iTunes ødela alt

Diskuter iTunes for Mac

iTunes ødela alt

Innleggav klik » søn 16.07.2006 19:45

Har nettopp konvertert fra windows til mac og dro med meg hele mitt mp3bibliotek på 200GB i samme slengen, og tenkte at jeg skulle teste det så positivt omtalte iTunes.

Makan til makkverk har jeg aldri vært borti! iTunes har ødelagt hele min nøye oppsatte katalogisering/mappestruktur og lagd et fullstendig ubrukelig, elendig og kaotisk oppsett. Kan ikke fatte hva som er positivt med iTunes :(

Så nå må jeg gå den lange veien og katalogisere det fullstendige kaoset igjen.. det vil ta mange timer *snufs*

Så da lurer jeg på om noen har et tips til et musikkavspillingsprogram til OSX ala Winamp på windows? Et enkelt program som ikke saboterer alt en gjør (les iTunes) ville vært flott. Jeg kan katalogisere mp3ene mine selv.. dette klarer tydligvis ikke iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav bjarnekanin » søn 16.07.2006 19:52

har du det gamle katalogsystemet ditt i en windowsmaskin enda? hvis du har det kan du bare slette det du har slengt over på macen, gå inn på itunes>valg>avansert>generelt og ta vekk det valget der det står "organiser itunes music-mappen", og dermed legge inn musikken på nytt...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 16.07.2006 19:53

iTunes kategoriserer musikken din for deg. Det er hele hensikten med programmet, du tagger låtene riktig, iTunes organiserer. Du slipper å forholde deg til mappestrukturer o.l., og kan konsentrere deg om å høre på musikk, lage spillelister og brenne CDer. Det samme gjelder f.eks. iPhoto. Virker som om mange switchere har problemer med å like denne løsningen, av en eller annen grunn. For meg er det ideelt.

Du kan også gå inn i iTunes->Valg->Avansert->Generelt og fjerne merkingen for «Organiser iTunes Music-mappen», men det beste er å tagge låtene riktig og la iTunes gjøre jobben.

Har dessverre ikke noen forslag til alternativer.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Rory » søn 16.07.2006 19:55

Det går jo an å gjøre slik at itunes ikke sorterer selv.
Bilde
Nå er jo dette på windows, men det går vel an på Mac å?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav cannon » søn 16.07.2006 19:56

iTunes har ingen problemer med å katalogisere mp3-biblioteket ditt. Spørsmålet er hvorvidt du har vært flink nok til å tagge mp3-ene dine? Hvis du har lastet mp3-er ned ulovlig fra nett, er som regel ID3-tags mangelfulle og/eller uriktige. Da sliter du.

Hvis du har rippa mp3-ene dine fra egne CD-plater, er sjansen større for at du har lagt inn korrekt ID3-informasjon, både når det gjelder sjanger, årstall, artist-, album- og låtnavn (evt. komponist etc.).

iTunes baserer seg på ID3-tags, så hvis du er fattig på det området, er du enten nødt til å tagge mp3-ene dine manuelt, eller bruke programvare ala Media Rage (sjekk versiontracker.com) for å automatisere den jobben.

For øvrig er det jo passe dumt å bruke 200 GB med filer som forsøkskaniner uten å ha testa dette ut først med en kopi av et album eller lignende...

Velvel, lykke til uansett.

Edit: Sett slikt, her kom det fire innlegg mens jeg skreiv mitt, gitt. Ah well.
Sist endret av cannon den søn 16.07.2006 19:57, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav klik » søn 16.07.2006 19:57

Hadde jeg startet uten en eneste mp3 på maskinen hadde jeg nok testet iTunes sitt taggesystem etc.. men å begynne å tagge alle mp3ene mine nå vil nok bli et enormt slit.

Dessuten hadde jeg et ganske effektivt mappesystem på windowsmaskinen. Sortert etter sjanger osv som var ideelt for meg. Sette opp en hauv av spillelister, søke på musikk (det er jo ikke alltid man vet hva man vil søke på.. bedre å bare browse litt) osv virker veldig tungvindt i forhold til hva jeg brukte før.

Så nå gjelder det bare å finne en winampkloning til mac :)

slo sammen postene dine pga brudd på reglene §2.5. Reglene finner du på her. ~ameneon

cannon skrev:For øvrig er det jo passe dumt å bruke 200 GB med filer som forsøkskaniner uten å ha testa dette ut først med en kopi av et album eller lignende...


Jeg burde kanskje det, men tenkte aldri på at iTunes ville omorgansiere alt selv automatisk. Skulle ønske jeg hadde vist det på forhånd, men nå får jeg heller sette i krefter på å organisere alt igjen o_O

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav TopDog » søn 16.07.2006 20:08

Det blir feil å si at iTunes er et makkverk fordi det ikke fungerer slik du ønsker det.

iTunes er et utmerket produkt som kategoriserer for deg. Ønsker du ikke at det skal gjøre det, er det bare å velge det. men det må du gjøre før du importerer... bare å huke vekk de to første boksene her:

Bilde

Mao, iTunes kan fint fungere "som WinAmp", kommer bare ann på hva du velger.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 16.07.2006 20:12

Hvordan fikk du hørt på 200GB med musikk uten iTunes eller et lignende program?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav HenrikSolberg » søn 16.07.2006 20:14

Jeg liker heller ikke katalogiseringen til iTunes, og foretrekker å gjøre det selv. Selv om jeg kun har komplette album kjøpt på CD... Så akkurat det er en smaksak...

Men jeg har derimot ingen problemer med å bruke iTunes for det er jo bare å skru av katalogisering... ;)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 16.07.2006 20:14

smacmac skrev:Hvordan fikk du hørt på 200GB med musikk uten iTunes eller et lignende program?


Brukte vel WinAmp, tenker jeg.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav deepcore » søn 16.07.2006 20:15

Klik: Er alt som du ikke forstår makkverk ? Da synes jeg isåfall synd på deg.. Desverre er dette typisk oppførsel for endel mennesker..

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 16.07.2006 20:16

Gammel vise, dette her. :)

iTunes katalogiserer musikken din for deg. Hvorfor skal man bruke tid på det selv? iTunes katalogiserer musikken min, og jeg browser gjennom den på et suverent enkelt vis i iTunes. Alle windows mp3-software hvor man bruker explorer til å browse musikken er helt meningsløst.

Om man virkelig bryr seg så til de grader i mappestrukturen sin, så bør man kanskje vurdere valg av plattform nøyere. Om filstruktur er det morsomste man vet å fikle med så burde man svelge noen kameler (virus, spyware, windows) og holde seg der. På mac så kan man gi katten i filstrukturen og bruke tiden kreativt istedenfor på vedlikehold.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Rory » søn 16.07.2006 20:19

BildeBilde
Morsomt at det er så likt :rolls eyes: Men så er det da samme program ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 16.07.2006 20:31

Bilde

En liten illustrasjon som viser at iTunes har alle de tingene du etterspør: i rødt ser du at man kan browse etter sjanger, blått viser browsing baasert på artistnavn og albumtittel ved siden av. I grønt ser du søkefeltet som er raskt og enkelt samt bla-knappen som aktiverer browsingen. I det skjulte legger iTunes filene dine i et komplett og logisk filhierarki som du slipper å tenke på. Du vet nøyaktig hvor filene befinner seg og slipper å tenke på at det blir rot på harddisken, for det blir det rett og slett ikke.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ball » søn 16.07.2006 20:35

ameneon har helt rett.
bare sleng samme sjangertag på all musikken i en sjangermappe, og du er good to go.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]