Ikke tilgang til familie deling.

Diskuter iTunes for Mac

Ikke tilgang til familie deling.

Innleggav hansk_e » tor 29.10.2015 21:44

Selv om det har blitt diskutert i en annen tråd, åpner jeg en ny her.

Jeg har vært i kontakt med apple support, både på chat og telefon. Også blitt satt over til en av supervisor. Alle er hyggelig, og behjelpelige. Men problemet mitt er fremdeles ikke løst. Og i følge Apple Support har de aldri sett noe lignende.

Så har ikke så mye håp om å få fikset mitt problem snart. Men lurer på om andre har vært borti lignende.

Saken er .....
Jeg har to kontoer. En @me.com for iCloud og en @gmail.com for kjøp i iTunes.
Min kone har også en @me.com for hennes iCloud, og en @hotmail.com for hennes kjøp. I tillegg har vi en @icloud.com for en liten guttunge.

Jeg satte opp familie deling for lenge side. Og alt virket fint. Kontoen er satt med meg som organisator under @me.com. Familie kjøp er satt opp med @gmail.com, som også iTunes er logget inn med.
For min kones del er det satt opp tilsvarende, med @hotmail.com som familie delte kjøp.

Min kone abbonerte på 3 måneders prøve for Apple Music, familie abonnement, med hennes @hotmail.com konto, og jeg meldte men inn og.

Så langt har alt virket fint.

Jeg er ikke sikkert, men jeg tror problemene begynte når prøvetiden på apple music gikk ut, og hun begynte å betale. Jeg begynte å ha problemer å bruke Apple music på mine ting (Mac, iPhone, iPad), og ble bedte om å melde meg på 3 måneders gratis. For så å virke fint for noen dager, til jeg igjen ble bedt om prøve..

Nå er ting godt helt i stå. Om jeg går på iTunes -> store -> View account (********@gmail.com) står det ingenting om familie deling. Gjør jeg tilsvarande på min kones mac står det at hun er medlem av en familie deling.

Under Purchased får jeg bare opp mine kjøp, mens jeg på min kones konto får family purchased.

I tillegg kunne jeg nå overhodet ikke bruke apple music tjenesten som vi betaler for. I ren frustrasjon meldte jeg meg opp på 3 måneders prøve på Apple Music, selv om dette ikke skulle være mulig, da min konto allerede var registrert. Han på apple support mente at dette kunne være problemet, og ting ville virke igjen etter 3 måneder. Men hadde som sagt problem før dette.

Så for å oppsummere.....
Apple music virker nå fint, sikkert fordi jeg er på prøve medlemskap.
Min kone kan se alle mine kjøp.
Jeg kan ikke se noen av hennes (de er ikke skjult heller), Ikke på enheter, inkludert Apple TV.
Interessant nok, går jeg på system preferanses -> iCloud -> manage family -> og trykker av "share my purchases" og på igjen, Kommer min kones kjøp opp igjen. Dette bare for kanskje en time, før de forsvinner.

Dette er også bare iTunes. Apple store virker fint...

Både jeg og min kone kan kjøpe i iTunes, og mitt kredittkort blir belastet. Så familie deling virker. Det ser bare ut til at iTunes nekter å legge til min egen konto.

Apple supervisor (med svært bred Texas dialekt, og vanskelig å forså :) ) sa jeg måtte logge med av iCloud, og logge meg på med @gmail.com som iCloud og legge denne inn på nytt under kjøp. Jeg så ikke mye mening i dette, men gjorde det likevel. Eneste jeg oppnådde med det er at nå er det 4 medlemmer av min gruppe, ikke 3 som før. Min konto kommer opp 2 ganger...

Beklager ett langt innlegg, og at noen av referansene mine er på engelsk. Bruker selv engelsk på mine ting så usikker på hva det blir på norsk.

Kan ellers nevne vi er alle på siste versjon av el Capitan og iOS 9.
medlem i 146 måneder
 

Re: Ikke tilgang til familie deling.

Innleggav vikingbear » fre 30.10.2015 15:30

Lang melding, og det er ikke sikkert jeg forstår dere helt rett.
Men jeg tror problemet er at dere har laget dere en skikkelig lapskaus av AppleIDer og surret dette sammen i et virvar av iCloud og iTunesStore innlogginger.

Både du og din kone har to AppleIDer hver. Begge bruker en AppleID for iCloud (@me kontoene) og en annen for iTunesStore (@gmail/@hotmail).

Dette er helt OK (og helt likt med det oppsettet jeg har selv).

Family sharing er knyttet til den AppleIDen som du bruker på iCloud. Som jeg ser du er klar over, kan man være pålogget Family sharing med en AppleID (@me i deres tilfeller), mens kjøpene foretas med en annen AppleID (@gmail/@hotmail i deres tilfelle).

Men så gjør dere noe rart. For at man skal kunne ha AppleMusic familieabbonement, så må dette gjøres innenfor rammen av Family Sharing. I stedet for å bruke den Familygruppen dere allerede hadde, og bruke din @gmail konto som abbonent på AppleMusic, har dere har laget dere en ny Family Sharing gruppe med din kones @hotmail AppleID som organisator.

Nå har dere altså to ulike family sharing grupper der du er organisator i den ene og din kone i en annen. På toppen av det hele har du meldt deg inn i AppleMusic en-bruker abbonement med en av AppleIDene dine.

Jeg tror dere må rydde opp i dette rotet. Logg dere ut av iCloud og iTunes store på alle enheter, melde dere ut av AppleMusic på de abbonentene dere har og start på nytt.

Jeg ville beholdt den opprinnelige Family gruppa dere hadde fra starten av. Jeg ville startet abbonement på AppleMusic med din @gmail konto og valgt å knytte dette til den familysharing gruppa der din @me konto er organisator.
medlem i 175 måneder
 

Re: Ikke tilgang til familie deling.

Innleggav hansk_e » fre 30.10.2015 16:55

Forskjellig iTunes og iCloud konto skal ikke være noe problem. Ettersom de fleste nok har opprettet en iTunes konto lenge før iCloud ble introdusert. Shame for Apple som ikke lar oss merge disse kontoen... men det er en annen diskusjon...

Men tror nok du er delvis rett, men ikke sikker hvordan jeg skal fikse dette.
Tipper problemet var at min kone melde seg på Apple music med hennes @hotmail.com konto. Selv om dette nok skulle ha virker fint, da den allerede var med i gruppen.

Redd for å logge for mye ut, og sette opp ting på nytt da en fort kan rote seg opp i disse 90 dagers karantene for å bytte konto.

Ettersom jeg klarte, utrolig nok, å sette opp en egen apple music konto med min iTunes konto tror jeg det uansett er best å vente 3 måneder til den går ut?

Litt av et rot dette.
medlem i 146 måneder
 

Re: Ikke tilgang til familie deling.

Innleggav vikingbear » søn 01.11.2015 11:23

Jeg har bare et individuelt AppleMusic abbonement selv, så det er sikkert andre som kan gi sikrere svar. Men jeg er nokså sikker på at det er den som står som administrator av Family Gruppen som må opprette Family abbonement på AppleMusic.

Så ja, jeg tror tabben var at det første familieabbonementet på AppleMusic ikke ble tegnet av din AppleID.

Jeg tror den AppleIDen som bør ha familie abbonement hos dere, er din @gmail.com konto (som familiegruppen bruker til kjøp i iTunes og AppStore)
medlem i 175 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere