Itunes match og sletting av musikkfiler

Diskuter iTunes for Mac

Itunes match og sletting av musikkfiler

Innleggav Rillto » søn 05.04.2015 12:14

Jeg har ca 100 GB med lossless musikk på Macen min. Tidligere hadde jeg et stort og dyrt stereoanlegg hvor lydkvaliteten var imponerende god med lossless filer. Dagens stereoanlegg er brukendes men jeg merker ikke forskjell lengre på lossless og vanlig aac.
Musikk spilles nå oftes i bilen via Iphonen.
Jeg lurte derfor på om hvis jeg sletter musikkfilene fra Macen og Itunes Match synkes på nytt, vil da alt bli omgjort til aac og dermed ta mindre plass på Macens 256 GB ssd?
medlem i 133 måneder
 

Re: Itunes match og sletting av musikkfiler

Innleggav sinhel » tor 30.07.2015 23:05

Hei.
Mulig du har funnet ut av dette. Men skriver svar uansett... :-)

Jeg "matchet" mitt bibliotek på rundt 2500 låter for et år siden. Låtene hvor ikke iTunes Store ikke fant match, ble lastet opp i "skyen". Samtlige låter hadde varierende bitrate (96 til 320 kbps) og format (MP3, AAC, osv.). På et senere tidspunkt valgte jeg å gjøre en Clean Install av Yosemite. Deretter logget jeg på iTunes på med Match (uten å gjenopprette musikkfilene fra lokal backup). Resultatet var at stort sett samtlige sanger som var "matchet" ble lastet ned i iTunes Stores' standard format - AAC på 256 kbps. Låtene som ikke hadde "match" ble lastet ned i opprinnelig format og bitrate.

Jeg har altså ikke testet med lossless, men vil anta at du risikerer en permanent nedgradering på låter som er matchet. Dette vil kunne frigi mye diskplass som du sikter til. Hvordan de umatchede lossless-låtene håndteres er uvisst.

Anbefaler å lagre katalogen med de "verdifulle" lossless-filene på en ekstern harddisk. Så kan du velge selv hva du gjør med denne på sikt.

PS: Apple Music er jo kommet til i ettertid, denne tjenesten streamer i 256 kbps AAC.
medlem i 137 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron