iTunes bibliotek på NAS

Diskuter iTunes for Mac

iTunes bibliotek på NAS

Innleggav Skogsguden » fre 03.02.2012 23:26

Er det noen som har en oppskrift på hvordan man på mest hensiktsmessig måte får lagt musikken i iTunes over på en NAS (Nettverksdisk)?

Kan man kun flytte musikk-mappen, og beholde alt det andre lokalt på mac-en?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på NAS

Innleggav ereynell » lør 04.02.2012 13:51

Det jeg har gjort er å ha all media på en HD koblet til min airport ekstrem. Blir vel noe av det samma som en NAS.
Slettet så mediabibliotek filene på mac'n (musikk-Itunes), gikk inn på valgpreference for Itunes > avansert og huka vekk kopier filer til Itunes bibliotek, og la til filene på nytt.
Det som skjer er at du får da et "alias" lagt inn i Itunes, mens selve filen ligger på NAS.

Bruker systemet for å synce musikk til Iphone'n, spille via AppleTV og eventuelt bare hente filer via nettet.

Og om du flytter musikken fra lokal Mac til NAS, MÅ du søke opp filene på nytt så Itunes skjønner hvor de er blitt av.
Men ja det går å flytte bare musikkmappen og beholde resten lokalt....

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på NAS

Innleggav hansk_e » lør 04.02.2012 21:17

Antar du vil ha musikken på en NAS, i stedet for en ekstern disk er å ha tilgang til musikken på flere maskiner som er på nett?

Som sagt, det er enket å flytte musikk til en NAS. Men problemet er at biblioteket ligger lokat på macen, altså filen som har referanse til alle filene.

Så om du legger til musikk på en mac får du ikke direkte tilgang til den på flere. Da må den legges manult til på alle som har tilgang. Ikke noe stort problem men greit å være klar over.

Du kan også legge bibliotek filen på nas, og åpne iTunes fra den. Men kan da bare en en mac om gangen som har tilgang.

Jeg gav opp selv å ha musikk på NAS, ble for mye styr. For meg ble det enklere å ha alt på en mini mac server, og bare bruke home share i iTunes.
Som sagt, funker greit å ha det på NAS, men ble litt styr. Må også sørge for at NASen er mounted før du åpner iTunes. Eller vil den begynne å lete lokat og du vil få referanse error.
medlem i 147 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på NAS

Innleggav Charliefoxtrot » man 13.02.2012 22:04

Hm, jeg har slitt med at plasseringen plutselig hopper tilbake til den opprinnelig lokalt på MacBook´n etter å ha endret den til en mappe på NAS under Valg/Avansert i iTunes.

Er det dette siste som skrives her som er grunnen til det?

Mvh
CF
medlem i 222 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]