samme itunesbiblotek på to maskiner

Diskuter iTunes for Mac

samme itunesbiblotek på to maskiner

Innleggav ml635487 » fre 30.10.2015 10:30

Har prøvd å søke litt men klarte ikke å finne noe svar på mitt sp.

Har to maskiner i huset som skal bruke itunes, pr i dag brukes det bare av 1.

macbook pro står i stua , denne brukes i dag på itunes
nyinnkjøpt macmini står på kontoret mitt - ønskes også å brukes med itunes.

har for lenge siden flyttet alle filer over til en nas ddisk i nettverket , dette fungerer utmerket når jeg bruker itunes fra laptop i stua.

Er det mulig at begge disse maskiner kan bruke itunesbibloteket slik at det som legges inn på macmini også blir synlig på macbook og omvendt ?

bruker macbook for å legge inn musikk og spille av musikk og filmer bla over appletv, samt at jeg også ønsker å spille av musikk på macmini samt legge inn musikk eller filmer i bibloteket fra mini og at dette skal være synlig i bibloteket på den andre maskinen og omvendt.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: samme itunesbiblotek på to maskiner

Innleggav vikingbear » fre 30.10.2015 14:40

https://gigaom.com/2008/10/13/one-itune ... computers/

Denne beskriver vel det du ønsker å oppnå? Så vidt jejg forstår deg, skal du bruke "Procedure 1" både for å legge alle filer på NAS samt opprette et felles bibliotek som begge computerne skal bruke.

En nedside med dette oppsettet slik jeg forstår det, er at du kun kan være logget på fra en bruker om gangen (iTunes godtar bare at en enhet bruker libraryfilen om gangen).

Hva med å bruker "home sharing"? Er det et alternativ?

https://support.apple.com/en-us/HT202190

Abbonerer du på AppleMusic eller iTunesMatch? Da kan kanskje iCloud musikkbibliotek være et alternativ?
medlem i 175 måneder
 

Re: samme itunesbiblotek på to maskiner

Innleggav hansk_e » fre 30.10.2015 17:08

Dette har jeg prøvd selv, og for å være ærlig ble det bare rot.

I teorien går det å ha biblioteket på en felles NAS, men bare én maskin av gangen kan bruke biblioteket.

Enkleste er å ha to biblioteker. Felles media data går greit, men legger du til noe i det ene, må det manuelt legges til i det andre og. Og play count, osv blir nok heller ikke syncet.

Som vikingbear sier, home sharing og match vil være det klart best løsningen.

Men som sagt, det går å legge biblioteket på en delt mappe, men av erfaring vil jeg fraråde det.
En annen løsning er Power Tunes http://fatcatsoftware.com/powertunes/. Jeg har brukt dette selv, for mange år siden når jeg holdt på å styre med dette selv. Virket så som så, men kan ikke si sikkert hvordan det er lengre
medlem i 146 måneder
 

Re: samme itunesbiblotek på to maskiner

Innleggav Superhai » fre 30.10.2015 17:19

En mulig løsning er å bruke en Mac(eller forsåvidt også PC) som iTunes-"server". Men det krever at den ene maskinen er på mens du bruker den andre.
medlem i 131 måneder
 

Re: samme itunesbiblotek på to maskiner

Innleggav ml635487 » lør 31.10.2015 14:47

Takk for gode svar og gode forslag, skal prøve å experimentere litt med de forskjellige alternativene.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere