iTunes ødela alt

Diskuter iTunes for Mac

Innleggav klik » søn 16.07.2006 20:37

deepcore skrev:Klik: Er alt som du ikke forstår makkverk ? Da synes jeg isåfall synd på deg.. Desverre er dette typisk oppførsel for endel mennesker..


Hehe

Selvsagt ikke. iTunes er sikkert flott det, men jeg oppdaget at hele min mp3samling var et enormt kaos akkurat nå, og kalte iTunes et makkvert i frustrasjonen rett etter det. Slikt sier man når blodet koker ;)

Forøvrig var ca 100GB av mp3samlingen min radioshow jeg hadde tatt opp selv, tagget perfekt etc, men som havnet i vidt forskjellige mapper når iTunes katalogiserte det. Dette var radioshows jeg har tatt opp i flere år, katalogsiert etter dato etc.

Takk til dem som ga meg tipset om å skru av iTunes sin katalogiseringsfunksjon :) Jeg har roet meg nå, så da trenger jeg ikke ta ut min frustrasjon på dere lengre O:-)

Får nok orden på det, og så får jeg sette meg inn i iTunes på en midlere måte, men et mindre bibliotek å teste det på.

dobbeltpost ;) ~ameneon

ball skrev:ameneon har helt rett.
bare sleng samme sjangertag på all musikken i en sjangermappe, og du er good to go.


Jeg ser nyttefunksjonen av det nå. Får vel gi iTunes en ny sjanse antar jeg. Reseter alt tilbake til god gammeldags mappestruktur, og så gradvis konverterer til iTunes. Tror det blir litt lettere, for øyeblikket er alt bare rot.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 16.07.2006 20:42

Enda et lite tips, skru på katalogiseringen i iTunes igjen. Og lag en smart spilleliste som leter opp radioshowene dine. I tillegg kan du også lage en smart-mappe i Finder som hele tiden hoder viser deg filene med radioshowene dine. :)

http://www.apple.com/macosx/features/finder/

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav klik » søn 16.07.2006 20:51

Nå ble jeg motivert til å sette i gang med å tagge :-D

Nå som først iTunes har rotet alt til, kan jeg like gjerne prøve å rydde det opp igjen med iTunes og.

Da får jeg brette opp ermene og se om jeg kan få katalogisert alt tilfredstillende.

Vil helst ha alt sortert i følgende rekkefølge:

1. Sjanger/Genre
2. Artist
3. Album

Så da setter jeg i gang. Får lage en ny iTunes mappe og kopiere over, tagge og sortere litt hver dag, så er nok alt ferdig til helga får jeg håpe :-P

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav DannyBoy » søn 16.07.2006 21:00

Vil anbefale deg å se på MPfreaker som tager musikken med coverart og alt for deg deg, så slipper du å gjøre det selv.
http://www.lairware.com/mpfreaker/

Vil sikkert ikke fungere på radioprogrammene dine, men resten av den vanlige musikken din fungere det bra på.
Jeg elsker det programet og kan ikke leve uten...

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Polymorph » søn 16.07.2006 21:10

Ooh... Jeg får flashback av switcheperioden min :D
Jeg syntes også iTunes var et herk.

Jeg var vant til å dra "Nihtwish"-mappen over i iTunes og spille den av.

Men nå rører jeg aldri "Music"-mappen min.
Bortsett fra når jeg skal ha noen diverse lyder som ikke ligger i iTunes.

Det tar litt tid før man slutter å gå manuelt i mappestrukturene i Finder.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav epifant » søn 16.07.2006 21:20

Når alt dette er sagt, og alle igjen er venner ( ;) ) vil jeg påstå at det ER noe herk at iTunes kommer med disse valgene huket av som standard. Hvor ofte ser man ikke at ferske Mac-brukere (eller iPod-brukere for den saks skyld) har mistet alt de hadde av system, oversikt og i verste fall musikk? Dette er, etter min mening, et av punktene hvor Apple har trådt kraftig feil eller bare ikke tenkt seg nok om..

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav klik » søn 16.07.2006 21:26

Ja, synes man burde blitt advart på et vis, og heller fått informasjon første gang man starter opp iTunes, der man blir forklart hvordan iTunes kan katalogisere for deg, og om du vil dette.

Har begynte å titte litt på iTunes nå, og skal nok få all min musikk iTuneisifisert så fort jeg får kjøpt meg et taggeprogram som MPFreaker så jeg slipper å gjøre alt selv :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 16.07.2006 23:11

Hmmm, metadata er den nye fremtiden, jeg gidder ikke ramse opp alt jeg har sagt før om dette temaet i helt eksakte tråder fra tidligere, jeg får bare ganske enkelt oppsummere:

Formålet med programmer som iTunes og iPhoto er at de skal abstrahere vekk filene fra arbeidsflyten, det man skal bry seg om er innholdet, musikken, som håndteres tusen ganger bedre ved hjelp av tags, enn ved hjelp av mapper og filnavn, for min del kunne iTunes ha kalt mappene meningsløse ting, da jeg SVÆRT sjelden bruker Finder som grensesnitt mot musikken min, det er selve formålet med iTunes.

Winamp er og blir bakstreversk på dette området.

Og, ja, Microsoft jobber mot samme fremtid med WinFS.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav betebete » man 17.07.2006 8:20

Uhm.. Fin tråd :D Overtaler meg nesten til å la iTunes gjøre all jobben.

Men! Er det mulig å la iTunes overvåke en mappe på maskinen, slik at når jeg legger inn ny musikk der så kommer det automatisk inn på iTunes av seg selv? Noe ala Windows media player har?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav epifant » man 17.07.2006 8:35

iTunes ER bra, når man bare klarer å fri seg fra dette med å skulle ha kontrollen selv. Da skjønner man også fort at man faktisk ikke gir fra seg noe kontroll, men snarere får mer.

Overvåking av mapper burde gå som knott i ost med litt Automator/smarte mapper? :-D

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 17.07.2006 8:40

betebete skrev:Uhm.. Fin tråd :D Overtaler meg nesten til å la iTunes gjøre all jobben.

Men! Er det mulig å la iTunes overvåke en mappe på maskinen, slik at når jeg legger inn ny musikk der så kommer det automatisk inn på iTunes av seg selv? Noe ala Windows media player har?


Mmmm... Det vet jeg ikke. Jeg tviler. Lydfilene mine har nemlig ikke dukket opp.
Det iTunes gjør er å lage en XML fil av sangene du legger inn.
Det du KAN gjøre derimot, er å velge at musikkmappen er der og der, men ikke huker av for organisering.

Når du da legger inn musikk i den mappen du valgte, kan du dra nevnte musikk ned til iTunes, og den legger det automatisk til i iTunes-listen, uten å flytte noen filer.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav trydl » man 17.07.2006 9:02

betebete skrev:Er det mulig å la iTunes overvåke en mappe på maskinen, slik at når jeg legger inn ny musikk der så kommer det automatisk inn på iTunes av seg selv? Noe ala Windows media player har?


iTunes gjør ikke det automatisk, men du kan scripte det i AppleScript. Marker mappen du vil overvåke og aktiver mappefunksjoner for mappen (høyreklikk på den og velg dette i menyen). Lag så et AppleScript (gjerne med Automator) som gjør det du vil, og sett dette til å aktiveres hver gang det legges noe til den aktuelle mappen.

Dette kan du bruke til å gjøre så godt som hva som helst med filer du legger i en mappe.
medlem i 250 måneder
 

Forrige

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron