2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Diskuter iTunes for Windows

2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav oladunk » ons 01.09.2010 18:54

jeg er iphone 3gs eier. Min samboer har nettopp blitt iphone4 eier. hun har en mac som viser seg å behøve oppgradering for å bruke Itunes for iphone4. Det ønsker hun ikke, så hun sier vi kan ha alt på min pc.

Spørsmålet blir da.
Må jeg opprette egen apple id for henne, eller kan begge iphone bruke min apple id i samme itunes? Blir dette krøll?

Kan jeg da i tilfelle la henne også få mine iphone apps gratis til sin iphone4?

Vil jeg kunne dele mine iphone apps gratis med henne om hun har egen apple id?

BHA
medlem i 189 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav b2 » ons 01.09.2010 21:44

Det enkleste er helt klart at du deler din konto med henne. Apps du har kjøpt kan lastes ned på 5 ulike iphoner, alt fungerer veldig greit med oppdateringer etc.

Hun kan også lage sin egen konto, kjøpe sine egne apps, og fremdeles dele dine apps. Men i dette tilfelle må hun bytte om på kontoene på tlf for å få de siste oppdateringer. Dere må også huske å bytte konto i iTunes når dere kobler opp hver deres tlf - litt "stress" med andre ord ....

Ville helt klart delt konto med henne :-)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav oladunk » ons 01.09.2010 23:20

Takk, det fungerte utmerket og akkurat slik jeg ville.

BHA
medlem i 189 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav oslander » tor 09.09.2010 10:15

Oppfølgings spørsmål.

Jeg har min itunes alene til min iphone 4. Så ga jeg min gamle iphone 3g til pappa som kommer til å synce sikkert sånn en gang i året fremover. Putta noen av mine programer inn på tlf hans før jeg ga den til han og tok en sikkerhetskopi.

Skulle legge inn en sang for han nå nylig og da merka jeg den var satt til autosync å det virka som den hadde tenkt å prøve synce med andre ting fra min tlf, spill osv før jeg stoppa den.
Men det jeg lurer på nå iforbindelse med at jeg skal oppdatere den med siste oppdateringa er det bare å plugge den inn/sikkerhetskopiere/og innstallere uten noe kluss? eller må jeg logge av min konto i itunes osv først(han har forresten ikke noe egen konto) Med andre ord kan man ha to forskjellige iphones, en med og en uten konto å synce dem om hverandre i samme itunes uten problemer?
medlem i 178 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav MrUnderhill » tor 09.09.2010 10:29

Jeg syncer iPhone og iPad mot samme PC og samme iTunes konto, og det fungerer greit.

iPaden og iPhonen har forskjellige programmer og musikk. Det ser ut som at det er enheten (iPhone / iPad) som styrer hvilke programmer og musikk som skal overføres, og ikke iTunes.

Så lenge iPhonen til pappen din ikke er merket for å synce alle programmer og all musikk bør det fungere greit.
medlem i 166 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Mika71 » lør 21.04.2012 0:51

Spørsmål : Min sønn på12 år har arvet fruen sin iphone siden hun fikk ny iphone. Har satt opp tlf til han på min iThunes. Har opprettet den som ny iphone sånn at den ikke synker den med alt jeg har blant kontakter. Men hvordan for jeg hans kontakter som egen mappe inn i ithunes uten at mine kontakter blir lagt til ??

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Chriistoffer » lør 21.04.2012 2:46

Jeg går ut i fra at du har Mac. Da kan du legge til hans kontakter som en egen adressebok i adresseboka. Så når du synker, velger du at kun hans kontakter skal synkes.
medlem i 168 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav TheShirt » lør 21.04.2012 12:01

Hos oss bruker vi 4 iPhone og en iPad med samme konto.

Eneste problemet med dette er at iMessage (og FaceTime?) da bare kan brukes på 1 telefon (ser ikke ut til at det er egen innstilling for dette, som kan avvike fra iTunes kontoen).

Har noen fått til dette er det interessant å høre hvordan :-)

mvh
Roger
medlem i 199 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Mika71 » lør 21.04.2012 12:29

Ja har Mac... Har gitt tlf hans navn og den kommer opp som egen enhet, men sliter med kontakter fortsatt.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav hansk_e » lør 21.04.2012 16:53

Kan du ikke bruke iCloud for å synce kontaketer og kallender?

På iTunes kontoen din ticker du av syncing av kontakter... osv, og om din sønn har sin egen brukerkonto på macen, setter du opp "address book" med samme iCloud konto som han har på iPhonen sin.

Da kan du ha dine private data i fred, i din konto, og når han vil synce musikk og apps, lar du han logge seg inn på din brukerkonto og kobler telefonene til iTunes.

Trenger ikke iTunes for å synce kontakter.
medlem i 147 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Mika71 » lør 21.04.2012 18:57

Hvordan skal jeg sette det opp da ? Når jeg krysser av synk kontakter så legges mine kontakter i hans tlf. Hvordan er det best å sette det opp siden han må bruke min ithunes konto ... Han er som sagt 12 år og jeg må legge inn mitt visakort ... eller går det ann at vi oppretter egen ithunes konto til han og legge inn mitt visakort da ? ( men regner med at ithunes ikke tillater samme visakort nr på 2 ithuneskonto ?

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav hansk_e » lør 21.04.2012 19:39

Først og fremst, trenger han en kopi av sine egen kontakter på macen din?

Hvilken modell av iPhone har din sønn? Er den oppgradert med IOS 5, og ev har han sin egen iCloud konto?
Han kan bruke en iCloud konto for synkronisering, og en konto (din) som er knyttet opp til app store, og itunes.

Når du er på telefonen hans i iTunes, og går til infofanen krysser du vekk alle valgene, slik at iPhonen til din sønn ikke lengre blir syncet med address book og iCal osv.

På iPhonen går du til Settings-> iCloud (Forutsett at telefonen har iOS 5) Hvis telefonen allerede er satt opp med samme konto som du bruker for iTunes, velger du på å slette denne. Husk backup av dine og hans kontakter.

Nå kan du lage en ny konto, eller velge å logge inn på en eksisterende.
Vet ikke om apple vil kreve visakort info når du oppretter en ny konto....
Når dette er gjort kan du velge hva av data du vil iCloud skal synce, som mail, kontakter, kallender... osv.
Tipper det også vil bli litt knoting å legge alle kontakter over på nye kontoen.
I address book kan du velge export, og siden bruke samme filen til import, og slette det som ikke er bruk for

Det neste du må gjøre er å logge inn på din sønn sin brukerkonto (på macen), eller lage en ny for han.
Her går du til system -> iCloud, og igjen velger hva du vil han skal synce.

Ettersom iPhonen han bruker fremdeles er satt opp med din konto på app store har han tilgang til den, og hver gang han kobler til din iTunes vil musikk, og filmer bli syncet.

Nå vil kontaktene bli syncet automatisk hver gang telefonen er koblet til internet. Enten ved wifi eller 3G (husk at 3G kan bli noe dyrt i lengden om du ikke har en plan... :) )

Men som sagt, dette forutsetter at du har 10.7 på macen og telefonen har iOS 5.
Dette funket relativt... hm.. greit før og, med mobile-me. Men dette er nå stengt ned for nye kunder, det kostet også penger, og for eksisterende kunder vil det forsvinne snart, om det ikke allerede har gjort det?

Lykke til :)
medlem i 147 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Mika71 » søn 22.04.2012 0:25

Uff, dette er ikke lett allså... det står helt stille hos meg. Når han sender sms til moren så kommer mitt email adress opp som avsender, i tillegg så mottar jeg den samme sms til min tlf.

Er det så vanskelig eller ser jeg ikke løsningen som ligger rett fremfor meg ? Tror nok jeg ser det ikke og gjør noe feil her nå....

Min sønn har en 3GS med iOS 5 mens jeg har iPhone 4S samt iPad2 ...Alle går på Telenor

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav hansk_e » søn 22.04.2012 0:42

He he….
Kan bli litt komplisert innimellom…

Husk at itunes egenlig bare er til for å kopiere musikk, filmer (og backup) til telefonen.
Så strengt tatt så er det bare under butikk instillingen på iphonen de må være satt opp med samme konto.

Tipper iPhonen til din sønn er satt opp med bare en konto til alt.
Da vil du få samme meldinger og facetime på alle telefonene dine som har det samme oppsettet.

Om du går inn på settings -> meldinger på iPhonen til din sønn. Så vil jeg tippe iMessages er satt til på. Går du litt lengre ned på samme siden under "Receive at" så vil jeg tippe at din e-mail er lagt inn der? Og under "caller ID" så er sikkert din e-mail addresse valgt?

Har selv en haug med i dippedutter, og alle er syncet opp mot en mac mini som går som server.
Her har alle brukerene tilgang til all media, under samme itunes konto.

Men får å holde resten av personlig data separert så er det enklest med en egen konto for hver av brukerene.

Igjen, denne personlige kontoen kan brukes på flere i dippedutter, men da vil de og få samme data.
Og det er jo det som gjør det hele så genialt. Jeg kan lese en bok på iPoden, og fortsette hvor jeg slapp på iPaden. Eller chatte med iMesage på iPhonene og forsette det samme på macen… :)
medlem i 147 måneder
 

Re: 2 iphone, 2 ulike eiere på samme Itunes/PC

Innleggav Mika71 » søn 22.04.2012 1:05

Ja sant det...det lette blir litt for lett at man ikke ser svaret engang...

Under Instillinger - Meldinger - er iMessage slått på og på Motta på min email adresse...

Så da skal står hans email adresse ?

Har satt inn hans email in inn der. Så det funker ...


Men fortsatt er dette med kontakter som gjenstår ... enkelt forklaring for en enkel mann i gaten ? :)

EDIT :

Da har jeg fått det til :) Nå kan han synke sine kontakter uten at mine legges til og omvendt :)

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 


Returner til iTunes Windows



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]