Iphone:De første virkelige anmeldelsene!!Med video:)

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Innleggav NickFalk » ons 27.06.2007 19:33

kajac skrev:dette første til at jeg er blitt motstander av iPhone.

Den mangler så MYE av det veseltlige på en telefon, og da hjelper ikke multitouch eller en halvkvalt safari.

Så dette er det jeg har sagt hele tiden. iPhone har ikke noe revolusjonerende. Beklager, fanboys.
Men iPhone kan ikke noe særlig annet enn en 3 år gammel telefon kan.

Nei det er klart, hvis du tar bort de tingene som er spesielt med Iphonen, nettopp multi-touch og en skikkelig nettleser så byr den ikke på noe nytt. :p

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav trydl » ons 27.06.2007 19:59

En iPhone er først og fremst en telefon. Primærfunksjonaliteten er å ringe og å ta imot samtaler, samt å bruke en adressebok og kunne sette opp flerveissamtaler. Dette gjør den bedre enn de fleste (jeg sier ikke alle - det kan finnes telefoner jeg ikke vet om). SMS, som mange bruker, håndterer den utmerket, MMS, som noen få bruker,mangler den. Et lite - for det.

Sekundært er det en iPod. Med multitouch er den faktisk en bedre iPod enn en vanlig iPod.

Så er den en internett-device. Det gjør den bedre enn alle andre telefoner. (Stor skjerm, høy oppløsning, standard webbrowser). Lite - for at den mangler Flash, men Flash er jo rimelig irriterende da, så egentlig er det deilig å slippe.

Til slutt kan man ta bilder med den. En funskjonalitet som jeg i hvertfall aldri bruker på min telefon. Helt OK kamera, men ikke noe spesielt. Men vi vet jo ikke hvor bra kameraet er - antall Mpixler sier lite om kvaliteten.

Det er langt mer positive sider enn negative.

Så kommer vi til prisen. Den er jo dritbillig! Den selges i USA med 2 års binding. Kostnaden for bindingen er ca 600 kr pr. mnd. Da får man i praksis fritt antall samtaler og SMSer (noe begrensninger, men ikke noe som man vil merke - antall minutter taletid holder for de aller fleste), og fri dataoverføring.
Det er billig!
Jeg hørte på radio i dag at i gjennomsnitt bruker nordmenn 1560 kr. pr. mnd. i telefonutgifter.
Det betyr at hvis vi får den samme avtalen i Norge, vil man ved å si opp sine andre abonnement og bare bruke iPhone spare nesten 1000 kr. pr. mnd. i teleutgifter.
Det synes jeg er en rimelig bra deal.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav kajac » ons 27.06.2007 20:13

NickFalk skrev:
kajac skrev:dette første til at jeg er blitt motstander av iPhone.

Den mangler så MYE av det veseltlige på en telefon, og da hjelper ikke multitouch eller en halvkvalt safari.

Så dette er det jeg har sagt hele tiden. iPhone har ikke noe revolusjonerende. Beklager, fanboys.
Men iPhone kan ikke noe særlig annet enn en 3 år gammel telefon kan.

Nei det er klart, hvis du tar bort de tingene som er spesielt med Iphonen, nettopp multi-touch og en skikkelig nettleser så byr den ikke på noe nytt. :p

Så du mener multitouch og safari er verd de 2000 kr ekstra sammenlignet med en tilsvarende "vanlig" mobil.

Forresten, jeg skal ha et inslag om iPhone i Studentradioen i bergen på fredag ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav sirIdar » ons 27.06.2007 20:15

blir nok ikke en tilsvarende avtale i norge... vi må nok klare oss med vanlig aboement... Tror der er litt likt system på dette me mobilabonement i Norge og USA...

Forresten noen som har en link til et bra Amerikans Apple forum, slik at vi kan få høre tilbakemeldinger på iPhone fra de som faktisk kjøper den og bruker den?
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Åsmund » ons 27.06.2007 20:21


Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sirIdar » ons 27.06.2007 20:23

hehe, jaja, skulle alltids klart å finne noe, men tenkte bare jeg skulle høre om det var noen her som hadde erfaring med noen amerikanske forum som de likte ;)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav segrov » ons 27.06.2007 20:23

Multitouch og safari er for mange verdt mye mer en 2000,-

Om du ikke vil ha iPhone, lar du være å kjøpe den. Livet er ikke vanskeligere en det. Om du derimot skal sloss mot iPhone, kommer du nok til å slite deg ut...

PS: Jeg skal ikke kjøpe iPhone, men jeg gleder meg til å se den.

Anbefaler alle å lese NickFalcks innlegg rett under meg om hvorfor vi skal være glade for iPhone. Dagens mobiler er alt for dårlige...
Sist endret av segrov den ons 27.06.2007 20:48, endret 1 gang
medlem i 250 måneder
 

Innleggav NickFalk » ons 27.06.2007 20:32

Jeg er ikke sikker på hvorvidt jeg synes Multitouch, Safari, Googlemaps, tett integrering mot iCal, adresseboken en bra epostklient, en videoipod ++ er verdt prisen Apple vil ta her i Norge for meg.

Derimot synes jeg faktisk det er en velsignelse fra oven hvis grensesnittet er bra som man får inntrykk av etter å ha lest flere uavhengige anmeldelser fra noen av USAs tyngste teknojournalister. Selv om iPhone skulle bli for dyr til at jeg klarer å rettferdiggjøre et kjøp er det jo lov til å håpe at denne mobilen fungerer som et skikkelig rompespark på andre mobilprodusenter.

Det er åpenbart at brukervennligheten på mobiler generelt befinner seg i steinalderen med tanke på hvor lenge mobiler faktisk har vært alemannseie. Litt som deg Kajac virker det som om produsentene ser seg blinde på tekniske spesifikasjoner og fullstendig mangler gangsyn når det gjelder sluttbrukeren. På dette området har Apple kanskje sin aller største styrke synes jeg og det ser ut til at de har lykkest i å omsette dette til et svært fornuftig mobilgrensesnitt...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav aflyguy » tor 28.06.2007 3:01

Det har kommet litt motstridene info på om Iphone har sim-kort.
På apple sine sider så står det dette:
"Can I use the SIM card from my current mobile phone?
You should use the SIM card that came preinstalled in the iPhone."

Dette tyder vel på at det er ett sim-kort i mobilen?
medlem i 227 måneder
 

Innleggav trydl » tor 28.06.2007 7:43

Så vidt jeg har skjønt har den SIM-kort, ja. Alt annet ville vært rart. Men i og med at det ikke går an å åpne telefonen er det ikke akkurat lett å bytte det med et annet.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav admin » tor 28.06.2007 9:37

De som kritiserer iPhonen for "manglende" funksjoner har ikke helt skjønt hva Apples filosofi dreier seg om. Det dreier seg om kombinere fantastisk brukervennlige grensesnitt med god og stabil hardware. Det dreier seg om å ta brukeren på alvor og gjøre de funksjonene som den jevne mann i gata bruker enkle.

Det dreier seg ikke om å presse flest mulig dårlige funksjoner inn i en enhet, kun for funksjonenes del. Det dreier seg ikke om å skrive dårlig programvare som gjør enheten mer eller mindre ubrukelig. Det dreier seg ikke om å bruke de billigste plastdelene man kan få tak i på hardwaren. Det dreier seg ikke om å kopiere utseende/funksjoner til lignende produkter.

Apples produkter oppnår den statusen de har, ikke pga. antallet funksjoner som noen teknofreaks (og alt for mange journalister) tror. De oppnår den statusen pga. brukervennlighet, fokus på brukeren (ikke teknologien) og rett og slett god gammeldags oppfinnsomhet. Hvis det hadde dreid seg om funksjoner, så hadde Creative, Zune og resten av kopi-gjengen vært markedsledende på MP3-spillere, men som vi alle vet er de heldigvis ikke det.

Apples innovasjon har hatt en enorm påvirkningskraft på svært mange produkter vi omgir oss med. Sett deg foran hvilken som helst datamaskin, med hvilket som helst OS på og alle benytter seg av menyer, grafiske grensesnitt osv. som Apple introduserte til forbrukerene på 80-tallet. I dag er det "standarden". Gå inn i en hvilken som helst elektronikkbutikk og se på MP3-spillerene de tilbyr - alle ligner på iPod. I dag er iPoden standard. Jeg føler meg veldig sikker på at svært mange mobiler snart også vil ligne på iPhone.

Uansett hvor lite kajac og andre liker det, så er det nesten garantert at Apples iPhone vil bli referansepunktet for verdens mobilbransje - og uansett om man liker iPhone eller ei så bør man være veldig glad for at noen gir mobilbransjen et skikkelig spark bak. Det eneste de har fokusert på de siste årene er å stappe flest mulig dårlige funksjoner inn i en enhet. Flere funksjoner har aldri vært lik med et bedre produkt.

Så over til diskusjonen rundt MMS.. Er det noen som i det hele tatt har fått med seg at denne telefonene kun lanseres i USA? Er det noen som bruker MMS i USA? Trenger telefonen å støtte MMS når den er laget for et marked som ikke benytter MMS? .. og hva med 3G-støtten da? Har USA et stort utbygd 3G-nettverk? Nei, det har de ikke. Virker det da fornuftig å produsere en telefon med 3G som kun resulterer i dårlige batterilevetid?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 28.06.2007 10:54

Endelig noen som fikk sagt det. Og hvis telefonen er bunnet til AT&T og de ikke har 3G nettverk, så er det ikke noe vits at telefonen har det heller.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iHaraldM » tor 28.06.2007 11:10

Helt enig admin. USA er et foregangsland på mange måter, på godt, men kanskje spesielt ondt. Siden det pumpes svært mye teknologi ut av USA, ville det være naturlig å tro at de leder an på mobilfronten også. Dette er feil. USA kom mye senere i gang enn Europa. 4-5 år faktisk, noe som er en evighet i bransjen. Problemet for operatørene er rett og slett at USA er et gigantisk land, full dekning er ikke noe man fikser over natta. Og hva skal du med en bærbar telefon hvis du ikke får ringt?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Froskus » fre 29.06.2007 14:46

aaah! Det er sånn iPhone ser ut i kameramodus:
Bilde
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Daniel » fre 29.06.2007 15:57

trydl skrev:Så vidt jeg har skjønt har den SIM-kort, ja. Alt annet ville vært rart. Men i og med at det ikke går an å åpne telefonen er det ikke akkurat lett å bytte det med et annet.


Du kan ta ut SIM-kortet. Den sitter i en egen liten skuff på toppen.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron