Artistnavn i iTunes

Diskuter iTunes for Mac

Artistnavn i iTunes

Innleggav calsen » fre 26.05.2006 20:20

Nylig fått meg min første mac. De første dagene var det 1000 spørsmål og litt tvil, nå er det mest smil... :-)

(takket være dette forumet og The missing manual - "switching to the mac" - anbefales.)

Eneste jeg sliter med er da jeg flyttet musikken fra PCen til iTunes og fikk litt problemer med artistnavn. I nettløse tider ble CDer kopiert inn på PCen og både sang og artist ble skrevet inn manuelt, med kanskje litt inkonsekvent navnesetting. Det funker helt fint i iTunes-biblioteket, men på Front Row (og iPod) blir det vanskelig, a-ha er oppført med A-Ha, A-HA, a-ha, A-ha og aha med tilsvarende kombinasjoner med store og små bokstaver. Sånn er det med de fleste artister... Artislista blir derfor sinnsykt lang og lite brukbar.

Finner ingen måte å samordne/redigere dette på, tips mottas med takk! :-D

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Zyklon » fre 26.05.2006 20:25

I iTunes kan du merke de gjeldende filene, velge "vis info" eller noe lignende, og krysse av på de stedene du vil sette samlet artistnavn/albumnavn osv på alle filene.

Edit: kan forsåvidt også tipse om iEatBrainz som er et program som prøver å finne full info om hver enkelt sang, og Fetch Art som henter albumart som legges til sangene :)
Sist endret av Zyklon den fre 26.05.2006 20:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Blomvik » fre 26.05.2006 20:26

Er det ikke mulig å bruke Automator til lignende? Jeg har aldri brukt det før så jeg vet ikke.

Forresten gratulerer med ny Mac, kjenner og savner følelsen! Hvlilken ble det?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav calsen » fre 26.05.2006 20:29

Takker, skal forsøke det, mener å ha prøvd, men er en del nytt..

Det ble en 20" iMac!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Lill345 » fre 26.05.2006 20:29

På meg, så er det enkelte artistnavn/albumnavn som kommer to ganger, selvom de er skrevet helt likt.
Noen som vet hvorfor det skjer og hva jeg kan gjøre med det?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav calsen » fre 26.05.2006 20:48

Edit: kan forsåvidt også tipse om iEatBrainz som er et program som prøver å finne full info om hver enkelt sang, og Fetch Art som henter albumart som legges til sangene :)


Takker igjen! iEatBrainz jobber for fullt med lista nå, går litt sent, tatt 7/1697 sanger på 10 min, men funker!!

Går alt galt er det bare å bytte til http://www.pandora.com, best site ever..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Lillefix » fre 26.05.2006 20:59

Lill345 skrev:På meg, så er det enkelte artistnavn/albumnavn som kommer to ganger, selvom de er skrevet helt likt.
Noen som vet hvorfor det skjer og hva jeg kan gjøre med det?

Det er nok mest sannsynlig ett "usynlig" mellomrom etter artisten, prøv å fjerne dette...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 26.05.2006 21:08

calsen skrev:
Edit: kan forsåvidt også tipse om iEatBrainz som er et program som prøver å finne full info om hver enkelt sang, og Fetch Art som henter albumart som legges til sangene :)


Takker igjen! iEatBrainz jobber for fullt med lista nå, går litt sent, tatt 7/1697 sanger på 10 min, men funker!!

Går alt galt er det bare å bytte til http://www.pandora.com, best site ever..


Kan jo tipse deg om en liten lur ting til..
Hvis du skriver inn "aha" i søkevinduet øverst til høyre i iTunes så kan du merke alle sangene og trykke eple+i. Så kan du endre ALLE sangene på en gang til feks "A-HA"

og siden kan du søke opp flere forskjellige kombinasjoner og skrive inn tilsvarende..

Siden kan du skrive inn "A-HA" slik du skrev. Merke alle sangene innenfor hver enkelt CD og endre på tittelen demmes.. Veldig mye mer praktisk enn om du skal merke en og en.. :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Lill345 » fre 26.05.2006 21:09

Lillefix skrev:
Lill345 skrev:På meg, så er det enkelte artistnavn/albumnavn som kommer to ganger, selvom de er skrevet helt likt.
Noen som vet hvorfor det skjer og hva jeg kan gjøre med det?

Det er nok mest sannsynlig ett "usynlig" mellomrom etter artisten, prøv å fjerne dette...


Det må jeg prøve :) Takker !

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav calsen » fre 26.05.2006 21:29

NyZeta: tanks ;)

iEatBrainz jobber nok til i morgen, men klarer ikke å finner mer enn ca halvparten, resten får jeg konventere da.

AppleStore burde reklamere med fri brukerstøtte på mac1, dette imponerer!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav BareTom » fre 26.05.2006 21:39

får du ikke lastet ned Fetch Art fra versiontracker, kan du prøve Macupdate
medlem i 226 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]