Alle filene er borte i Itunes.

Diskuter iTunes for Mac

Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav jana » ons 14.11.2012 15:44

Jeg hadde itunes på min gamle mac, og når jeg nå har en ny og logger inn på samme apple-id på ny maskin, så er all musikken jeg har kjøpt borte.

Må man kjøpe låtene på nytt hver gang man får ny maskin? Hvordan fungerer dette? Jeg såg for meg at alt jeg hadde kjøpt lå tilgjengelig for meg når jeg logget inn nå, men ikke en eneste fil..
medlem i 190 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav gvalstad » ons 14.11.2012 16:06

Du kan kanskje hente dem fra den gamle maskinen?
medlem i 191 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav jana » ons 14.11.2012 16:12

gvalstad skrev:Du kan kanskje hente dem fra den gamle maskinen?


Takk for svar. Den gamle maskinen har gått i en slags "varig" dvale, og jeg klarer ikke slå den på igjen. Den skal til reperasjon.

Jeg har tatt backup av gammel maskin til ekstern harddisk, men vet ikke om dette hjelper, og hvordan jeg evt kan få låtene over i itunes på ny maskin (jeg er ikke så teknisk begavet). Men det beste ville være om jeg fant låtene igjen i itunes et sted. Det er jo latterlig om en må kjøpe de på nytt.

Jeg kan se fra ituneskontoen at det ligger kvittering for all musikken jeg har kjøpt, men den ligger ikke under kjøpt. Der ligger kun de siste appene jeg har kjøpt til iphonen.
medlem i 190 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 14.11.2012 16:54

Har du ikke backup må du kjøpe på nytt. Eller vente til iTunes kommer med musikk i skyen.

Jeg mista en del musikk en gang, og sendte da mail til Apple og fikk musikken gjort tilgjengelig igjen med klar beskjed om at dette ikke var noe jeg hadde krav på. :D Det kjelkete var at jeg hadde mistet to eller tre album, og all musikken jeg hadde kjøpt til da (ca 1500 sanger) ble gjort tilgjengelig sånn at jeg måtte laste ned alt en gang til. Kunne ikke velge vekk noe, så vidt jeg husker.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav ch_knapp » ons 14.11.2012 17:20

Heihei, null stress, du har ikke mistet noe som helst.

Du har bare misforstått hvordan iTunes fungerer. Når du kjøper musikk der lastes filene ned til maskinen din én gang. Omtrent som om du ville kjøpt en fysisk CD.

Når du bytter maskin må du bare ta med deg filene (iTunes biblioteket) så har du alt som før.

Kopier mappen "iTunes" fra Musikk-mappen du har backup av, til Musikk-mappen på din nye maskin, så er du i mål.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav Dr.Pepper » ons 14.11.2012 18:53

Alt skal ligge inne på iTunes, musikk, apps, bøker, etc.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav ch_knapp » ons 14.11.2012 19:01

Nei, Dr.Pepper, ikke i norsk iTunes Store. Der er kun Apps og Bøker tilgjengelig for gjentatt nedlasting.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav jana » lør 17.11.2012 18:35

Tusen takk alle sammen for god hjelp. Hvis noen har tid, anledning og ekspertise, så trenger jeg litt mer hjelp nå så jeg med mine "ikke eksisterende tekniske kunnskaper" ikke roter det helt til for meg selv.

Jeg har bestemt meg for å prøve å flytte over musikkbiblioteket (Itunes) fra min eksterne harddisk, men jeg forsår ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg åpner seksjonen MUSIKK på min nye mac. Der får jeg opp en mappe ITUNES, åpner den og finner så mappene ALBUM ARTWORK (Catche og download) og ITUNES MEDIA (legg til automatisk i Itunes)

Skal jeg bare ta mappen ITUNES fra ekstern harddisk og "drag and drop" den til ny maskin? I så tilfelle, hvor skal jeg legge mappen? Inni ITUNES mappen på den nye maskinen? Jeg har prøvd dette men det skjer ingen forandringer.
medlem i 190 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav gvalstad » lør 17.11.2012 19:17

Erstatt itunesmappen på den nye maskinen med itunesmappen fra den gamle maskinen.
medlem i 191 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav jana » lør 17.11.2012 19:19

gvalstad skrev:Erstatt itunesmappen på den nye maskinen med itunesmappen fra den gamle maskinen.

Vil jeg ikke da miste alt jeg har kjøpt på den nye maskinen?
medlem i 190 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav gvalstad » lør 17.11.2012 19:22

Kopier innholdet fra hver enkelt mappe da, og lim dem inn i tilsvarende mapper på ny maskin.
medlem i 191 måneder
 

Re: Alle filene er borte i Itunes.

Innleggav jana » lør 17.11.2012 19:26

gvalstad skrev:Kopier innholdet fra hver enkelt mappe da, og lim dem inn i tilsvarende mapper på ny maskin.


Forstår ingenting jeg...
Men nå fant jeg en annen mappe som het itunes musikk, og la den ved siden av den eksisterende Itunes-mappa på den nye maskina. Og nå startet en kopieringsprosess av 20.000 låter... Det betyr vel at låtene legges inn på den nye maskinen. Håper bare for Gs skyld at jeg legger de på riktig sted.
medlem i 190 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: EviLEddiE, Google [Bot]