Kvalitet på musikken?

Diskuter iTunes for Mac

Kvalitet på musikken?

Innleggav kamilla.tap » tir 17.01.2012 22:46

Jeg har nettopp kjøpt meg MacBook Pro, og har sittet i timesvis for å få lagt inn all musikken jeg hadde på den gamle PCen min. Nå har jeg lagt inn 1600 sanger, som er ca. 3/4 av musikken jeg har, og det har tatt opp så mye som 24,74GB!!!
På PC har jeg litt over 2000 sanger, og det tar bare 14GB, så jeg regner med at kvaliteten kanskje er høyere på mac?

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at de skal ta mindre plass? Jeg må ha all musikken inn på iPoden, for jeg bruker den i studiene mine!
medlem i 147 måneder
 

Re: Kvalitet på musikken?

Innleggav TheRealChristoffer » tir 17.01.2012 23:21

Tror iTunes har backup og derfor det fordoblet seg.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Kvalitet på musikken?

Innleggav LeChuck » ons 18.01.2012 2:18

Jeg regner med at du importerer fra CDer. Hvis det er mp3-filer du allerede har, vil de selvsagt ta akkurat like stor plass.

Du kan endre dette ved å velge iTunes-menyen > Valg > Generelt > Importinnstillinger.

Hvis du velger AAC og «høy kvalitet» (128 kbps) tar det ca. halvparten så stor plass som standardinnstillingene. Du kan merke alle filene og deretter velge Avansert-menyen og «Lag AAC-versjon» hvis du vil lage mindre filer uten å rippe alt på nytt. Du må da slette den gamle filen etterpå.
medlem i 154 måneder
 

Re: Kvalitet på musikken?

Innleggav Dr.Pepper » ons 18.01.2012 4:25

Lagt inn musikk fra den gamle PC’en? Det vil si at musikken allerede er komprimert, og du må for all del ikke komprimere musikken anda en gang! Kvaliteten forringes for hver gang du rekomprimerer, hvis det var det du hadde gjort?
Med andre ord, ligger musikken allerede på den gamle PC’en, bør du bare overføre den til direkte til Macen din.

Hvis du derimot kopierer CD’er, så har iTunes en ganske høy bitfrekvens ved importering. Dette er som standard, og selvsagt endres under innstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Kvalitet på musikken?

Innleggav kamilla.tap » ons 18.01.2012 23:01

Noen av sangene har jeg overført fra PCen, men det meste er lagt inn rett fra CDer, så da bør det vel gå bra :) Tusen takk for hjelpen, skal se om jeg får fikset det!

Meeeen, mulig jeg er grønnsak, men hvordan merker man flere sanger?
medlem i 147 måneder
 

Re: Kvalitet på musikken?

Innleggav HEFJELLS » tor 19.01.2012 0:03

Skal du markere flere sanger som ligger etter hverandre gjør du følgende: Marker den første sangen, hold inne tasten merket med Pil opp (ikke den med lys). Klikk på den siste sangen du vil markere. Skal du merke alle sangene gjør du følgende: Marker en sang. Trykk ned CMD+A. Skal du merke flere sanger som ikke ligger etter hverandre gjør du følgende: Marker første sang, hold inne CMD klikk på de andre sangene du vil markere.
medlem i 164 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]