Opera nettleser på iPhone

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Opera nettleser på iPhone

Innleggav Bircoff den andre » man 28.05.2007 13:55

Sikkert umulig å svare på før den kommer ut men:

Noen som vet om det vil være mulig å kjøre Opera-nettleser på iPhone når den kommer ut?
medlem i 207 måneder
 

Innleggav per-johan » man 28.05.2007 14:04

Tvilsomt da det skal være "umulig" å bruke annen programvare enn det som apple leverer med tlf. Så da blir det nok safari du må forholde deg til ja, og det er vel ikke så mange mobiler som kan skryte av å ha det akkurat!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav tommyeggen » man 28.05.2007 14:14

... Men det tar vel ikke mange dagene før man leser på nettet at noen bruker Opera på iPhone ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » man 28.05.2007 14:17

Det ville forundret meg om det ikke kom en bølge av "iPhone-hacks", der folk gjorde mye forskjellig med telefonen, akkurat som på TV. Blir spennende og se hva de får til.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Cybbe » man 28.05.2007 14:40

Spørsmålet blir jo hvor hensiktsmessig det vil være å kjøre en hacket versjon av Opera på iPhone. For all del, en god nettleser, men om den ikke blir lagd for iPhone spesielt, som både har større skjerm enn de fleste andre telefoner, samt et helt annet input-system, spørs det om resultatet nok ikke blir så som så.

Hvis Apple åpner for tredjepartsprogrammer utover rene widgets kan jo saken stille seg noe annerledes, iom at Opera da kan tenke seg å lage en egen iPhone-versjon. Enn så lenge får vi nok kun vente til telefonen slippes, vurdere hvor godt Safari fungerer, og se hvor Apple legger lista for annen programvare.

Sånn i utgangspunktet kan jeg ikke tenke meg at en ikke-tilpasset versjon av Opera er noe å trakte etter.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Giltvedt » man 28.05.2007 14:52

Opera Software ASA lever egentlig på en vis av å selge Opera til mobile enheter.

Man får jo Opera i nesten all slags mobiltelefoner i markedet og det ville vært litt merkelig at det blir fraværende i iPhone.

Personlig bruker jeg Opera som default nettleser i Mac, Linux, mobil (SE K750i) og naturligvis Wii som har det som standard uansett.

Når Apple kom med sin egen nettleser som Safari så vuderte faktisk Opera Software å kutte Mac støtte. Hvis jeg husker rett så var det uttalt av Opera når Apple ikke svarte på dems mail om spørsmål om hvilken planer man hadde for Safari.

Jeg ville gjerne hatt alternativer av nettlesere selv om Safari er flott nettleser, men det er jo Opera som har mer erfaringer med mobile enheter.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Cybbe » man 28.05.2007 15:01

Opera vil nok gjerne få innpass i iPhone-markedet, men det avhenger av at iPhone åpner for tredjeparts leverandører. Det er foreløpig helt uvisst, og Opare utfordrer neppe Apple ved å levere enn versjon som krever hacks for å kjøre.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » man 28.05.2007 15:08

Opera leverer en av de markedsledende nettleserne for mobile produkter; den leveres som standard på en rekke ulike mobiler rundt om i verden. Etter iPhone "lanseringen" i februar uttalte Tetzchner (adm. dir. i Opera Software ASA) hvor fornøyd han var med lanseringen, ettersom det leder til en stor interesse for internett på mobil (fra andre selskap).

Operas avtaler med ulike mobilprodusenter er slik at Opera får betaling for hver solgte enhet, med preinstallert Opera nettleser. (dette utgjør hovedintektskilden for selskapet, med vedlikeholdsavtaler o.l. ved siden). Opera får og inntekter fra google-søkefelt og lignende versjonen til PC og Mac.

jeg ville selvsagt ikke installert en Hacket versjon av Opera, skulle jeg eventuelt kjøpe en iPhone.

jeg får ikke håpe Opera slutter med nettleseren for mac. Da blir jeg lei.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » man 28.05.2007 15:11

Apple trenger ikke åpne noe mer enn de allerede gjør for 3. parts-leverandører for at Opera skal bli tilgjenglig på iPhone. Apple har jo selv sagt at de vil tillate enkelte Apple-godkjente softwareprodusenter (3. parts) å lage iPhone-kompatible programmer. Opera bør jo være en sterk kandidat til dette.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » man 28.05.2007 15:42

snublet over denne artikkenen.
http://bimablog.wordpress.com/author/bimablog/

Edit: gjorde feil med link
medlem i 207 måneder
 

Innleggav limbo » man 28.05.2007 15:48


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » man 28.05.2007 15:49

jepp. Fatter ikke hvordan det skjedde????
medlem i 207 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron