BT-blogg går hardt ut om iphone!

Diskuter alt omkring Apples iPhone

BT-blogg går hardt ut om iphone!

Innleggav eirikaav » man 15.01.2007 16:56

Bergens Tidendes teknoblogg har i dag valgt å gå veldig hardt ut mot Apples nye mobiltelefon, iPhone. Det sies at batteritiden er bedriten, det er idiotisk at man ikke kan bytte batterier selv, dette må gjøres hos en apple-batteribytter i følge BT og ikke minst at prisen er høy i USA, så skribenten orker ikke tenke på hva den kommer til å koste i Norge.

Det gås også hardt ut mot at den ikke har 3G. Det nevnes at man skal ikke bare være på internett med den hjemme. Man skal også bruke den rundt omkring, på tog, på buss osv. Men den har da EGDE? Så her er jeg ikke helt med.

Kameraet på 2 megapiksler nevnes også. Ikke alle verden, dersom man ser på resten av markedet heter det.

Link til artikkelen: http://www.bt.no/blogg/index.php?act=art&aid=649&id=9

EDIT: Endret litt på trådtittelen for å unngå misfortsåelser.
Sist endret av eirikaav den man 15.01.2007 18:33, endret 2 ganger.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 15.01.2007 17:00

Kan si meg enig i at man må kunne bytte batteri selv.

At den blir dyr er det ingen tvil om. Alt blir jo 50% dyrere når den norske moms og avgifts statsministeren får fingra i den.
At den mangler 3G er vel ikke akkurat noe pluss heller, uten at jeg har bruk for denslags.
Og kameraet er vel ikke verdens beste, for det er jo tross alt en telefon vi snakker om, eller hva? Ikke et kamera.

Hele iPhone saken er helt udramatisk for meg. Sikkert fin og grei og anvendelig til mye, men jeg skal ikke kjøpe sånn. Har nemlig ikke bruk for en telefon til 8.000 kr som gjør masse annet enn å ringe. Det er nemlig det jeg bruker mobiltelefon til.
Sist endret av Gaijin den man 15.01.2007 17:04, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Bringsverd » man 15.01.2007 17:01

Lukter vel egentlig anti-iPhone/Apple person på lang av stand.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav kolby » man 15.01.2007 17:03

Jeg forstår ikke hvordan en avis kan ha så liten respekt for sitt eget innhold at de lar noe slikt ligge på siden sin. Selv om det kanskje ikke er en av deres egne journalister som har skrevet det elendige skribleriet, så ligger det på BTs egne sider og det blir knyttet opp mot det de selv produserer.
Hvordan skal man kunne ta det de skriver om oljesølet på vestlandet seriøst når de har slikt som dette på samme adresse?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav veparma » man 15.01.2007 17:04

Jeg syntes de har flere gode poeng, som kan godt tenkes blir problemer med telefonen. Men jeg syntes ikke de på noen måte gir Apple den annerkjennelsen de fortjener!
medlem i 223 måneder
 

Innleggav NikolaiFjagesund » man 15.01.2007 17:05

Det innlegget var rett og slett dårlig skrevet, usaklig og barnslig!

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav macwerner » man 15.01.2007 17:08

Det kan jo være verdt å tenke på at telefonen er nesten 6 måneder unna salg, og dermed er en svært avansert prototype.

Det har jo lenge gått rykter om at Apple ville ha to batterier i den, og 3g nærmest lovte Jobs i keynoten.

Det var et slett stykke journalistikk synes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Thomas G » man 15.01.2007 17:12

Kan ikke si meg annet enn fullstendig enig i de kritiske punktene som BT kommer med, jeg har nevnt de samme tingene med 3G og minne andre steder i forumet her.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav NikolaiFjagesund » man 15.01.2007 17:14

Det er greit nok at punktene muligens er riktige, men måten artikkelen er skrevet på stinker så sinnsykt. Man merker at artikkelforfatter ikke liker telefonen..

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Bringsverd » man 15.01.2007 17:22

Jaja, men dette er en random som har en blogg på BT, hadde en blogg på VG sine sider for et år siden, der kunne jeg skrive hva jeg ville.
Denne mannen/damen har all rett til å skrive sine synspunkter, selv om han skriver noe vi kan være uenig i, og det kaller vi yttringsfrihet.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav grandiflora » man 15.01.2007 17:26

Synes også at BT kommer med mange gode poeng.
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 15.01.2007 17:26

Ja, ytringsfriheten er noe vi må godta. Så lenge det ikke er om muslimer da.....

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Winston Smith » man 15.01.2007 17:28

vær varsom med å kalle dette journalistikk eller BT folkens. det er fra en blogg. kunne like gjerne liggi på blogspot.

enig i et par av punktene, som batteri, og kanskje muligens minnekort. veldig usaklig skrevet av denne personen. spørsmålet er om enhver blogger skal få eget topic her inne..
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » man 15.01.2007 17:31

Synes artikkelen var dårlig. De få hissigproppene vi har på forumet skriver ofte i samme stil om Microsoft.
Det påvirker ikke mitt standpunkt ang. selve artikkelen, men jeg er sterkt i mot skribentens meninger.

Ang. batteritid:
5 timer tale eller 16 timer musikk, er for så vidt greit nok. [..] Synd da at de ikke oppgir batteritid for alt på en gang.

Hmm. Sist gang jeg brukte mobilen til både musikk og telefonsamtale samtidig var... vel, aldri. Jeg synes 16 timers musikk er utrolig bra, og det overgår alt jeg har prøvd tidligere på mobiltelefoner. I og med at iPhone uansett må kobles til maskinen for å få overført sanger, kommer jeg til å "lade" den hver dag, enten jeg trenger det eller ikke.

Ang. batteribytte:
Det er ikke mulig å bytte batteriet selv.

Om dette er en fordel eller ulempe varierer nok fra person til person. Jeg har aldri byttet batteri på noen av mine mye brukte mobiler. Hvis denne iPhonen blir veldig dyr, vil jeg nok beholde den lengre, og dermed komme til et punkt hvor jeg må bytte batteri. Om det koster meg si 500, gjør det meg ingenting.

Ang. 3G:
Ingen 3G?

Som nevnt tidligere: den har EDGE. Hvis du vil bruke Internett så mye at du faktisk trenger 3G-hastighet, vil du bruke utrolig mye penger på de fleste abonomenter. Dette er også individuelt om det er et "problem" eller ikke, men jeg tror folk flest klarer seg utmerket uten 3G.

Ang. GPS:
Ikke GPS, integreringen av Google maps lukter mer og mer av markedsjippo, eller en operatørtjeneste.

Ærlig talt, hvorfor er det så stor hype rundt GPS? Joda, det er morsomt å se på GPSen hvor mange km/t jeg klarer å løpe i, men å si det er absolutt nødvendig for å få nytte av Google Maps er vel litt drøyt?
Kan noen forklare hvorfor alle forventet GPS på iPhone? Det er vel ikke egentlig så vanlig med GPS på en mobil?

Jeg mener denne skribenten setter mye høyere krav enn det en normal forbruker vil gjøre - selv med en pris på $599. Jeg skal ikke si min post er bedre skrevet enn den artikkelen, men jeg mener det bør mer kildekritikk, logisk tenking, og ikke minst saklighet, til for å få en artikkel i en så stor avis. Synd hvordan nettavisene utvikler seg :/

ENDRET:
Ok, så det er en blogg. La ikke merke til dette. Det forandrer muligens saken. Det bør i alle fall forandre diskusjonen: bør redaksjonen ha samme ansvar ovenfor bloggere som ovenfor ansatte journalister?
medlem i 226 måneder
 

Apple er alt ... (?)

Innleggav hansingehagen » man 15.01.2007 17:44

Det er viktig å gå grundig til verks i analysen av Apple`s produkter og tjenester. Det må derfor være LOV å kritisere ALT de driver på med. Apple`s (og Steve Jobs) Keynote`er har lenge blitt sammenlignet med de rene "Vekkelsesmøtene" .. og det kan nok være noe i det.
Jeg har selv vært en ihuga mac-man siden 1991 og vil nok også alltid komme til kjøpe Apple`s effektive og vakre produkter. Men, vi må komme oss med på jorda. Jeg er sikker på at alle i dette forumet, er en smule fanatiske Mac`ere, noe som gjør det vanskelig å svelge kritisk tøffe artikler i pressen. Det må vi bare tåle. Det er hva vi får ut av produktene vi kjøper, som er viktig. En kul måte å spille musikk på. En effektiv måte å redigere film på. Apple har alt dette i sine produkter, men de må også være med på å følge standarder og lukke opp for andre. (Vel, det gjelder jo mange andre i databransjen, også).
Apple er bra, men det er ikke alt her i verden.

- hans

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron