iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Diskuter iTunes for Windows

iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav Macaholic » tir 29.03.2011 20:14

Noen som har erfaring med følgende:
Jeg har mitt iTunes bibliotek på en ekstern harddisk koblet til en Mac. Kan jeg koble samme bibliotek/ harddisk til en Windows maskin?
Har alle filer lagret i iTunes biblioteket.
medlem i 182 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav Macaholic » ons 30.03.2011 23:26

Ingen som vet/kan hjelpe. Får ikke testet det ut før evt kjøp av Win maskin........
medlem i 182 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav Dickface » tor 31.03.2011 7:41

biblioteket ligger vel lagret som mp3-filer (bl.a.) og bare sortert på itunes sitt sett (uavhengig av OS). Jeg Flyttet et itunes bibliotek fra windows til mac for noen år siden og kan ikke huske at det var store problemene. Det var vel bare å importere mappen, hvor biblioteket ligger, inn i itunes.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav HenrikWL » tor 31.03.2011 8:37

Pass på at du får med hele mappa som heter iTunes, og ikke bare iTunes Music eller noe sånt.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav gvalstad » tor 31.03.2011 8:49

Mac har en annen måte å fortelle hvor filene ligger lagret. Det brukes f eks ikke stier som "C:\itunes\music" og du må nok belage deg på å bygge opp itunesbibilioteket på nytt. Det finnes sikkert programmer som kan hjelpe deg med dette.
medlem i 190 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav HenrikWL » tor 31.03.2011 8:53

Dette medfører ikke riktighet.

Bare kopier mappa som heter "iTunes" ut på en minnepenn/USB-harddisk, og legg den mappa inn igjen på Windows-PCen. iTunes vet selv hvordan denne mappa er oppbygd.

Det gvalstad tenker på er ikke noe noen trenger å tenke på med mindre de skal skrive programmer for de forskjellige OSene - og det er ikke aktuelt for noen i denne tråden.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav Macaholic » tor 31.03.2011 14:22

Takker for flere gode svar. Skal presisere litt: har en macmini hjemme som jeg kjører iTunes via. Hele iTunes mappa ligger på en ekstern harddisk. (inkl musikk og filmer). Altså; om ikke den eksterne hdd er tilkoblet får jeg beskjed om at iTunes ikke finner biblioteket. Ok?
Jeg kan kjøpe en meget rimelig brukt pc av familiemedlem som er tenkt kan stå på hytta.
Så...kan jeg bare mappe ut den eksterne hdd fra macmini og plugge den i pc og fyre opp iTunes på den?

Høres jo slik ut, ikke sant?
medlem i 182 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav dundee » tor 31.03.2011 14:26

Skal fungere som smør.
Jeg husker ikke helt hva du gjør på Windows, men det er mulig å velge hvilket bibliotek du vil benytte når du starter iTunes. Dermed er det bare å ta med HDD på hytta, plugg i og start iTunes på denne måten. Så finner du biblioteket på den eksterne disken, og alt er i skjønneste orden.
medlem i 174 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav gvalstad » tor 31.03.2011 19:07

Jeg har gjort nesten dette og måtte rebygge biblioteket pga musikken fikk feil sti på macen. (Kopierte fra windows til mac). Coverbilder og tags fungerte, men filene hadde feil sti.

Men om andre får det til, er jo det fint. Det er jo egentlig bare å prøve.
medlem i 190 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav HenrikWL » fre 01.04.2011 12:38

Du har antakelig ikke krysset av for "Organisér iTunes Media mappen" og "Kopiér filer til iTunes Media-mappen når du legger filer til i biblioteket". Da kan musikken ligge spredd rundt om kring på harddisken din, og da vil det selvsagt ikke fungere å bare kopiere iTunes mappen.

Jeg mener dog at disse innstillingene er skrudd på som default, og det er også det mest praktiske, så med mindre trådstarter selv har vært inne og endret dette, tror jeg det skal gå greit.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav gvalstad » fre 01.04.2011 12:54

Musikken var ikke spredt nei - den lå på en nettverksdisk.
medlem i 190 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav dundee » fre 01.04.2011 13:27

gvalstad skrev:Musikken var ikke spredt nei - den lå på en nettverksdisk.


Men, hadde du organisert den selv eller valgt "Organiser iTunes Media mappen"? En annen sak er at du sier at du har kopiert musikken fra Windows til mac, kopierte du da hele iTunes mappen og åpnet biblioteket på mac-en (hold nede Alt mens du starter iTunes)?
Hvis du bare kopierer musikkfilene, uten å ta med biblioteksfilen må iTunes bygge opp biblioteket på nytt. Overskriver du en biblioteksfil uten å editere biblioteksiden tror iTunes at biblioteket er korrupt og bygger det opp på nytt.

iTunes-biblioteket er en xml-fil som ligger i iTunes-mappen. Der er adressen til alle elementene du har lagt inn i iTunes. Det er også en id, som sammenlignes med en preferanse-fil.
medlem i 174 måneder
 

Re: iTunes bibliotek fra Mac til Windows.

Innleggav HenrikWL » fre 01.04.2011 13:35

gvalstad skrev:Musikken var ikke spredt nei - den lå på en nettverksdisk.


Poenget er at den lå utenfor iTunes bibliotekmappen. :) Flytter man så bibliotekmappen til en annen PC, så må man også huske på å peke iTunes på riktig mediamappe, da iTunes som default antar at mediamappen ligger inni bibliotekmappen.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 


Returner til iTunes Windows



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]