Hvilket format er å anbefale i iTunes?

Diskuter iTunes for Mac

AAC eller Mp3...?

AAC
27
57%
Mp3
13
28%
AIFF
2
4%
Apple Lossless
5
11%
WAV
0
Ingen stemmer
Annet... (Fins vel ikke flere i iTunes?)
0
Ingen stemmer
 
Antall stemmer : 47

Hvilket format er å anbefale i iTunes?

Innleggav Macco » søn 23.07.2006 13:02

Hei! Nettopp fått meg en MacBook Pro, og er strålende fornøyd!! :-) Men nå starter jobben med å importere alle CD'ene mine inn på maskinen, for å slippe å ta med alle når jeg flytter hjemmefra om noen uker... Har lest diverse artikler her på forumet, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål jeg håper noen 'rutinerte' brukere kan besvare!?
*Forskjell på Mp3 og AAC - med tanke på størrelse (ca. MB på f.eks. en 4 min. sang), hørbar lydkvalitet (iPod vs. hjemmekinoanlegg), mulighet for overførsel til iPod, osv. Hvordan er det også å f.eks. overføre en AAC-sang til en Windows-PC? Og hvor mye kbps anbefaler dere å importere dem med (selvfølgelig avhengig av bruken, men sett at Mac'en skal kobles opp mot større anlegg. Og hvor mye lydkvalitet mistes ved såkalt komprimering?
Hva vil dere anbefale? Noen som bruker mye tid på musikk og sånt?
Håper på mange gode svar - før jeg starter en lang arbeidsøkt foran vidunderet... 8-)
medlem i 212 måneder
 

En ting til...

Innleggav Macco » søn 23.07.2006 13:08

Og hva betyr "lav kompleksitet" under 'Profil' på 'Vis info' for en sang (i iTunes)??
medlem i 212 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 23.07.2006 13:19

Her må du først bestemmer deg for en tiing.

- Vil du importere sangene dine med tap i kvalitet eller uten tap. Med tap bruker du mp3 eller AAC, uten bruker du wav, AIFF eller Apple Lossless.

Av losslessformatene er Apple Lossless klart best siden det tar minst plass uten tap. Samtidig er jo selvfølgelig AIFF mer utbredt, men seriøst, det er bare Apple Lossless som kan være et seriøst alternativ.

Om du ikke er så kresen på lyden, som meg og folk flest, kan du bruke AAC eller MP3. Jeg er fornøyd med AAC 128mbps og MP3 192mbps, mens andre mener dette er alt for dårlig.
Jeg mener som du ser at AAC er bedre enn MP3. Men dette bør du gjøre deg opp en mening om selv ved å høre nøye på en sang importert i forskjellige bitrates og så kan du vurdere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav tactus » søn 23.07.2006 18:51

Mp3, med mindre du planlegger å bruke iTunes+iPod for all framtid. Ellers er AAC teknisk bedre enn Mp3.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Kizza90 » søn 23.07.2006 19:08

MP3 er desverre enda standard, jeg ville holdt meg til standerden

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav kolby » søn 23.07.2006 19:08

Hva har AAC med å bruke iTunes og iPod for all framtid? AAC er like mye en standard som MP3.

Wikipedia skrev:Advanced Audio Coding (AAC) er et filformat for digital komprimert lyd, og er et subsett av MPEG-4-standarden. AAC er etterfølgeren til MP3-formatet, og har først og fremst blitt populært igjennom Apples iTunes. AAC er patentert av Fraunhofer IIS, som også eier rettighetene til MP3. AAC er lisensiert av organisasjonen bak de nye tredje-generasjons mobilnettene (3GPP), og er også tilgjengelig i HD-DVD-kompatible spillere. Standarden åpner for tredje-parts DRM (Digital Rights Management), eksempelvis Apples Fairplay DRM-løsning.

AAC har en bedre lydgjengivelse enn MP3 på samme bitrate. AAC er også ratifisert som en ISO-standard. Det er ikke åpent, men det finnes frie kodeker for det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 23.07.2006 19:11

Om jeg ikke har forstått feil så kan man bruke AAC i Win AMP og på creative mp3-spillerene. Ellers vet jeg ikke mye, men å få for AAC er nok neppe noe stort problem med tanke på kompitabilitet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav jervi » søn 23.07.2006 19:12

Omtrent samtlige nye mobiler støtter f.eks. AAC...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav kolby » søn 23.07.2006 19:15

Kizza90 skrev:MP3 er desverre enda standard, jeg ville holdt meg til standerden


Wikipedia skrev:AAC was declared an international standard by the MPEG group by the end of April 1997. It was developed with contributions by Dolby, Fraunhofer (FhG), AT&T, Sony and Nokia.


Det finnes mange standarer. ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav tactus » søn 23.07.2006 23:24

Wikipedia quotes er ofte unødvendig da du likegjerne kan quote deg selv. ;)

Hyggelig å høre at det finnes Mp3 spillere og mobiltelefoner som støtter AAC, har bare sett noe småtterier ifra Nokia selv. Men vanligvis finner man bare wma+mp3 spillere så mp3 er fortsatt enklere mht kompabilitet.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav olovholm » søn 23.07.2006 23:51

Det er flere som tror at AAC er ett Apple format for musikk, og at dette ikke er standard. Har også tidligere vært inne på Wikipedia og sjekket det ut, og det er faktisk en standard.

Ellers har jeg ikke god nok hørsel eller dyrt nok anlegg til å høre de største forskjellene, unngår for lav bitrate og kopierer som regel alltid fra plate, er stort sett fornøyd med lydkvaliteten på all musikken jeg har.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Truls Waage » søn 23.07.2006 23:58

I det siste har jeg blitt veldig kresen på lydkvalitet. Jeg importerer alltid i den beste kvaliteten, som også reflekterer i harddisken :-/

Jeg dør ikke av den grunn :-P

Men mp3 holder vel for de fleste, men mp3 dekodingen i iTunes har jeg hørt ikke er av det beste slaget.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav scottoiler » man 24.07.2006 0:40

Javel

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav MindTooth » man 24.07.2006 0:44

Hva med FRAC, Ogg Vorbis, osv?

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav iTom » man 24.07.2006 1:02

Hvordan kan AAC være bedre enn mp3, når AAC bruker færre kbps?

Jeg er blank på dette området …

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]