Forbrukerombudet

Diskuter iTunes for Mac

Forbrukerombudet

Innleggav eb » ons 12.07.2006 14:53

Hei ! I alt bråket om Forbrukerombudet og saken deres mot iTunes / Apple, benyttet jeg anledningen til å klage inn til Forbrukerombuset et norsk firma som selger musikk på nettet, http://www.musikkonline.no . Der må en ha et OS fra Microsoft for å kjøpe musikk, noe jeg synes er mye mer urimelig og monopolistisk enn Apples vilkår for musikkkjøp og avspilling av den videre. Her er svaret jeg fikk fra Forbrukerområdet, de synes visst ikke det er noe problem at jeg og mange andre Mac'ere og Linux'ere ikke kan kjøpe musikk fra det norske firmaet:

" Vi viser til din klage på Musikkonline, og beklager at det har tatt så lang
tid å gi deg en tilbakemelding.

Som du kan se av vedlagte brev til iTunes Music Store, tar vi opp en rekke
andre problemstillinger i tillegg til spørsmålet omkring produktlåsing og
DRM. Disse andre problemstillingene er ikke relevant i forhold til tjenesten
og avtalevilkårene til Musikkonline. Når det gjelder spørsmålet om DRM og
produktlåsing, har vi i første omgang valgt å ta opp dette kun overfor
iTunes Music Store. Årsaken til denne ligger blant annet i at iTunes har en
markedsandel på ca 80% når det gjelder lovlig nedlasting av musikk i Norge.
iPod har en tilsvarende markedsandel (80%). Selv om Microsoft har en
muligens enda høyere markedsandel når det gjelder bruk av operativsystemer,
er det slik vi vurderer det altså Apple som er markedslederen på dette
området. Ved å ta opp spørsmål overfor markedslederen først, vil vi påvirke
forholdene for flest mulig forbrukere.

Forbrukerombudet er imidlertid oppmerksom på de problemstillingene du
reiser, og avhengig av utfallet i iTunes-saken vil vi vurdere å ta opp disse
spørsmålene med andre aktører også. Vi ber derfor om forståelse for at din
klage ikke blir behandlet inntil en endelig avgjørelse i iTunes-saken
foreligger.


Med vennlig hilsen
for Forbrukerombudet

Lars Helgesen
jurist


e-post: lh@forbrukerombudet.no
tlf: 45 49 00 31

Forbrukerombudet · Kontoradresse: Rolf Wickstrømsvei 15 · Postadresse:
Postboks 4597 Nydalen, 0404 OSLO .
Telefon: 23 400 600· Telefaks: 23 400 601 ·
Internett: http://www.forbrukerombudet.no

"

Hilsen EB

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » ons 12.07.2006 15:06

Hmm. Det svaret høres jo rimelig ut. Så lenge man kan spille av musikken fra Musikkonline på en Mac, så er jeg fornøyd. Butikker bør jo selv få bestemme hvor de vil selge musikken sin - også i den digitale verden.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav eb » ons 12.07.2006 15:12

Ja, men hvordan skal jeg få kjøpt musikk fra dem uten PC da (har riktignok en PC, men liker ikke å bruke den fordi jeg er en av de der "ekstreme" anti-Microsoft folka... hehe )

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Giltvedt » ons 12.07.2006 15:18

Ut ifra det du fikk svar på så er det korrekt. Jurister er flinke å forklare
seg i et punkt hvor Apple har størst marked i nettbutikk av musikk og
Microsoft har minst marked.

Jeg forstår godt hva du mener. Microsoft har størst marked i
operativsystem og Apple det motsatte. Saken er at du vil påpeke at man
MÅ sitte med Windows og Windows Media Player 9, som forøvrig har
DRM beskyttelse. Logisk nok er WMP9 m/DRM kun tilgjengelig på Windows
og ikke på andre systemer.

Er også enig at Apple har bedre tilgjengelighet når iTunes er både for
Mac OS og i tillegg Windows. Fokusen i dette tema ligger veldig trangt
mot hvilket spiller som kan få spilt musikken og derav DRM til slutt.

Synes du har en GOD poeng i dette. Du ønsker norsk musikk som ikke
finnes i iTunes, men finner det på musikkonline.no. Og dessuten må du ha
Windows for å kunne kjøpe det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav trondrm » ons 12.07.2006 15:31

Jeg har alltid funnet denne saken litt merkelig... Det man kjøper fra iTunes er jo ikke mp3... Hvorfor skal musikk fra iTunes kunne spilles av på alle mp3 spillere?

Man kjøper musikk i et format og man kjøper spilleren som kan ta formatet. Kanskje jeg burde saksøke Philips fordi cdspilleren min ikke kan spille av mine lovlig kjøpte minidisker :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 12.07.2006 16:19

trondrm: En god del andre spillere som tar AAC, Protected-AAC, altså DRM-forpestet AAC er det derimot bare iPod som tar.

Så, hva var poenget ditt?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav therock » ons 12.07.2006 16:29

zpeidar: Selv om du er uenig med trondrm så trenger du vel ikke ta den tonen mot han? Jeg skjønte godt poenget hans.

Synes du som moderator bør bruke en "penere" tone mot andre medlemmer.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav trondrm » ons 12.07.2006 16:47

zpeidar skrev:Så, hva var poenget ditt?


Poenget mitt var nettopp det du skrev. At du får det du kjøper. iPod tar det formatet som iTunes selger. Altså selger ikke iTunes et format for andre spillere. Men man må da ikke ha en iPod for å kjøpe musikk fra itunes heller? kjøp musikk, spill den i itunes eller brenn på en cd og gjør med den hva du vil.

Jeg synes egentlig det er verre med nettsteder som ikke en gang lar deg kjøpe musikken fordi du ikke har IE på Windows. At forbrukerrådet ikke bryr seg om det, er meget betenkelig.

Men ja, DRM er noe herk!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav admin » ons 12.07.2006 17:15

Jeg har personlig klaget inn Djuice og MSN sin løsning for Forbrukerombudet med begrunnelsen at jeg ikke kan kjøpe eller bruke musikken på Mac/Linux. Jeg har ikke hørt noe fra dem. I tillegg har jeg sendt klage på Norsk Tipping.

Måten Fobrukerombudet opptrer i denne saken er helt håpløst. Forbrukerombudet skulle gått etter DRM som et konsept hvis de virkelig var ute etter å "hjelpe" forbrukerene. De burde frontet en lov som i Frankrike hvor utviklere av DRM plikter å gjøre sin DRM tilgjengelig for alle. I stedet velger Forbrukerombudet å gå etter den aktøren i markedet som faktisk har den mest fleksible DRMen som kan brukes på både Mac og Windows, er lettest å omgå og gir deg som forbruker flest bruksområder.

Konklusjonen er at Forbrukerombudet egentlig gir f... i Mac/Linux-brukere, de gir f... i konsekvensene ved DRM for forbrukere og er heller ikke interessert i åpne standarder. Hvor har forbrukerombudet vært i alle disse år hvor Mac og Linux-brukere har blitt diskriminert? På meg virker dette som typisk FUD og planting av informasjon fra konkurrentens leir, noe blant annet Microsoft er svært kjent for i forhold til Linux.

Microsoft har i flere år undergravet Linux sin troverdighet ved å plante FUD og åpenbar feil informasjon i media o.l. At de nå føler seg såpass truet til å gjøre det samme med Apple forunder meg ikke. At Forbrukerombudet går rett på forundrer meg. Skulle gjerne likt å vite om AP-pampen og MS-lobbyist Grete Faremo har en finger med i spillet.

Apple bør selvsagt forandre sine vilkår for bruk av tjenesten slik at disse passer mot norsk lovgivning og på dette punktet gjør Forbrukerombudet rett. Forundrer meg dog veldig at MS ikke har fått høre noe lignende da deres vilkår for bruk er identiske.

.. og nei, jeg er ikke forkjemper for DRM. Jeg misliker DRM like mye som de fleste andre og tror ikke dette er løsningen på noen problemer. Men jeg misliker enda mer at Forbrukerombudet skal bruke krefter/penger/ressurser på å hive ut Apple og la Microsoft forbli, fremfor å gå etter problemets kjerne - nemlig DRM!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 12.07.2006 19:49

therock skrev:zpeidar: Selv om du er uenig med trondrm så trenger du vel ikke ta den tonen mot han? Jeg skjønte godt poenget hans.

Synes du som moderator bør bruke en "penere" tone mot andre medlemmer.


Jeg har lest over innlegget mitt MANGE ganger, og ser ikke noen som helst skarp tone i innlegget. Du leser det sannsynligvis feil, "så, hva var poenget ditt?" kan uttales med forskjellig meningsbetydning muntlig, differensieringen er hakket verre skriftlig.

Klart, det er ikke så altfor vanskelig å lese innlegget på den måten du har gjort, hvis du ser på "trondrm:" som en essensiel del av innlegget. Men da må jeg beklage, og si at du sannsynligvis har lest inn en mening som ikke var tilsiktet.

For å forklare hva innlegget betyr:

"Det er ikke bare iPod som kan lese m4a-filer, så argumentet ditt holder ikke akkurat vann der." Hvilket jeg mener går klart frem, poenget med å skrive nettopp det, er at det virker som om han mener å si at det formatet iTunes bruker er proprietært og sært på samme måte som WMA, hvilket det ikke er, det som hindrer andre spillere fra å forstå sangene, er en totalt unødvendig DRM-sperre.

Jeg ser fortsatt ikke hvor du leser inn sur tone i innlegget.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav therock » ons 12.07.2006 21:03

zpeidar: Først gang jeg leste innlegget ditt tenkte jeg "jøss, det var da voldsomt til eplekjekk reaksjon", og mitt innlegg ble skrevet rett etterpå nærmest i affekt. Og ja, det ble nok oppfattet verre fordi jeg leste deg og ikke hørte deg si det :) Beklager derfor hvis jeg har lest inn en annen mening enn det som var tilsiktet.

Men, delvis tilbake til temaet, er det egentlig mange "mp3"-spillere som kan spille av m4a? Har ikke giddi og kikket rundt på specs til forskjellige brands, noen som vet?

Edit: Creative zen vision:m og creative zen v (såkalte iPod-killers) har ikke støtte for AAC/m4 f.eks, og creative er vel så vidt jeg vet den største iPod-konkurrenten.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 12.07.2006 21:36

De er ikke mange, men de eksisterer, jeg mener å ha sett en del billigspillere som støtter AAC, Creative støtter det nok neppe, siden det mangler utropstegn etter teknologinavnet (det er det konkurrenten bruker, vi kan ikke bruke det, "Not Invented Here"-syndromet).

AAC-støtte eksisterer også på enkelte Nokia-telefoner.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » ons 12.07.2006 22:17

Kanskje på tide å trekke frem Rockbox - Open Source Jukebox Firmware igjen. Den fungerer på en rekke spillere, der i blant ipod.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Forbrukerombudet

Innleggav eplespiseren » ons 12.07.2006 23:23

eb skrev:Hei ! I alt bråket om Forbrukerombudet og saken deres mot iTunes / Apple, benyttet jeg anledningen til å klage inn til Forbrukerombuset et norsk firma som selger musikk på nettet, http://www.musikkonline.no . Der må en ha et OS fra Microsoft for å kjøpe musikk, noe jeg synes er mye mer urimelig og monopolistisk enn Apples vilkår for musikkkjøp og avspilling av den videre. Her er svaret jeg fikk fra Forbrukerområdet, de synes visst ikke det er noe problem at jeg og mange andre Mac'ere og Linux'ere ikke kan kjøpe musikk fra det norske firmaet:
...
Hilsen EB


Flott at du har tatt på deg bryet å skrive til Forbrukerrådet. Jeg er forøvrig helt enig med deg. Musikkonline er enda verre for oss som forbrukere enn iTunes. Ikke bare må vi ha et bestem OS (Apple støtter jo de to vanligste - med andre ord kan i prinsippet alle kjøpe musikk fra iTunes), men musikkfilene er like beskyttet som Apple's AAC-filer.

Jeg har også skrevet til Forbrukerrådet ang. dette to ganger, uten å få svar (jeg sendte e-mail, men burde vel ha skrevet gammeldags brev ;)
Mitt poeng var også å argumentere for at Forbrukerrådet skal ta opp alle de kopisperre-systemene som fins på markedet, ikke bare iTunes sin DRM. Det er jo helt klart at hvis elektronikkbransjen, PC/Mac-produsentene og platebransjen (inkl. TONO og Gramo i Norge) hadde VILLET samarbeide om en kopisperre som alle hadde lov til (og lovpålagt plikt til) å benytte, ville vi ikke hatt det problemet vi har i dag. Men som vanlig konkurrerer aktørene om å "vinne kampen om å sette en standard". Jeg tror ikke Apple's motiv bak å bruke AAC med DRM er å tjene mest mulig penger. Slik jeg har oppfattet det, var dette en teknologi de hadde utviklet og lagt inn i QuickTime, og den ble godkjent av platebransjen, TONO/ncb og Gramo. Det fantes ingen universell kopisperre for digitale filer som kunne ha vært benyttet. Dermed var eneste mulighet for Apple til å få tillatelse til å åpne sin iTunes -butikk, og benytte AAC med DRM. Og hvem kan si at vi som forbrukere har tapt noe på det? Alternativet ville jo ha vært å fortsette å kjøpe CD'er som før.

Det som er positivt ved Forbrukerrådets initiativ (parallelt med det myndighetene i Frankrike har gjort), er at det blir et tydelig fokus på forbrukernes ønske om å kunne spille av kjøpt musikk på ulike typer avspillere. Det vil selvsagt ikke la seg gjøre uten at hele bransjen samarbeider, noe vi virkelig vil være tjent med. Selv om noen fortsatt mener at musikken ikke bør ha noen kopisperre i det hele tatt, så tror jeg det er temmelig urealistisk i dag. Apple/iTunes har bevist for alle at veldig mange av oss er villige til å kjøpe musikk på nettet, med kopisperre.

I Frankrike er lovpåbudet formulert slik at det er komponist/tekstforfatter (eventuelt musikkforlag og plateselskap) som skal avgjøre om musikken skal kunne selges uten kopisperre eller ikke. Det høres ut som en fornuftig løsning. De som er redd for ulovlig kopiering, kan selge musikken sin beskyttet. De som er villige til å tape noe inntekt på kopiering (men som kan oppleve at flere oppdager musikken deres - og at salget dermed øker...), kan velge den løsningen.

Hvis resultatet skulle bli at bransjen gav opp å finne en felles løsning, ville anarkiet igjen råde på nettet. Det er mange som ønsker en sånn situasjon, men de glemmer at Internett da ikke ville bli ansett som en seriøs distribusjonskanal av svært mange artister. Dermed er det masse bra musikk som ikke ville kunne kjøpes på nettet. Se bare på The Beatles og Led Zeppelin idag, de har ikke sin musikk tilgjengelig i noen nettbutikk (som driver legal handel). - Kanskje vi kan sammenlikne dette med en vanlig platekjede, f.eks Platekompaniet. Vi aksepterer at vi må betale for de platene vi plukker i deres hyller. Hadde vi ikke gjort det, men bare puttet dem i lomma og gått, ville garantert platebransjen ha protestert og trukket sine plater tilbake.

Det blir spennende å se hva som kommer ut av Forbrukerrådets initiativ. Vi skal sitte som hauker og passe på at når de får svar fra Apple, har har de lovet å følge opp saken ved å kritisere andre som driver tilsvarende virksomhet (f.eks musikkonline, Microsoft o.flere).

Helge K.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Giltvedt » ons 12.07.2006 23:31

Bare en vill idé.

Hva med å gå ut i media som avis med dette saken?

Ser meg for stort oppslag i avisen:
"Mac brukere angriper Forbrukerrådet" eller "Mac brukere refser Forbrukerrådet"

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]