Forbrukerombudet

Diskuter iTunes for Mac

Ulikheter

Innleggav piri » tor 13.07.2006 11:24

Det er 2 sider ved denne saken.

1. Forbrukerombudets sak mot Apple og iTunes går først og fremst ut på de vilkårene Apple ber forbrukerne om å godta for å få lov til å kjøpe musikk på internett.

2. Mac-brukernes irritasjon over musikkonline.no og MSN er at de kun kan benyttes av brukere med Windows.

Forbrukerombudet sier de vil avvente saken mot Apple før de eventuelt går løs på de andre selskapene, men det gjelder avtalene man må godta for å kjøpe musikk og avspilling på bærbare spillere. Det gjelder ikke tilgjengeligheten for de ulike plattformene.

De store spørsmålet blir da: Ville Forbrukerombudet gått til sak mot Apple hvis de ikke hadde laget iTunes og iPod for Windows, men bare hatt en løsning for brukere med MacOS X? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 13.07.2006 11:30

LarsB skrev: Det er helt vanlig i arbeidslivet at arbeidsgiver legger føringer på hvor og hvordan arbeidet skal utføres. I tilfellet ditt høres det ut som om arbeidsgiver har fått utviklet et system som benyttes i jobben som ikke fungerer i andre nettlesere enn IE6. Dette har ingenting med diskriminering å gjøre, bare med at du ikke oppfyller kravene som stilles.

Mntja. Et slikt system benytter seg sannsynligvis av Active-X, en låst microsoft teknologi. Denne løsningen virker skreddersydd for å binde folk til Windows/IE. Altså har MS benyttet sin markedsposisjon i OS-markedet til å oppnå en fordel i et annet marked - en langt alvorligere sak enn at Apple som tilbyr musikk utelukkende til sin egen spiller, så lenge det finnes flere aktører i det digitale musikkmarkedet...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » tor 13.07.2006 11:42

En kjenning av meg klaget også til forbrukerrådet som trådstarter og fikk samme svaret.
Kopien av brevet til Apple de la ved var et .doc !!! altså Mircosofts Proprietære format. Har virkelig forbrukerrådet forstått problemet?

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 13.07.2006 11:47

Folk må da kunne selge tjenester som kun kan brukes på visse produkter!
At man må kjøpe Mac for å bruke OS X er da mye verre enn å selge musikk til de som bruker Windows!

Om alle som selger tjeneste/produkter må selge og tilpasse disse til alle mulige produkter så blir det umulig å lage noe som helst!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav LarsB » tor 13.07.2006 12:07

NickFalk skrev:Mntja. Et slikt system benytter seg sannsynligvis av Active-X, en låst microsoft teknologi. Denne løsningen virker skreddersydd for å binde folk til Windows/IE. Altså har MS benyttet sin markedsposisjon i OS-markedet til å oppnå en fordel i et annet marked - en langt alvorligere sak enn at Apple som tilbyr musikk utelukkende til sin egen spiller, så lenge det finnes flere aktører i det digitale musikkmarkedet...


Helt uenig. Her er det et selvskap som har VALGT å benytte seg av Microsofts Active-X teknologi (eller annet som vil binde løsningen til IE) fordi de mener det er beste løsning eller en mer kostnadseffektiv løsning. Dette står de selvsagt fritt til å bestemme selv.

Microsoft har allerede fått smekk i forhold til sin inntreden på nettlesermarkedet, og nå er Apple neste i køen for sin utnyttelse av markedsposisjon. Slik skal det være.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan Forbrukerombudet VS Apple blir til Microsoft VS Apple. Kanskje problemet er at jeg ikke har hatt Mac lenge nok? :-X O:-)

Lars
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tor 13.07.2006 12:13

Magnuc skrev:Folk må da kunne selge tjenester som kun kan brukes på visse produkter!
At man må kjøpe Mac for å bruke OS X er da mye verre enn å selge musikk til de som bruker Windows!


Selvfølgelig, men dersom du kjøper en avis og selgeren sier at du kun kan lese den i ditt eget hjem med et spesielt sett briller som du kun kan kjøpe av ham og at selgeren når som helst kan komme hjem til deg med et sett nye regler for bruk – det er da det begynner å bli komisk.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 13.07.2006 12:26

LarsB skrev: Helt uenig. Her er det et selvskap som har VALGT å benytte seg av Microsofts Active-X teknologi...

Jeg er enig i at firmet ikke har gjort noe galt, men at MS benytter sin totale markedsdominans i ett marked til å oppnå fordeler i et annet er jo faktisk et av hovedproblemene med at et firma har stor markedsandel.

MS har vel heller ikke fått noen smekk av forbrukerombudet så vidt jeg vet..

