iPhone ikke til Norge?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Innleggav devo » fre 29.06.2007 1:32

Heisann, hva med å klage inn den artikkelen til norsk presseforbund, er en del som skurrer her f.eks nøytralitet i saken (hvor er Apple?) og generellt misvisende informasjon. Ikke god journalistikk ihvertfall, artikkelen er bare ute etter å skape debatt og reklameinntekter og er basert på høyst ukvalifisert synsing.

Angående Dangaard så må gjerne Apple skippe de. Apple-produkter selges f.eks på Expert, og da kan vel iPhone også selges der, gjennom nøyaktig samme kanaler som iPod. Aktiveringen gjør man såklart hjemme så det trenger ikke Expert tenke på. For de er det bare en vanlig iPod.

Ser egentlig ikke helt problemene her. Telefonen fungerer i Norge rent teknisk sett (riktig bånd osv), så det skal ikke være noe teknisk i veien. Men jeg har jo blant anna hørt store skrøner om at mobilnettet må bygges om osv, osv... hvor i alle dager graver folk opp disse påstandene?.

Det nok kun mennene i dress, både hos Apple og teleselskapene, som kan sette en stopper for iPhone i Norge. Det er hos de saken og problemene ligger :)

Men iPhone kommer! Hold motet oppe! :D

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav fotojon » fre 29.06.2007 3:03

det som slår meg her er følgene: folk her inne må jo tro at apple er helt idioter... det blir nesten for latterlig å tro at Iphone ikke vil selges i norge.
ser det for meg, Steve sitter og prater med sin salgssjef:" du, det der Norway landet, skakke bare drite i å selge iPhone der??"
jeesus folkens... noen av diskusjonene her inne blir bare dummere og dummere.
Iphone selges i usa på den måten den gjør FORDI det er slik telefoner selges der. Når den skal lanseres her, vil den bli solgt slik som tlf selges her. uavhengig av hva som gjøres i usa. eller andre land i europa.
begynner å lure på om folk ikke følger med på hva apple har gjort de siste 2 årene... eller om enkelte bare ikke skjønner helt hva som har skjedd.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 29.06.2007 7:52

Det er selvfølgelig ikke snakk om at Apple går aktivt inn for å droppe Norge. Det er allikevel en kjempeutfordring at ingen av de store tunge europeiske mobiloperatørene er inne på det norske marekdet.

Det er jo viden publisert at Apple satte en rekke spesifike krav til AT&T og at de faktisk måtte forandre på sine tjenester for at Apple skulle kunne implementere en del av de funksjonene de ønsket. (Elegant konferansesamtale, valgfri rekkefølge på mobilsvar bl.a.)

Ser vi på foretningsmodellen Apple har valgt over dammen har de altså valgt én stor og tung operatør som enelevarandør i de nærmeste to årene. Det gir nok for Apple mye mening i å gjøre det samme i europa fordi det ville være et mareritt å skulle fremforhandle slike avtaler med et utall forskjellige operatører. Skulle en slik kontrakt gå f.eks. til Vodafone er det faktisk svært sannsynlig at det vil bety at iPhone (inntil videre) ikke vil bli å få tak i her på berget.

Dét er nok et realtivt beskjedent offer Apple i den store sammenhengen. Jeg kan jo også minne om at tjenester som iPhotobestilling og iTunes(Music)Store dukket opp relativt sent i Norge...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Burrell » fre 29.06.2007 8:00

Mye vranglære i denne tråden, så her kommer er par kommentarer.

Paperboy skrev:Markedsøkonomiens lov nummer 1:
Etterspørsel = salg.

Det er bedriftsøkonomisk galskap å ikke sørge for at etterspørselen blir dekket.


Det er tilbud og etterspørsel som gir markedpris (salg). Skulle kanskje sovet mindre i timen? ;)
Uansett, Apple i Norge kommer med filmer på iTunes Store, iPhone, og fancy Apple Stores når forholdene ligger til rette for det (teknologisk, juridisk, økonomisk) ikke bare fordi etterspørselen er der.

LOOM skrev:Satt på spissen: De har ikke engang FM-nett i USA, men det burde jo likevel ha vært standard på US iPhone, fordi vi har det her?


Ingen tar deg seriøst etter en sånn kommentar. FM radio er like dominerende i USA som i Norge, men i tillegg har de endel nisje stasjoner som sender på AM. Satelitt radio er fortsatt smårollinger i forhold til FM.

Apple kommer nok med en FM-radio fjernkontroll, som de gjør i dag på iPod. :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav LOOM » fre 29.06.2007 10:17

Aeh. Det er jo ikke det som er poenget! La oss si at USA ikke har FM-nett da. Skjønner du da hva jeg mener? Poenget var at de utvilker iPhone til det landet de lanserer iPhone i. Og ikke basert på hva vi er vant til i lille Norge.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav OlafG » fre 29.06.2007 10:22

Om det ikke er MMS så kommer jeg ikke til å gråte. Tror jeg har sendt 2 MMS på et år jeg. Hadde vært mye bedre med E-post...
medlem i 206 måneder
 

Innleggav iHaraldM » fre 29.06.2007 10:42

eirikaav skrev:ser ikke grunnlaget for å utelukke den fra enkelte land, særlig ikke Norge, hvor det finnes en del pengesterke mennesker, når man kan tjene MER penger ved å selge den i så mange land som bare mulig.


Nemlig, selvfølgelig kommer den til Europa og Norge. Apple er som alle andre selskap interessert i å tjene penger. Dessuten er jeg villig til å vedde en del på at det er flere velstående mennesker i Europa enn i USA, når man ser på prosentandel i befolkningen. Velstående betyr selvfølgelig ikke at man har mange mill. på bok. Selv om de liker å skjule det, så bor det mange fattige i USA. New Orleans er jo et kroneksempel.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Forrige

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]