ITunes nedlasting

Diskuter iTunes for Mac

ITunes nedlasting

Innleggav simkort » søn 02.07.2006 19:25

Jeg er ny macbruker (nettopp fått min første mac), åsså lurer jeg på noe om iTunes. Har kjøpt musikk på det programmet, men når jeg velger en fil får å konvertere den til AAC eller hva det heter så går ikke dette ann fordi musikken er beskyttet. Jeg har jo betalt for den, og jeg kan ikke spille av m4 et eller annet greier på min mp3 spiller. Hva skal jeg gjøre? Det stod jo på iTunes sine nettsider at musikken ble lastet ned i AAC format, og at det var mulig å konvertere den til MP3. Hvordan gjør jeg dette? Siden jeg er ny på mac så håper jeg noen kan hjelpe meg.
medlem i 212 måneder
 

Musikk fra iTunes

Innleggav EspenWS » søn 02.07.2006 19:34

Hvis du ikke har iPod kan du nok ikke få spilt musikken du kjøper fra iTunes. Apple er veldig restriktive med musikken de selger, blant annet kan den altså bare avspilles på selskapets egne mp3-spillere. Høres ut som du har vært litt uheldig her, men hvis det hjelper har Forbrukerrådet i Norge for tiden en sak mot Apple om rettighetene en har som kjøper og at sangene skal kunne avspilles på en hvilken som helst mp3-spiller. Jeg vet ikke hvordan tingene ligger an der, men per i dag får du ikke musikk fra iTunes på annet enn datamaskinen eller iPod, dessverre.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Dj hamy » søn 02.07.2006 19:39

du kan brenne musikken på en cd og importere den i gjenn da forsvinner DRM.... og da kan du lage de til hva du vil.....

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: ITunes nedlasting

Innleggav kolby » søn 02.07.2006 19:43

simkort skrev:Det stod jo på iTunes sine nettsider at musikken ble lastet ned i AAC format, og at det var mulig å konvertere den til MP3.

Hvor står dette?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ThomasV » søn 02.07.2006 20:59

Apple har jo en måned på seg nå til å fjerne kopisperren, ellers blir forbrukerombudet sint...
medlem i 207 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 02.07.2006 21:13

Å tro at forbrukerombudet i Norge kommer så veldig langt er vel litt fånyttes. Av det totale marked for ITMS ugjør Norge en utrolig liten del. Til slutt er det vel oss brukere av ITMS det går ut over, ved at Apple eventuellt kutter ut Norge.

Uansett ser jeg ikke problematikken her, om man som DJ hamy sier eksporterer filene kjøpt på ITMS til en CD, så kan man jo gjøre hva man vil med dem, akkurat som med hvilken som helst kjøpt CD.

Da kunne heller forbrukerombudet gjort noe med sonetullballet på kjøpte DVDer, selv om VLC hopper over den problematikken, er det utrolig irriterende og en markedsmanipulering av filmindustrien som er helt på trynet. Og at Mac-ene ikke er sonefri er en skandale, men det er et annet og gjennomdiskutert tema her.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav ThomasV » søn 02.07.2006 21:18

Nå snakker vi jo om norden, og frankrike har vel også vært frempå. Men det blir spennende å se i august om butikken stenger. Ikke godt å si. Men Apple kan ikke bare kjøre på som de vil, de må følge norske lover hvis de skal selge varer eller tjenester i Norge. Så enkelt er det.

Forøvrig er det en veldig tungvint løsning å måtte brenne musikken på CD for så å legge den inn på maskinen igjen.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav simkort » søn 02.07.2006 21:30

finnes det egne programmer man kan laste ned for å konvertere disse filene, eller må man brenne cd-er og laste dem inn på nytt? Da forsvinner jo også album bildene osv.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 02.07.2006 21:39

Enig i at det er tungvint, men ikke verre enn å kjøpe en fysisk CD i butikken og legge den inn. Ser ikke helt problematikken her.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 02.07.2006 21:56

simkort skrev:finnes det egne programmer man kan laste ned for å konvertere disse filene, eller må man brenne cd-er og laste dem inn på nytt? Da forsvinner jo også album bildene osv.


Albumbilder generelt kan du finne på f.eks Amazon.com. Jeg har gjort det på plater jeg har fra før og scanner inn.

Søk på CD-en, når den kommer opp klikker du en ekstra gang på bildet av coveret, og når det kommer i stor versjon drar du det inn i albumbildevinduet i iTunes på sporet eller sporene du vil ha det festet til.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav ThomasV » søn 02.07.2006 22:03

gunnarmex skrev:Albumbilder generelt kan du finne på f.eks Amazon.com. Jeg har gjort det på plater jeg har fra før og scanner inn.


Og nå begynner det å bli ordentlig tungvint, siden man i utgangspunktet får med coverbilde når man kjøper musikken på iTunes MS. Du kan selvsagt ta screenshot av albumbilde fra originalfilen og bruke det på filen du får når du importerer CDen igjen, så slipper du lete rundt på nettet etter albumbilder som ofte er i dårlig kvalitet. Men igjen, tungvint, tungving, tungvint, men det er desverre slik platebransjen vil ha det.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 02.07.2006 22:17

Ja, det blir tungvint, men det er så mye rettigheter som skal forsvares etc, derfor også det sølet med soner på DVDene.

Det med albumbilder på amazon.com er ikke så veldig tungvint, faktisk.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

jhymn

Innleggav eat » man 03.07.2006 0:27

Finnes et programm som heter jhymn som fjerner alle sperringer på musikken. Har testet det for et år siden, og det er mulig det virker ennå.
medlem i 197 måneder
 

link

Innleggav eat » man 03.07.2006 0:29

her er det tror jeg.
http://www.hymn-project.org/
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Linz » man 03.07.2006 1:11

gunnarmex skrev:
simkort skrev:finnes det egne programmer man kan laste ned for å konvertere disse filene, eller må man brenne cd-er og laste dem inn på nytt? Da forsvinner jo også album bildene osv.


Albumbilder generelt kan du finne på f.eks Amazon.com. Jeg har gjort det på plater jeg har fra før og scanner inn.

Evt. bare kopier ut albumbildene fra filene kjøpt fra iTMS og sett de inn i filer tatt fra CD.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere