Norge følger etter Frankrike

Diskuter iTunes for Mac

Innleggav ArneArts » man 27.03.2006 16:30

Ja, det er en fantastisk god tanke og det hadde vært svært kult om det funka, men musikkbransjen vil nok heller drepe kattunger enn å gå med på noe sånt.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav BareTom » man 27.03.2006 16:34

Flott! Og de håper jeg de gjør. Kopi-sperren stopper jo absolutt ingen som vil piratkopiere musikken, og forværrer tilstanden til de ærlige forbrukerene.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Daniel » man 27.03.2006 16:37

Jeg skjønner jo at det kan oppfattes dårlig fra Apples side det med at iTunes kjøpt musikk kun kan avspilles på Apples egen iPod.

Men på en annen måte, var ikke iTMS laget nettopp for å kunne kjøpe musikk til iPoden? Dermed kan det bli en annen sak.

iPoden kom før iTMS og derfor kan man si det på den måten at iTMS ble laget i forhold til iPoden og ikke alt annet.

Men igjen, det kan oppfattes urettferdig at de uten iPod som har lyst å bruke tjenesten [iTMS] føler seg tråkket på fordi de ikke har en iPod.

Og kopisperrer synes jeg det skal være, selvom man alltid vil kunne komme rundt dem på en eller annen måte - whatsoever.

Men men, kanskje blir det til slutt ingen Music Store i Norge lenger da?
Men hvis flere land pusher på kan Apple si "Ok, vi legger inn støtte for andre spillere". Det er jo slettes ikke dumt, da de åpner for et nytt stort marked hvor alle som har en mp3-spiller kan kjøpe lovlig musikk online - uten å måtte ha en iPod.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 27.03.2006 16:47

Daniel skrev:Og kopisperrer synes jeg det skal være, selvom man alltid vil kunne komme rundt dem på en eller annen måte - whatsoever.


Jeg må si meg totalt uenig med deg, CDer med kopibeskyttelse er ikke CDer, de følger ikke standarden, og kan skade spillerne, vi har rettigheter til Fair-Use, og kopibeskyttelsene fører mer eller mindre alltid med seg mer trøbbel for de som gidder å kjøpe produktet, enn det gjør for de som laster det ned, det er jo mye mer kurrant å ha en MP3-nedlasting av ei plate, som du kan bruke på alt av avspilningsutstyr, enn det er å ha ei drittplate som bare kan spilles i Sony-CD-spillere.

Kopibeskyttelsesindustrien har like lite livsrett som narkotikaindustrien, de skaper behovet, og manipulerer folk, kopibeskyttelsesindustrien er bare bortkastede årsverk, bortkastet oksygen, bortkastet silisium, og bortkastet energi, død over hele den bransjen, og død over store multinasjonale megaselskaper som kveler innovasjon, jeg er ingen kapitalist, men jeg ser at hvis kapitalisme skal gagne flest mulig, er vi avhengig av å ha fri konkurranse, noe som fort kan bli problematisk med for store bedrifter som igjen har for mye makt, forbrukerne skal ha makta, akkurat som jeg mener at gutta på gølvet skal ha sin del av makta.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Daniel » man 27.03.2006 16:54

Jeg synes det er greit med kopisperrer som:

- Ikke ødelegger brukerens utstyr
- Som generelt ikke har noen negativ påvirkning

Jeg som filmskaper ville for eksempel ikke godtatt at det var kopisperre på mine filmer slik at seerens utstyr ble ødelagt eller at det gjorde det vanskelig for brukeren generelt. Men for å beskytte skaperen av verket er det greit med de kriterene jeg snakket om lenger opp i posten.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 16:58

Musikkonline, som selger norsk musikk på nett lisensiert fra TONO/NCB, har jo en løsning som kun virker på Windows-maskiner. Lydfilene tilbys i kryptert Windows Media-format.

Kan benytte anledningen til å oppfordre folk til å ta kontakt med Phonofile AS som utvikler tjenesten og klage på vegne av Mac- og Linux-brukere.

De har en også en engelskspråklig utgave av siden, Musiconline.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Freaken » man 27.03.2006 17:20

Jeg en av de som synes at alt bør være som det er. Jeg synes ikke at vi skal gå etter Frankrike.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kattunge » man 27.03.2006 17:34

Det at man ikke kan spille av låter kjøpt på iTunes på andre mp3-spillere enn iPod kan vel knapt kalles noen problemstilling i det hele tatt.
Det er nå bare å kjøpe en iPod da, akkurat som man kjøper en mac fordi man ønsker å kjøre OS X. Vil man absolutt ha noe annet, så kjøp en creativ eller annet og last ned fra f.eks. wmp... det er faktisk mulig å velge ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kolby » man 27.03.2006 17:43

Hvis man ser på det sånn at man kjøpes sanger til iPoden sin, så blir det vel akkurat det samme som å kjøpe hva som helst til noe man har fra før av?

UMD går bare til PSP, Nintendo 64-spill går bare til Nintendo 64, diverse minnebrikker fungerer bare til bestemte kameraer/maskiner osv.

Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg synes bare det er vanskelig å ta et standpunkt i denne saken.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Daniel » man 27.03.2006 17:48

Mick_Kolby skrev:Hvis man ser på det sånn at man kjøpes sanger til iPoden sin, så blir det vel akkurat det samme som å kjøpe hva som helst til noe man har fra før av?

UMD går bare til PSP, Nintendo 64-spill går bare til Nintendo 64, diverse minnebrikker fungerer bare til bestemte kameraer/maskiner osv.

Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg synes bare det er vanskelig å ta et standpunkt i denne saken.


Synes dette var veldig bra sammenlignet. Det er jo slik.

iTMS var jo laget for iPod markedet!

:-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav RolfA » man 27.03.2006 17:54

Hvem i all verden ville investert i musikk, film eller programvare om det ikke hadde eksistert DRM systemer? Det hadde nok blitt kjempebra utvalg!

Apple har skapt en bra distribusjonskanal for musikk, og det er akkurat like rimelig at de skal gi slipp på DRM systemet sitt som det er at TV3 skal få sende programmer og reklame på TV2 sin frekvens.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav kaspartu » man 27.03.2006 17:55

Mick_Kolby skrev:Hvis man ser på det sånn at man kjøpes sanger til iPoden sin, så blir det vel akkurat det samme som å kjøpe hva som helst til noe man har fra før av?

UMD går bare til PSP, Nintendo 64-spill går bare til Nintendo 64, diverse minnebrikker fungerer bare til bestemte kameraer/maskiner osv.

Kanskje en dårlig sammenligning, men jeg synes bare det er vanskelig å ta et standpunkt i denne saken.


ja, man kan se det på den måten..
jeg bruker både telefonen min og ipoden som musikk kilde når jeg skal ha musikk med meg, og det irriterer meg at jeg ikke kan pakke de itms kjøpte filene i mobilen. som regel ender det med at en eller annen torrent får erstatte de filene som jeg allerede har kjøpt, slik at jeg ikke er avhengig av ipoden min for å høre musikk på bussen.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Daniel » man 27.03.2006 17:59

Går det ikke å brenne dem på CD som mp3 filer og så åpnet CDen i Finder? (Har aldri gjort det så det høres sikkert dumt ut :-) )

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 18:00

Jeg synes sammenligningen hvor du går på Platekompaniet og kjøper en CD, for deretter å komme hjem og oppdage at den kun kan spilles av på CD-spillere fra Platekompaniet, er mye mer fornuftig.

Her er det snakk om en sperre som tillegges produktet etter at produktet er ferdig (fra musikerenes side), for å binde kundene opp til en bestemt MP3-spiller. Hvis dataspillprodusentene kunne tilby spillene sine for alle plattformer uten ekstra kostnad, kan du banne på at de hadde gjort det...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]