5422 kroner :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav helge_karl » søn 01.07.2007 0:08

Prisen på iPhone i Norge er ganske vanskelig å forutsi. For det første så vil det bli en umts telefon dersom den i det hele tatt kommer til norge. For det andre vil opperatørens sponsing av inkjøpsprisen avhenge av hvor mye man regner med å tjene inn igjen i løpet av bindingstiden samt de idiotene som faktisk fortsetter med kostbare abbonnnementer etter at bindingstiden er utløpt. At&t's sponsingsbidrag med en to-års kontrakt later ikke til å være mye større enn det som er vanlig i norge med ett-års kontrakt her hjemme på berget. Det vil si at operatøren betaler deg 1000,- til 1500,- dersom du aksepterer ett abbonnement hvor gjennomsnittsbrukeren i løpet av bindingstiden i realiteten betaler minst tilsvarende beløp mer enn han/hun vanligvis ville gjort. I norge så lønner det seg klart å kjøpe telefon uten binding, og jeg regner med at det er slik i resten av verden hvor mobiltelefoni har eksistert en stund. I usa er kjøp av telefon med bindingstid mye mer vanlig enn i Norge. Jeg håper derfor at Apple vil selge telefonen uten binding siden det er helt uaktuelt å kjøpe den med bindingstid for mitt vedkommende.

Det store spørsmålet blir uansett hvem Apple vil samarbeide med for å få iPhone til de nordiske landene. Blir det TeliaSonera (isåfall Netcom i norge), Telenor, Tele2 (virtuell operatør i Norge), TDC, etc. Jeg regner med at Apple ønsker å gjennomføre "Virtual Voice Mail" også i Europa. Man kan jo frykte at det blir som med ITMS, at Norge må vente til sist. Jeg tror Apple vil velge ut noen store aktører for å få istand en avtale for flere land på en gang, men det blir bare synsing. T-mobile og Vodafone er de største og disse eier eller har store eierandeler i mobilselskaper over mesteparten av Europa, men ikke i Norge altså.

Hvis jeg skal tippe på hva iPhone kommer til å koste her i landet tror jeg at vi skal bruke 10 gangen for kursregning. 5000,- for den rimeligste (4GB) med binding og 6500,- uten binding dersom det blir mulighet for å kjøpe den uten det. Skal man tolke prisforsjellene på iPod Nano som en indikator på hvor mye flash minne koster så er 4GB verdt 400,- til 800,- så den dyrere modellen ville vel koste 800,- mer. Jeg tror nok det er endel som er villige til å betale såpass her på berget, iallefall i Oslo hvor det er tett med åpne wifi nett.

Dersom telefonen er like holdbar som datamaskinene fra apple er det jo egentlig ett røverkjøp i det lange løp, mens i motsatt tilfelle, med gjennomsnittsmobilens holdbarhet, en dyr affære.

Skulle ønske at det fulgte med en voip klient, men det kommer sikkert ett web2.0 program som tar seg av dette etterhvert.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav KDN » søn 01.07.2007 0:13

Må også tenke på at mobil teknologien er i stadig foranding med evig mange nye modeller fra de forskjellige produsentene hvert kvartal.

Sanne ting som 3G etc. er jeg ganske sikker på kommer til å komme standard i en EU versjon. Prisen derimot tror jeg kommer til å falle med 1000kr med mindre de bytter ut modellene til 8/16GB minne som vil gjøre at prisen vil være den samme som det den er nå.


Og til alle de som mener prisen på et av AT&T sin binding er så dyr, husk på at de har taletid, SMS og fri dataoppkobling inc. i prisen. Min kvartal regning er langt over de mindste bindingene til AT&T er med mindre bruk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav torgbren » søn 01.07.2007 2:12

Regner man på prisen på iPhone inklusive 24 månedsavgifter med det billigste abonnement fra AT&T kommer prisen opp i ca 12.000 norske kroner omregnet fra amerikanske dollar. Skal Apple og mobiloperatøren tjene inn samme beløp her i Norge, må nok telefonen koste ganske mye mer med 12 måneders avtale. Alternativet er å lage en månedspris som er enda høyere...

Når iPhone kommer til Norge i høst/vinter tror jeg den vil bli solgt med en datapakke, sånn som i USA, og både telefon og abonnement vil nok koste en god del.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sirIdar » søn 01.07.2007 2:31

Kan også bli spennende å se hva slags abonement som vil bli knyttet til iPhone dersom/når den kommer til Norge. Jeg har sett litt på det som blir tilbutt i USA, og selv om det er svindyrt, så ville jeg faktisk likt noe tilsvarende i Norge, dog kunne jeg tenkt meg en billigere variant en den billigste i usa, da selv denne tilbyr mer enn hva jeg bruker...

Man får 7,5 timer ringetid, noe som uansett er mye mer enn hva jeg ringen i løpet av en måned, og 6,6 tekstmeldinger hver dag, noe som nok også er mer enn hva jeg bruker. Men det som jeg liker spessiellt godt er at det er ubegrenset bruk av EDGE nettet. Dersom man betaler for dennt type tjeneste når man bruker den tenker man over prisen og bruker den mindre. Med en fantastisk telefon som iPhone bør man bruke slike tjenester, og da er det greit at man kan bruke det ute å tenke over at dette vil føre til skyhøy mobilregning... Man får en fast "avgift" i måneden, og fri bruk av iPhone...I like :)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Saft » søn 01.07.2007 2:33

Jeg fikk nettopp lyst til å flytte til USA.. (:)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron