Kaste filer fra iTunes

Diskuter iTunes for Mac

Kaste filer fra iTunes

Innleggav PoisonID » fre 21.07.2006 5:13

Har nettopp gått inn i >musikk>itunes>iTunes music-mappen og kasta filer. Ikke sletta, bare lagt i søpla. Men så oppdager jeg at de fremdeles ligger i iTunes-vinduet. Spiller når jeg klikker på dem. Hvorfor er det mulig?

Oppdaga dessuten at en del filer som jeg trudde var sletta via iTunes-vinduet tidligere, nå var å finne i >musikk>itunes>iTunes music-mappen.

Så spm er, hvor mange ganger, og hvor, vil jeg finne samme musikkfil på maskina mi? Når jeg driver og rydder plass, så kunne det vært greit å vite.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav musher » fre 21.07.2006 5:26

Du bør heller slette filene i iTunes. eple-backspace for å legge filen i papirkurven og slette fra spillelisten.

Hvis du sletter fra Finder, vil du få flere og flere feilmeldinger i iTunes når den prøver å spille av filer som den trodde lå i musikk-mappa di, men som er slettet…



-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » fre 21.07.2006 5:51

Dette gjelder også iPhoto. Mange gjør den tabben at de sletter filer fra Finder, og som nevnt da blir det bare rot i biblioteket.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav PoisonID » fre 21.07.2006 6:14

Så da bør jeg hente dem opp fra søppelkassa igjen .... Hvordan legger jeg dem inn på nytt da?

Og, når de er sletta fra iTunes, så tar de ikke lenger opp lagringsplass på maskina mi? Eller?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Haaland » fre 21.07.2006 6:28

Får du ikke opp valget om å beholde filene eller kaste dem i søppelbøtta da?

Dersom du kaster dem så forsvinner de både fra bibliotekfila og fra finder

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav musher » fre 21.07.2006 6:38

PoisonID skrev:Så da bør jeg hente dem opp fra søppelkassa igjen .... Hvordan legger jeg dem inn på nytt da?

Dra de over til iTunes, og velg Avansert->Konsolider bibliotek

PoisonID skrev:Og, når de er sletta fra iTunes, så tar de ikke lenger opp lagringsplass på maskina mi? Eller?

Du får valget mellom å slette de fra spillelisten eller biblioteket. Velger du å slette fra spillelisten, blir de liggende i mappa i Finder. Velger du å slette fra biblioteket, legges filene i papirkurven, og du å tømme den for å bli kvitt filene for godt


-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macwerner » fre 21.07.2006 9:37

Begynn å bruk Apple-scripts for å kontrollerere iTunes. Det finnes fantastisk mange gode scripts som kan hjelpe deg. I ditt tilfelle laster du ned denne : http://www.dougscripts.com/itunes/scrip ... ectedfiles . Dette scriptet fjerner de valgte sangene/filene fra Macen permanent

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jervi » fre 21.07.2006 10:23

HFS+ (filsystemet som Apple bruker) har den egenskap at det har oversikt over hvor du flytter filer. Dette gjør at når du legger de i søpla, så finnes de fortsatt på maskinen, og iTunes, istedet for å gi en feilmelding, begynner å spille sangen fra søpla. Den ligger ikke dobbeltlagret, og vil slutte å virke dersom du tømmer søpla.
Som andre har foreslått, så er det bare å slette filer fra iTunes istedet for Finder. Da blir de fjernet fra biblioteket og lagt i papirkurven (hvis du svarer ja på det spørsmålet). (Merk at dette kun fungerer dersom du sletter filer fra den mappen som er satt opp som bibliotek i iTunes...)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]