Telehuset 7 grunner til å la være å kjøpe iPhone

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Innleggav burns » tir 29.05.2007 0:51

slang meg også på med en epost (:)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav kolby » tir 29.05.2007 1:02

kajac skrev:Og multitouch (det er ikke apples oppfinnelse) [...]


Les hva admin svarte deg i Nå kommer iPhone-kopiene-tråden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav devo » tir 29.05.2007 1:04

Ok folkens, la oss plukke disse argumentene sønder og sammen...
Telehuset skrev:1. At Apple har lyktes med iPod er ingen garanti. Det er stor forskjell på en funksjonell - og til dels elegant - medieavspiller og en superavansert smartmobil, som iPhone faktisk gir seg ut for å være. Selvsagt kan det trekkes paralleller mellom iPhone og iPod, men man skal huske på at iPhone er et produkt som er mye mer avansert enn en iPod.

Først må jeg si at det ikke er noe som er avgjort. Apple kan godt gå på en smell med iPhone, men de har lang erfaring i å lage produkter hvor de kontrollerer både hardware og softwaredelen, såklart er det nok bugs, men det er ihvertfall en stor fordel å ha den kontrollen når man skal lage et helt nytt produkt. Jeg tror personlig ikke iPhone kommer til å mangle noe på softwarebiten. Og siden den kjører OS X er dette en kjent platform for apple. Mobiltelefoner er ikke så forskjellige fra pcer nå om dagen. Og ja, jeg tror Apple vet at iPhone er et mer avansert produkt enn iPod.
Telehuset skrev:2. Ikke bli en frivillig forsøkskanin. Det er nemlig langt igjen før dette er et ferdig produkt. Å produsere en mobiltelefon er slett ingen spøk. Spesielt ikke hvis man som førstegangsprodusent Apple har tenkt å stå for både maskinvare, operativsystem og grensesprengende funksjonalitet. Selskapet påstår at de har brukt over to år på å utvikle iPhone, men enda har ikke en eneste uhildet tredjepart faktisk fått holde et forgjettet eksemplar i egne hender.

Hvor FÅR Telehuset disse ideene fra? De vet visst på forhånd mye mer om iPhone enn Apple selv virker det som. Som jeg tidligere sa er det en fordel å være en aktør under utvikling av et produkt. Når fikk sist en "uhildet tredjepart" tak i et produkt av denne typen for å teste det lenge før det ble lagt ut for salg? Skal jeg kanskje ringe Sony Ericsson og be dem pent om å sende meg et eksemplar av T650 for å teste det?
Telehuset skrev:3. Ikke bind deg på hender og føtter. Apple er totalitære i forhold til hvem som får utvikle applikasjoner og løsninger for produktene sine. Dette har i alle år ført til dårlig tilgang på applikasjoner. Også iPhone er basert på en lukket plattform. Foreløpig kan det se ut som om tredjepartsutviklerene må begrense seg til programmering av såkalte «Widgets» til iPhone. De mer sofistikerte funksjonene får tredjepartsutviklerene ikke tilgang til foreløpig.

Her skjønner jeg ingenting. Alle med litt innafor vet at det er på internett ting kommer til å skje i fremtia. Om ikke lenge kjøres nok de fleste programmer gjennom nettleseren, og da er dette markedet brennhett. Widgets er med andre ord mer enn nok for utviklerne, tror jeg. Uansett, produktet er ikke lansert, de har ikke fortalt mer enn de må, det kan fremdeles være at man kan lage programmer til iPhone akkurat som man lager de til OS X. Men jeg kan tildels være enig i at Apple er litt totalitære.
Telehuset skrev:4. Ikke la deg lure av designet. Som alle iPoder så langt er iPhone fin å se på. Men alle som har en video-iPod vet hvor utrolig irriterende riper på en tretommersskjerm er når yndlingsseriens siste episode skal beskues, og ikke minst hvor utrolig lett de kommer på en iPod som går inn og ut av lommer og vesker i ett kjør. Apple har ennå ikke kommet opp med verken ripefritt kvartsglass eller noen annen tolerererbar løsning på problemet. Du kan selvfølgelig kjøpe et etui, men hvor ble det av den hvite, glatte designfølelsen da?

Her kan de faktisk ha et poeng. Men folk kjøper iPods som aldri før. Og de blir fortsatt like ripete. Så, hva gjør da iPhone forskjellig? Og, hva om de kommer med kvartsglass?
Telehuset skrev:5. iPhone funker ikke for proffbrukere. Den mangler nemlig masse essensiell funksjonalitet. Apples smartmobil kan for eksempel ikke åpne PowerPoint-, Word- og Excel-filer. Synkronisering mot Outlook støtter den heller ikke. Men kanskje aller værst: iPhone leveres uten støtte for Java.

Dette er som å høre et ekko av Ballmer. Hvem vet hva som kommer til å følge med iPhone? Ærlig talt, det er kun de nødvendigste ting som er lekket og siden det er OS X på den burde den kunne kjøre Word og Excel nativt med redigeringsmuligheter. Palm kan f.eks gjøre det i dag med programmet Documents to Go...
Telehuset skrev:Hvorfor gidde å drasse på dokken? iPhone støtter ikke trådløs synkronisering over WLAN eller Bluetooth. Produktet må synkroniseres via en ledningbasert dokkingstasjon. Det blir alt for tungvint nå som kabelspaggettien faktisk begynte å bli en løselig floke.

Her farer de med løgner igjen. iPhone kan såklart synkroniseres via Bluetooth på Mac (hvorfor bruke WLAN?) som alle andre mobiler kan (bortsett fra Windows Mobile såklart). På PC bruker man muligens iTunes som synk-program og Outlook kan såklart synkroniseres mot iPhone. Alt annet hadde vært å skyte seg selv i foten når det er så enkelt å få det til. Men det kan jo være de ikke får det til når M$ sitter i andre enden. Men det taper bare begge på.
Telehuset skrev:iPhone har elendig lagringskapasitet. Apple har ennå ikke klart å skvise inn mer enn 8GB i den største modellen. Dette er knapt nok til Rolling Stones albumene i middelmådig oppløsning. Hva hjelper det med en stor og lyssterk skjerm, når oppløsningen må være minimal for å få med mer en to filmer på ferie?
Disse folka må ha vokst opp uten å ha sett et komprimert videoklipp. Det er ihvertfall plass til mer enn 2 filmer og hvem drar på ferie bare med iPhone? De fleste har nok med seg en Mac eller liknende hvor de kan hente så mange filmer de bare vil. Og er det noen som BARE vil høre på Rolling Stones så passer jo det perfekt! ;)

Nei, dette var triste greier Telehuset. Dere har klart å terge på dere mac-verden nå. Så si alt dere skriver er basert på spekulasjoner og mengder av høyst ukvalifisert synsing. Jeg sier ikke at jeg er noe bedre, men dette er jo såklart bare skrevet for å terge på seg folk i tillegg til å prøve å selge så mange telefoner som mulig før iPhone kommer.

Kanskje vi kan tolke noe ut av dette? Jeg tolker det som at iPhones ankomst til Norge er sikrere enn noensinne :D

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Bringsverd » tir 29.05.2007 1:28

Må bare spørre, er det virkelig noen som sitter å ser film på små mobil skjermer? Vil si det er bedre å se en film i en størrelse der du slipper å anstrenge øynene for å se hva som skjer enn 4 filmer i 1/3 størrelse der du risikerer å se utrolig teit ut, du må jo holde den langt opp mot fjeset, og kan skade øynene.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tir 29.05.2007 1:36

- Moderert av Nikoraisan -
Årsak: Fjernet en del offtopic-innlegg som ikke hørte hjemme, og noen som fint kunne tas på PM. Forumet er ikke en chat.:)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Kalan » tir 29.05.2007 1:46

Denne saken er på linje med journalistikken til IT-avisen

Personlig har jeg aldri like Stjelehuset. Har opplevd mye rart der. Ved forrige mobilkjøp betalte jeg kr 300 mer i nabobutikken nettopp for å slippe å handle hos Stjelehuset.

Liker ikke Stjelehuset etter at de prøvde å ta betalt for reperasjon som gikk på garanti. Slik at de skulle få dobbelt opp. Så derfor har jeg i mange år ikke handlet der og kommer heller ikke til å gjøre det. Det gikk forresten bra med den reklamasjonen da. En telefon til Siemens Norge, og en faks tikkende inn hos Stjelehuset fra Siemens, så ble telefonen utlevert av en ille berørt selger.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kajac » tir 29.05.2007 6:49

kolby skrev:
kajac skrev:Og multitouch (det er ikke apples oppfinnelse) [...]


Les hva admin svarte deg i Nå kommer iPhone-kopiene-tråden.


Jaja. Det jeg mener er at admin her også tar feil, eller er ulogisk også:

admin skrev:Meizu Mini er absolutt ikke mer avansert. Den har bedre specs, men softwaremessig er den ikke i nærheten av iPhone. Man skal aldri kjøpe produkter basert på produsentens specs.


Hvordan vet du det når du ikke har testet verken Minione eller iPhone?

admin skrev:Apple har ikke stjålet noen teknologier med iPhone. Multitouch i iPhone baserer seg på teknologien til FingerWorks som har lansert noen multitouch produkter tidligere. Apple har kjøpt FingerWorks og alle ansatte i dette selskapet har de siste årene jobbet i Apple for videre utvikling av multitouch.


Dette visste jeg ikke. Beklager utsagnet

admin skrev:At din Sony Ericsson telefon har et mer avansert OS enn iPhone, faller på sin egen urimelighet. iPhone kjører Mac OS X. Din Sony kjører i bestefall Symbian og de fleste er nok enig i at Symbian ikke akkurat er OS X.


OSet på min mobil har nok mye dårligere grunnkjerne enn OSX iPhone edition, men den har flere fine funksjoner som f.eks. mms, java-støtte, filbrowser osv.

admin skrev:Apple har sagt at tredjepartsprogramvare vil fungere på iPhone, men det store spørsmålet er om all programvare må godkjennes av Apple - alla iPod-spill eller om hvem som helst kan skrive programvare til iPhone. At Leopard inkluderer full støtte for oppløsningsuavhengig grensesnitt sier vel sitt til at Apple ønsker å kunne skalere programvare opp/ned. Det er helt klart en sammenheng mellom iPhone og denne funksjonen i Leopard.


Akkurat dette: Apple vil begrense det til kun programvare de tillater selv. og som du ser med ipodspillene, det blir ikke så mye programvare for det. Og skal apple gjøre det på den måten, kommer nok programvaren til å koste. All freeware og OpenSource vil være utestengt fra iPhone.

admin skrev:iPhone er ikke en smartphone - heldigvis! Smartphones har ikke vært noe annet enn dårlige. Som Segrov sier så definerer Apple et helt nytt marked på samme måte som iPod


Hvor nytt markedet for MP3mobiler er kan diskuteres, men jeg tror ikke apple vil klare å oppnå det samme med iPhone som de oppno med iPod.

Men ikke ta meg feil, jeg gleder meg til å teste iPhone på Eplehuset, og kommer kanskje til å kjøpe den engang, men jeg tror ikke den blir en revolusjon som alle må ha sånn som iPod.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav admin » tir 29.05.2007 9:30

Da har jeg også sendt en e-post :)

Hvordan vet du det når du ikke har testet verken Minione eller iPhone?


Meizu er en Windows Mobile klone, iPhone kjører Mac OS X. iPhone bruker det meste av kjerne-teknologiene i Mac OS X. Dette bør fortelle deg at softwaremessig er dette en telefon som er vesentlig mer avansert enn alle dagens Symbian og Windows Mobile telefoner. Forøvrig så er begrepet "avansert" ikke lik flere funksjoner.

Akkurat dette: Apple vil begrense det til kun programvare de tillater selv. og som du ser med ipodspillene, det blir ikke så mye programvare for det. Og skal apple gjøre det på den måten, kommer nok programvaren til å koste. All freeware og OpenSource vil være utestengt fra iPhone.


Som jeg sa vet vi fortsatt ikke noe om dette. Apple har sagt at tredjepartsprogrammer vil fungere, men de har ikke sagt om det er fritt fram eller om det kun er Apple-godkjente programmer som fungerer.

... og Apple har ikke stjålet noen teknologier med iPhone. Multitouch i iPhone baserer seg på teknologien til FingerWorks som har lansert noen multitouch produkter tidligere. Apple har kjøpt FingerWorks og alle ansatte i dette selskapet har de siste årene jobbet i Apple for videre utvikling av multitouch til iPhone - og sannsynligvis også Mac OS X :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav dragehest » tir 29.05.2007 10:25

nå er artikkelen borte. hehe good work everyone

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav larsf » tir 29.05.2007 10:35

Ja, det var som ventet. Hele sjefsskiktet i Telehuset kan jo ikke være så tette i nøtta at de ville gå god for dette. Jeg går ut fra at flere her rakk å skaffe seg en kopi for historisk forlystelse. Jeg har i alle fall min...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav macrules » tir 29.05.2007 16:44

Kanskje noe av forklaringen til den negative instillingen Telenor har.

http://itavisen.no/php/art.php?id=383704

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ask » tir 29.05.2007 17:21

For de som fortsatt er interesserte i å lese artikkelen, ligger den fortsatt i Googles cache.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav limbo » tir 29.05.2007 18:19

Bilde

Eller lese den her, hvis den blir borte fra Google.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav burns » ons 30.05.2007 14:05

Mottok nettopp mail fra Telehuset, godt jobba alle sammen! :bitchin:

Hei og takk for din henvendelse

Vi har fått en del tilbakemeldinger på artikkelen vi publiserte angående Apples iPhone. Vi har besluttet å trekke tilbake saken da hensikten ikke var å sverte produktet eller produsenten.

Vi beklager det inntrufne

Ha en riktig god dag.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav csharp » ons 30.05.2007 14:43

Hehe, fikk samme svar jeg også på min mail til dem :-)
medlem i 212 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron