Kritikk mot iphone tastatur

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Kritikk mot iphone tastatur

Innleggav ksvens1 » fre 08.06.2007 10:50


Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Eirikhk » fre 08.06.2007 10:58

Nuvel. John Dvorak, som er kilden til kritikken, er vel ikke akkurat kjent for å være spesielt positiv til Apple.

Tror det er like greit å vente med dommen til iPhone faktisk kommer på markedet, og blir skikkelig testet.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav admin » fre 08.06.2007 11:00

Dvorak som har skrevet... Dvorak har selv innrømmet at hans teknikk for å få trafikk til sin blogg er å provosere Mac-brukere. MacDailyNews har en fin vinkling på den saken.

Dette er dommen fra en uavhengig journalist som faktisk har testet tastaturet:

I think the iPhone's virtual keyboard is a huge improvement over the mechanical thumbpads found on the Treo and any other smart phones of its size.
- Andy Ihnatko reports for The Chicago Sun-Times

Les om det her

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Ogga » fre 08.06.2007 11:04

Selvfølgelig 100% enig i at man ikke bør uttale seg før produktet er på markedet. Dessuten er ikke Dvorak den mest troverdige på Apple-nyheter.

Likevel ser jeg for meg at det kan være vanskelig å bruke dette keyboardet. Knappene er små og gir ingen fysisk tilbakemelding må at knappen er trykket. Uansett, blir det spennende å se. På keynote'n så det ut som om Jobs hadde roen på skriving i alle fall. Og han er jo tross alt en gammel mann :)
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Burrell » fre 08.06.2007 11:06

John Dvorak er ikke fornøyd med iPhone? Ikke akkurat en bombe...

Mannen har jo kjørt et 20 års korstog mot Apple, og mens hans siste-side artikler i MacWorld (eller var det MacUser?) på 80- og 90-tallet var litt morsomme, har mannen egentlig mistet det som er av respekt.

Her en ytring om iPoden i 2004:

John Dvorak skrev:Of course, the iPod is more than any old MP3 player. It's quite expensive, costing as much as $400. But as Schiller mentioned, it can hold 10,000 songs that "you can have with you all the time." What maniac needs to have 10,000 songs with them all the time?

The fact is that Apple is starting to believe its own publicity and has gone iPod jack-wacky. Moving from computers to consumer electronics is dangerous for Apple. It's especially dangerous if the company thinks that MP3 players and its variants are the future.

Perhaps if the company took the plunge and followed the path of Sony with branded cameras, headphones, amplifiers and home theaters in a box it would be more interesting. But milking this one pricey and faddish device is going to ruin the company if it is going to be the center of attention, which it now seems to be


..og Admin: Andy Ihnatko er vel like pro-Apple som Dvorak er anti? ;)
Sist endret av Burrell den fre 08.06.2007 11:08, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Kristian89 » fre 08.06.2007 11:08

Jeg er også litt skeptisk til hvordan det tastaturet vil funke i praksis. Nå skriver jeg meldinger mens jeg er på farten uten å se på mobilen engang, og på iPhonen er det ingen fysiske referansepunkter til hvor tastene befinner seg.

Men det var egentlig ikke det som bekymret meg mest. For når man taster feil, så skal jo feilen bli rettet opp automatisk mot det korrekte ordet. Men vil dette virke like bra med en norsk ordbok, som med engelsk? Fra tidligere erfaringer med vanlige mobiler pleier ofte den engelske ordboken å være komplett, mens den norske mangler ganske sentrale ord i språket.

Men som Eirikhk sier, vi får bare vente å se. =) Jeg gleder meg.. :D
medlem i 206 måneder
 

Innleggav fredarn » fre 08.06.2007 11:44

Tror det blir bra jeg :)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav klev1 » fre 08.06.2007 12:29

Kristian89 skrev:Fra tidligere erfaringer med vanlige mobiler pleier ofte den engelske ordboken å være komplett, mens den norske mangler ganske sentrale ord i språket.


Nå har jo ikke Apple tatt seg bryet med å implementere norsk ordbok i OS X engang, så noe sier meg at vi kan se langt etter stavekontroll på iPhone...

Heldigvis ikke noe stort problem for meg personlig, siden jeg foretrekker å ringe :-)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Mr Mac » fre 08.06.2007 12:44

Er det ikke noe veldig galt med tastaturoppsettet på det bildet? Skal ikke iPhone ha et normalt QWERTY tastatur?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav gulll » fre 08.06.2007 12:53

Mulig det er en liten spøk rettet mot hva forfatteren heter.. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Cybbe » fre 08.06.2007 13:37

Nå er det kanskje ikke grunn til å ta Dvorak altfor seriøst, men Apple er relativt avhengig av at tastaturløsningen fungerer godt. Én ting er det generelle systemet, fungerer det er det jo kjempebra: men man er fortsatt her i Norge mer eller mindre avhengig av at det kommer en norsk ordbok for at ordgjenkjenningsmekanismen, som jeg har forstått skal være en viktig bestandel i løsningen, skal fungere.

Dette er ting Apple forhåpentligvis tenker igjennom før telefonen lanseres i Europa.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron