Telehuset 7 grunner til å la være å kjøpe iPhone

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Telehuset 7 grunner til å la være å kjøpe iPhone

Innleggav jonny_booe » man 28.05.2007 21:13

Her er ein artikke eg kom over på Telehuset.no, Men noko av det som står der er vel direkte galt.

de skriv blant anna at iPhone ikkje vil ha Bluetooth..
Her er hvertfal linken.
http://www.telehuset.no/article.php?articleID=440&PHPSESSID=2675034439fc67082f40bed1da38c4bd
medlem i 207 måneder
 

Innleggav svar » man 28.05.2007 21:16

Feil, det står at den ikke støtter synkronisering over blåtann, ikke at den ikke har det. (noe den har)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Ovit82 » man 28.05.2007 21:17

lykke til den som vil prøve å synke 6-7 gig med musikk over bluetooth.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav datagutten » man 28.05.2007 21:22

7. iPhone har elendig lagringskapasitet. Apple har ennå ikke klart å skvise inn mer enn 8GB i den største modellen. Dette er knapt nok til Rolling Stones albumene i middelmådig oppløsning. Hva hjelper det med en stor og lyssterk skjerm, når oppløsningen må være minimal for å få med mer en to filmer på ferie?


Dette er ikke noe å klage på. Selv om iPod video har større plass fordi den har harddisk, bør man ikke forvente dette av iPhone. Man må velge mellom batteritid og lagringsplass, hvor apple her har valgt batteritid, noe som er viktig på en mobiltelefon. Det er heller ingen andre smartphones som har mer.

5. iPhone funker ikke for proffbrukere. Den mangler nemlig masse essensiell funksjonalitet. Apples smartmobil kan for eksempel ikke åpne PowerPoint-, Word- og Excel-filer. Synkronisering mot Outlook støtter den heller ikke. Men kanskje aller værst: iPhone leveres uten støtte for Java.

Word og excel støtte kunne man godt hatt, men de sier ingen ting om den kan åpne keynote filer og synkroniseres mot mail og ical.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav arveT » man 28.05.2007 21:22

det er jo ingen vits i å dømme produktet før det har kommet ut... apple har jo en tendens til å holde funksjoner tett til brystet, helt fram til lanseringsdagen. Det er jo veldig få som har brukt iPhone skikkelig, og det som har blitt testet er jo prototyper, ikke telefoner klare for butikken.
Men det er vel mange som tviholder på gamle telefoner mens de venter på iPhone, noe Telehuset vil ha en slutt på, så det er jo forståelig at de går ut med denne typen "informasjon"
medlem i 229 måneder
 

Innleggav dragehest » man 28.05.2007 21:27

det var litt merkelig av telehuset som butikk å skrive en sånn liste over et produkt de sansynligvis selv kommer til å selge

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Daniel » man 28.05.2007 21:30

Er det Telenor som har skrevet dette?

Uansett burde de kanskje prøve produktet før de kritiserer.
Ironisk nok kommer nok også Telehuset til å selge iPhone.. Og da er det kanskje litt dumt å ha slaktet det du skal selge før du har det i hyllene.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav kajac » man 28.05.2007 21:33

Dette er vel hva jeg har sagt hele tiden. Iphoen er ikke så veldig smart. Kjøp heller fra en erfaren produsent. Og at iPhone har OSX er lureri. Den har et system som bruker omtrent samme kjerne som OSX, men OSX i den grad man kjenner den, har den ikke. Og multitouch (det er ikke apples oppfinnelse) er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav larsf » man 28.05.2007 21:47

Svært merkelig og misvisende. Et større norsk firma som bedriver slik negativ markedsføring av andres produkter er svært uvanlig, og juridisk uholdbart. Om dette sto på et forum som dette, hvor ytringsfriheten gjør at mye dumt kan passere, er det en sak, men her er det Telehuset som viser en "totalitær" (sic.) innstilling til markedet. Telefonen er ennå ikke ute. Ingen vet noe annet enn hva Apple har sagt om spesifikasjonene, men iflg. velinformerte rykter har Apple til det siste diskutert med seg selv om iPhone skal være åpen for tredejeparts programmer, f.eks. Telehuset har kanskje et eget kikkhull i Apple’s hovedkvarter? Hvis Apple brydde seg, ville dette kvalifisere til et fint lite søksmål.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav kbmannen » man 28.05.2007 21:49

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan utale deg om et produkt som ikke er lansert enda! Noen ganger burde man holde meningene sine for seg selv og ikke komme med ekstrem synsing som du gjør nå!

EDIT: Den var til Kajac
medlem i 217 måneder
 

Innleggav GeirAasen » man 28.05.2007 21:50

hmmm... her synes jeg det var veldig mye som tyda på at telehuset/telenor tydeligvis ikke har klart å skaffe seg iPhone-dealen de var ute etter:
Er du blant de mange som går rundt i barnslig spenning og venter på iPhone(...)?


2. (...) Å produsere en mobiltelefon er slett ingen spøk. Spesielt ikke hvis man som førstegangsprodusent Apple har tenkt å stå for både maskinvare, operativsystem og grensesprengende funksjonalitet.

Dette har de da klart fint med Mac så hvorfor ikke med iPhone også?

3. Apple er totalitære i forhold til hvem som får utvikle applikasjoner og løsninger for produktene sine. Dette har i alle år ført til dårlig tilgang på applikasjoner. Også iPhone er basert på en lukket plattform.

Hvis det er så dårlig stilt med programvare, hvorfor er det da ikke noe problem å finn freeware til OS X?

4. (...) alle som har en video-iPod vet hvor utrolig irriterende riper på en tretommersskjerm er når yndlingsseriens siste episode skal beskues, og ikke minst hvor utrolig lett de kommer på en iPod som går inn og ut av lommer og vesker i ett kjør.

Så dette problemet skjer aldri med vanlige mobiltelefoner heller? ;P

6. (...) Produktet må synkroniseres via en ledningbasert dokkingstasjon. Det blir alt for tungvint nå som kabelspaggettien faktisk begynte å bli en løselig floke.

For de som har brukt iPod før så er ikke dette noe uvanlig. I tillegg finnes det jo også trådløse løsninger for akkurat dette, noe jeg også vil regne med kommer for iPhone.

7. iPhone har elendig lagringskapasitet. Apple har ennå ikke klart å skvise inn mer enn 8GB i den største modellen.

...og de fleste telefoner takler ikke mer enn 2-4GB så det er vel teknisk sett et framskritt?
medlem i 226 måneder
 

Innleggav kajac » man 28.05.2007 21:58

kbmannen skrev:Jeg kan ikke fatte hvordan du kan utale deg om et produkt som ikke er lansert enda! Noen ganger burde man holde meningene sine for seg selv og ikke komme med ekstrem synsing som du gjør nå!

EDIT: Den var til Kajac


Please, si det til telenor også :-P

Jeg sier bare det jeg mener utifra alt apple selv har sagt om telefonen. Jeg kan ikke fatte at denne telefonen skal overta like mye som ipod. Da selger design EKSTREMT bra. Apple kan prøve seg, men jeg tror ikke de klarer det.

Jeg er ikke medlem i Apple-religionen, som svært mange andre her er. Jeg bruker mac fordi jeg liker det, synes det er brukervennlig og bedre enn Windows. Jeg synes f.eks at apples produkter er overpriset, apple skryter for mye om dem, og at steve jobs oppfører seg uforskammet på scenen på keynotene.

Så jeg er ikke fanatiker på noen som helst måte. Man må få si meningene sine selv om de strider imot applefanatismen. Ellers er dette et veldig "religiøst" forum.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 28.05.2007 22:08

Ikke krangle da dere. ;) Man har lov til å ha sin egen mening.

Må si at det nesten virker som om Telenor ikke skal selge denne her, så de forsøker å påvirke folk til å tro at iPhone er et uinteressant produkt.
Slik at de ikke får masse pes fra kunder om iPhone.

Selv har jeg ikke bruk for en slik. Hvis jeg skulle kjøpe meg noe slikt ville jeg hatt bedre kamera.

Noen av argumentene er jo også direkte svake da. "Ikke god nok lagringsplass". Er det mange telefoner rundt omkring med mer enn 8 GB lagringsplass?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kbmannen » man 28.05.2007 22:15

Er absolutt ingen fanatiker selv, noe jeg faktisk tror at svært få på dette forumet er. Hvis du sammenligner diskusjoner på andre nettsteder med de som er her, så ser man fort at nivået på diskusjonene på mac1 er veldig konstruktive og gode!

Meningen din er grei den, og den skal du få ha, men det er måten du presenterer den på som blir provoserende og for bastant. Min personlige mening er at det blir unyansert og "fanboy" aktig, som bare bidrar til å dra nivået på diskusjonen ned.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav larsf » man 28.05.2007 22:16

Markedsføringslovens paragraf 1: "I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk..."

Dette dreier seg vel også om "villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer", og er derfor forbudt etter paragraf 2.

Og paragraf 3 sier dette: "Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig."

Noen av innleggene her viser jo hvor lett det er å villede forbrukere med mangelfull erfaring og kunnskaper...
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]