dyrt i U-land

Diskuter alt omkring Apples iPhone

dyrt i U-land

Innleggav Richaren » fre 20.04.2007 22:22

det er noe jeg har stusset på..

Hva er det som gjør at IT utstyr er så dyrt i U-land? I Brazil, koster Apple produkter nesten dobbelt så mye som vi betaler for dem..

Og USA, et av verdens rikeste land, koster Apple produkter under det halve.. Hvorfor er IT utstyr generelt billigere i rike land, men dyrere i fattige land

Også er det med teleskrittene. Mens man i de rike landene betaler svært lave teleskritter, er det jævla høye i mange u-land.......

I Fillipinene, der de fleste har mobiltelefon, er det ikke vanlig at Mobilene ikke blir subsidert, men de er likevel høyere enn i vesten.
Når det gjelder teleskrittene, betaler de ca. 1 KR. pr. minutt, og da er det har de abbonement uten binding. Mens vi i vesten kan få det til ca. 0.60 øre pr minutt
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Twinrehz » fre 20.04.2007 22:27

En mulig grunn til det er antallet potensielle kunder, og hvor lite markedet faktisk er i u-land.

Nå er ikke jeg så veldig god på dette, så det kan godt hende at jeg tar feil.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Brokenstylus » fre 20.04.2007 22:58

Du må være litt mer nyansert når du sier at det er dyrt.. er det dyrt for oss, for befolkningen i landet? her er det ekstremt mange økonomiske faktorer utenfor selve prispolitikken til et selskap som spiller inn.. inflasjonsnivå (priser, lønninger), valutakurser dersom du tenker på at der er dyrt for oss og som allerede nevnt tilgjengelighet..

Likevel så er jeg enig i elektronikk er mye billigere i utviklinde land enn i utviklingsland, spesielt dersom du sammenligner med andre konsumvarer.. et annet poeng er at apple sine varer vil i mange utviklingsland være en luksusvare, mens den samme varen er en forbruksvare her i hjemme.. vi bruker en større andel av vår inntekt på slike varer enn befolkningen i utviklingsland, og luksusvarer kan ta høyere priser fordi prisnivået blir mindre relevant dersom "luksusen" blir høyere..

Selv om jeg studerer utvikling og har bodd i utviklingsland er den økonomiske biten litt rusten, så jeg tar forbehold om riktigheten av analysen min:)
medlem i 214 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere