iPhone ikke til Norge?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Innleggav zand » tor 28.06.2007 16:26

ZiPLe skrev:Er jo bare spekulasjoner i den artikkelen. Og jeg sier som en i kommentarfeltet hos e24, de burde jo spurt noen som kommer vil å føre en eventuell iPhone i Norge, og ikke en som vil konkurrere mot den (Dangaard).

Om iPhone slår an (noe jeg tror den vil gjøre), er vel salg av iPhone i Norge et mareritt for Dangaard...


Hvis Apple ønsker å selge iPhone i Norge og vil ha en bred distribusjon MÅ de via Dangaard. Det nytter ikke da å bare selge via dagens kanaler...

musher skrev:Den har heller ikke støtte for GPRS


Den støtter vanlig pakkedata over GPRS/EDGE. Akkurat samme standarden som vi bruker i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » tor 28.06.2007 17:04

iTunes-tvang

Ifølge opplysninger på Apples egne nettsider, må alle som vil kjøpe iPhone, også registrere seg som kunder i nettbutikken iTunes.

Dermed bindes alle iPhone-kunder i USA både til en toårig avtale med operatøren AT&T og til Apples medienettbutikk.


Bindes til iTunes Music Store? De får det til å høres ut som man ikke har lov til å handle musikk andre steder enn ITMS i to år.

Er det virkelig en stor sak at man må opprette konto på ITMS for å bruke iPhone? De har til og med laget en egen artikkel om det:
http://e24.no/it/article1836297.ece

Virker som de begynner å gå tom for "argumenter" mot iPhone.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav jwkay » tor 28.06.2007 17:29

zand skrev:Hvis Apple ønsker å selge iPhone i Norge og vil ha en bred distribusjon MÅ de via Dangaard. Det nytter ikke da å bare selge via dagens kanaler...


Kanskje det er ett av 'problemene' Apple sliter med når de skal finne partnere i Europa. Hele distribusjons- og forettningsmodellen er ganske annerledes enn i USA. Lurer på om dette er litt nytt for Apple? Måten de selger datamaskiner på er vel ganske lik i alle land, enten det er egne Apple Stores, Apple-forhandlere eller via online AppleStore.

Det er òg vanlig for mobiloperatørene å ha egne butikker i USA (og UK for den saks skyld) men ikke her til lands. Tror nok Apple vil etterhvert skjønne at de trenger en annen forettningsmodell i Europa. F.eks i Belgia er det visstnok ulovlig å selge mobil sammen med abonnement, så der får de problem med en gang.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav MrCrox » tor 28.06.2007 17:31

Til de som snakker om GPRS: telefonen har EDGE, også kalt utvidet GPRS (se engelsk wikipedia). EDGE benytter GPRS, og har bedre hastighet enn GPRS.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Grape » tor 28.06.2007 17:50

Med gode signaler er EDGE ca 80-85% av hastigheten til 3G så det duger.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav MrCrox » tor 28.06.2007 17:53

Dessuten har man dekning for WiFi relativt mange steder..
medlem i 238 måneder
 

Loom:

Innleggav fotojon » tor 28.06.2007 17:59

Loom: visst har de FM nett i USA... hvor kom den fra?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav LOOM » tor 28.06.2007 18:06

Jo det har de selvfølgelig, men synes å huske at satelittradio er mer utbredt enn FM. Dekningen er ikke like god på FM. Jeg satt det på spissen.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

he

Innleggav fotojon » tor 28.06.2007 19:38

det har vel ikke så mye med denne saken her å gjøre, men FM radio er det som er mest utbredt i USA.
virker kanskje vankelig nå, men det er litt for mye som bare blir tatt rett utifra luften her på dette forumet. :) og om du lurer på det, så er jeg fra texas.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav LOOM » tor 28.06.2007 19:51

Greit jeg gir meg.
Poenget var egentlig ikke om de har FM-nett eller ikke, men å vise at det ikke er noe vits å inkludere hele verdens standarder inn i en telefon som slippes på ett marked der det ikke er behov for en slik funksjon.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Gaijin » tor 28.06.2007 20:54

Satelittradio er like mye utbredt i USA som FM båndet - i Satelittradio reklamene.

I realiteten kommer ikke satelittradio til å overta for FM båndet i vår levetid.

Noen som husker DAB radio forresten? Skulle ikke det bli det helt store?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav bambini » tor 28.06.2007 21:32

musher skrev:Jeg tror ikke denne telefonen kommer til å appellere til det norske folk, annet enn for ihuga apple-entusiaster.

Ifølge Dagbladet kan du ikke sende MMS. Det vil si at du kan ta fine og flotte bilder, men du får ikke sendt de noe sted annet enn via din egen mac…

Du kan heller ikke filme med kameraet, bare ta stillbilder.

Den har heller ikke støtte for GPRS


Fordelen er visstnok web-løsningene, med wi-fi og god browser (Safari)


Nå er jo MMS en diger flopp som aldri helt har tatt av, statistikken på det er krystallklar (selv om du og noen andre bruker det fra tid til annen).

Kan ikke selv huske når jeg brukte det sist og han jeg deler seng med sier det samme.

Kanskje mange kids her som bruker det?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav hellfire » tor 28.06.2007 22:31

Er vel ikke noe stort tap om telefonen ikke kommer til Norge :-D
medlem i 211 måneder
 

Innleggav cantona » tor 28.06.2007 22:48

Tipper Apple blir å selge iPhone her i Norge. De har vel en noenlunde god oversikt over hvor godt maskinene deres selges her til lands og det tror jeg er rimelig bra. De er vel lure nok til å trekke konklusjonen om at iPhone vil appellere til de fleste eiere av Mac-er.

iPhone er vel det teknologiske produktet som har vært mest omtalt i media noensinne. Og det et helt år før det "kanskje" kommer til Norge. Har ikke mye tro på at den ikke kommer hit.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav NyZeta » tor 28.06.2007 23:55

Jeg tror egentlig ikke det vil være noe særlig problem å sette inn en ny radioenhet i iphone som etablerer 3G. Og jeg tror heller ikke det vil være noe særlig problem å dytte inn et lite kamera i fronten på telefonen slik at de som vil ha videosamtale får det. (Alle macene selges jo med det i dag.. Det forundrer meg egentlig litt at de ikke har satt samme egenskapen inn i iphone)

Får de til det, så tror jeg nok at telefonen kommer til å bli en kjempehit her til lands. Siden den er så dyr og IKKE har 3G, tror jeg faktisk at mange bøssynisser velger å gå for en ny SonyEricsson eller en Nokia.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]