...og jeg har i hvert fall ikke hevdet at dette er MS vs Apple, bare at det faktisk finnes problemstillinger som strengt tatt er til større skade for forbrukeren enn at Apple låser en musikkbutikk til sin spiller...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 13.07.2006 12:33

Mega_Therion skrev:
Magnuc skrev:Folk må da kunne selge tjenester som kun kan brukes på visse produkter!
At man må kjøpe Mac for å bruke OS X er da mye verre enn å selge musikk til de som bruker Windows!


Selvfølgelig, men dersom du kjøper en avis og selgeren sier at du kun kan lese den i ditt eget hjem med et spesielt sett briller som du kun kan kjøpe av ham og at selgeren når som helst kan komme hjem til deg med et sett nye regler for bruk – det er da det begynner å bli komisk.

Her beskriver du hvordan Apple og iTunes fungerer. Lock-in effekten som blir brukt og har blitt brukt i årevis av alle mulige!
Det som er greia med musikkonline er jo at du kjøper musikk til et produkt du allerede har. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe noe i ettertid! Akkurat som når du kjøper kaffe på butikken så må du fra før ha en kaffetrakter for å lage kaffen.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 13.07.2006 12:39

Jeg synes ikke det faktum at Apple har låst musikk de selger til sin egen spiller er noe problem, så lenge det finnes nok av alternative metoder å kjøpe seg musikk på - både nedlastning fra andre digitale kilder eller ved å kjøpe seg CD'er og rippe disse.

Derimot er det jo deler av betingelsene til Apple som er direkte urimelige. F.eks. at de ikke forholder seg til norsk lov og at det påberoper seg retten til å forandre en avtale i ettertid...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Betti » tor 13.07.2006 12:48

Arne-Daniel skrev:Dette er en sak for et av disse diskusjonsprogrammene på TV. Litt annen målgruppe enn det pleier å være, men de potensielle seerne er der.



Hehe, de programmene er ikke særlig oppklarende. Det hadde nok endt med at 50% av innringerene som spilles under rulleteksten sier følgende: De hær hadde aldri skjædd om han Karl I Hagen va statsminister. Evt. No e d på tide at han Karl I Hagen får prøv sæ som statsminister.

Legger til at musikk fra Musikkonline kun kan brukes på tre maskiner, og at verifiseringen av en maskin er vanskelig. I tillegg har jeg ikke fått til å flytte den til en annen maskin med usb stick. Tror også at verifiseringen av en maskin er endelig, slik at om en bytter maskin og ikke har flere lisenser igjen er musikken tapt.

DRM bør det gjøres noe med, men den måten Apple driver på har aldri skapt problemer for meg. Jeg bruker Itunes for å støtte norske artister, mange av dem ville jeg ikke kjøpt på CD fordi det er kopisperre på dem. Håper DRM forsvinenr uten at norsk ITMS forsvinner samtidig.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 13.07.2006 12:53

Men hva skjer om Apple om et år sier at du plutselig ikke får overføre musikken din til noe, du kan ikke brenne den, du kan kun spille den på datamaskinen 10 ganger før du må kjøpe den på nytt.. dette kan de tydeligvis gjøre ettersom de gir seg selv rett til når som helst endre vilkårene.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 13.07.2006 12:56

Nå tror jeg forøvrig det er et gjeldende juridisk prinsipp at en kontrakt som går på tvers av loven ikke har gyldighet. Finnes det noen med juskunnskaper her som vet noe om dette? Er det i det hele tatt mulig juridisk sett å inngå en avtale hvor en av partene kan forandre avtalen etter eget forgodtbefinnende?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav eb » tor 13.07.2006 12:59

Magnuc skrev:Det som er greia med musikkonline er jo at du kjøper musikk til et produkt du allerede har. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe noe i ettertid!


OK, men hvordan skal jeg få kjøpt musikk på musikkonline uten PC med Windows da ? :-)

Jeg ba bare Forbrukerombudet passe litt på oss små-forbrukere som velger annerledes også, ikke velger løsninger "alle" har. Monopol er ikke bra, enten det er det ene eller andre selskapet som bruker monopolmakt.

EB

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 13.07.2006 13:06

Så når Logitech lager iPod dockingstasjoner og annet tilbehør så burde dette funke med alle mp3 spillere som finnes? Da må alt mulig bestå av åpne standarer.. det hadde jo vært fett, men jeg tror nok aldri det kommer til å skje.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 13.07.2006 13:09

Et monopol er faktisk ikke i seg selv et onde, selv om mange later til å tro det. Problemet er i hovedsak at en monopolist kan sette prisnivået han ønsker (noe som ikke alltid stemmer fordi det finnes alternative produkter) og at monopolisten kan benytte en markedsfordel i et marked til å få et urettferdig konkuransefortrinn i et annet...

Apple har delvis gjort seg skyldig i punkt to, fordi de takket være iPod'ens suksess også er den klare markedslederen i markedet for legalt nedlastbar musikk...

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron