JOHN DVORAK sitt syn på iPhone

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Innleggav NickFalk » tor 29.03.2007 7:51

Dvorak snubler sikkert over et godt poeng en gang i blant, men han demonstrerer jo gang på gang at han rett og slett ikke forstår Apple, noe som strengt tatt gjelder overraskende mange økonomer og forståsegpåere.

Det er nå i og for seg en ting, men han er jo langt ut på viddene når han påstår at iPods/iTunes suksess i all hovedsak er basert på markedsføring. iPod ble stor på word-of-mouth, noe Apple ofte tjener stort på takket være Appleevangelister. Apple lagde en spiller som på overflaten gjorde nettopp det alle andre mp3-spillere gjorde, de lot spilleren legge inn musikk og så høre på den. Wow! De gjorde det bare så uendelig mye bedre: Da iPod kom ut var det [øyensynlig] ikke noen som faktisk hadde laget en mp3-spiller med utgangspunkt i brukervennlighet. De første årene var faktisk iPod'en så utrolig langt forran konkurentene at det nesten er komisk. (Ting er annerledes nå, og Apple benytter seg selvfølgelig av tung markedsføring for å oppholde dominansen i markedet).

iTunesMusicStores suksess var selvfølgelig knyttet til iPod, men hovedgrunnen til suksessen var selvfølgelig at Jobs som første mann klarte å forhandle fram en avtale med de "fem store". Dermed satt man for første gang med en musikknedlastningstjeneste med et skikkelig utvalg, god brukervennlighet, og [realtivt] fornuftige betingelser.

Det er selvfølgelg ingen automatik i at iPhone blir en suksess, men Dvorak (som veldig mange andre) klarer rett og slett ikke å vri hodet rundt idéen om at det ikke er spesifikasjoner men brukeropplevelsen som er viktigst i svært mange sammenhenger...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav trydl » tor 29.03.2007 8:35

Hvem lager en top of the class mobil uten g3 nå til dags?


Kanskje et firma som lager et produkt for introduksjon i et marked der 3G ikke brukes i særlig grad?
Man får kanskje en indikasjon på dette når man ser at Apple sier at telefonen skal støtte 3G når den senere slippes i Europa.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav macrules » fre 30.03.2007 1:19

Ny artikkelang den forrige artikkelen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sortebill » fre 30.03.2007 1:54

Jeg tror dvorak får helt rett i det han sier her, dette er ikke noe revolusjonerende produkt på noen måte slik ipod f.eks. var. Jeg er også redd for at hvis apple satser for hardt på iphone at dette kan bli selskapets død.

MEN;

Analytikerne har også lenge spådd mp3 spillernes død, om det er apples intensjon på sikt å erstatte iPod med iPhone kan denne planen lykkes, men den kan også slå tilbake, apple kan risikere å drepe sin egen melkeku uten å få en ny på plass. Veldig risky dette, men Jobs er vel ikke kjent for å spille trygt heller.

Jeg håper den lykkes men har mine tvil, det må iallefall bli bedre integrering med andre produkter, hvis ikke blir dette bare en ny newton.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » fre 30.03.2007 7:25

Jeg tviler på at iPhone vil føre til Apples død. Det var kanskje å ta i litt mye?

Man har jo lenge sett at alle de tingene som før var forskjellige "gadgeter" samles til én. Mobilen og kameraet ble én, og jeg tror nok at mp3-spilleren er på vei til å smelte sammen med de to andre.

Men akkurat som det fortsatt er marked for digitalkameraer, selv om mobilene snart kommer til å ta like bra bilder som mange av dem, kan det godt hende at det fortsatt vil være marked for mp3-spillere, selv om du har det på mobilen.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav trydl » fre 30.03.2007 8:10

iPod var jo ikke noe revolusjonerende produkt, sortebill? Det var en mp3-spiller blant mange andre. Den var bare mye enklere og bedre enn alle de andre.
Det tror jeg at iPhone er også. Gjennomtenkt, minimalistisk design i en allerede kjent produktkategori. Akkurat som iPod.
medlem i 250 måneder
 

Forrige

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron