av NickFalk » tor 29.03.2007 7:51
Dvorak snubler sikkert over et godt poeng en gang i blant, men han demonstrerer jo gang på gang at han rett og slett ikke forstår Apple, noe som strengt tatt gjelder overraskende mange økonomer og forståsegpåere.
Det er nå i og for seg en ting, men han er jo langt ut på viddene når han påstår at iPods/iTunes suksess i all hovedsak er basert på markedsføring. iPod ble stor på word-of-mouth, noe Apple ofte tjener stort på takket være Appleevangelister. Apple lagde en spiller som på overflaten gjorde nettopp det alle andre mp3-spillere gjorde, de lot spilleren legge inn musikk og så høre på den. Wow! De gjorde det bare så uendelig mye bedre: Da iPod kom ut var det [øyensynlig] ikke noen som faktisk hadde laget en mp3-spiller med utgangspunkt i brukervennlighet. De første årene var faktisk iPod'en så utrolig langt forran konkurentene at det nesten er komisk. (Ting er annerledes nå, og Apple benytter seg selvfølgelig av tung markedsføring for å oppholde dominansen i markedet).
iTunesMusicStores suksess var selvfølgelig knyttet til iPod, men hovedgrunnen til suksessen var selvfølgelig at Jobs som første mann klarte å forhandle fram en avtale med de "fem store". Dermed satt man for første gang med en musikknedlastningstjeneste med et skikkelig utvalg, god brukervennlighet, og [realtivt] fornuftige betingelser.
Det er selvfølgelg ingen automatik i at iPhone blir en suksess, men Dvorak (som veldig mange andre) klarer rett og slett ikke å vri hodet rundt idéen om at det ikke er spesifikasjoner men brukeropplevelsen som er viktigst i svært mange sammenhenger...