Musikkvideoer i iTMS Norge?

Diskuter iTunes for Mac

Musikkvideoer i iTMS Norge?

Innleggav NuSkool » tor 23.03.2006 12:04

Satt å tittet litt rundt i iTMS i dag, da jeg pluselig oppdaget at det ligger mange musikkvideoer der.
Gjør et søk på en artist du vet har noen musikkvideoer på amerikanske iTMS, f.eks. Blink 182 eller Placebo. Og hvis du scroller helt ned til bunnen på resultatsiden så ligger alle musikkvideoene til artisten med norsk pris.
Dessverre er det ikke mulig å kjøpe de, siden det gir deg bare en "The item you tried to buy is no longer available." error.

Er dette et tegn på at vi snart hvertfall får musikkvideoer i norske iTMS, eller er det bare en tabbe fra Apple sin side?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tor 23.03.2006 12:42

Jeg vil tro det er tabbe. Fikk jo kjøpt en «Bounding»-sak og musikkvideoen til Coldplay - Clocks med en gang det ble annonsert at videoer ville bli lagt ut for salg på iTMS. Tabbe som ble kjapt borte.

Fikk også opp en del kent i norsk iTMS så snart den ble lansert. var heller aldri meningen. kent-låter i norsk iTMS skulle ikke dukke opp før lenge etterpå. Viser seg at jeg fikk kjøpt låter fra den svenske. Tabbe som også ble kjapt rettet.

Det skal sies at du får med videoer noen ganger om du kjøper hele plater fra iTMS. Da følger det gjerne med en video fra forrige plata eller konsertopptak eller noe slikt.

Jeg har mer tro på at Apple har rota litt, enn at det faktisk vil komme musikkvideoer for kjøp på samme måte som i USA osv i nærmeste fremtid. Det ville være for «godt» til å være sant (i den grad det faktisk er et kjempepluss å få kjøpe musikkvideoer)..

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 23.03.2006 13:53

Utrolig idé, å ta seg betalt for en musikkvideo, som i utgangspunktet er en reklamefilm for musikken.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 23.03.2006 17:32

jp_tix skrev:Utrolig idé, å ta seg betalt for en musikkvideo, som i utgangspunktet er en reklamefilm for musikken.


Det var også en måte å se det på... Du får sangen og i tillegg en film og da ble det plutselig reklame...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav segrov » tor 23.03.2006 17:48

Musikkselskapet tjener jo penger på musikkvideoer da.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 23.03.2006 19:26

Poenget er at tidligere har musikken vært produktet, og musikkvideoen noe du kunne se gratis på tv, og hvis du likte det du så og hørte kjøpte du kanskje skiva. Nå blir musikkvideoen i seg selv et produkt, i motsetning til å være reklame (og dermed gratis).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav segrov » tor 23.03.2006 20:33

Muiskkvideoer på tv er ikke reklame. TV-kanalene betaler for å vise dette, og du betaler TV-kanalen som sluttbruker – enten ved å se reklame eller lisenspenger.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav hubba » tor 23.03.2006 20:41

Hvis ikke musikkvideoer er reklame, hvilken definisjon skal man da bruke på reklame? Mange artister legger ut musikkvideoer på sine egne hjemmesider, til gratis nedlasting. Å ta betalt for å laste ned en musikkvideo, er helt høl i hue mener nå jeg :)
medlem i 221 måneder
 

Innleggav segrov » tor 23.03.2006 21:14

Reklame er et betalt innslag på tv. Reklame er det de sender mellom musikkvideoer.

Musikkvideoer er et selvstendig kreativt produkt, men noen musikkvideoer er jo så dårlige at de minner om reklame...
medlem i 249 måneder
 

Innleggav hubba » tor 23.03.2006 21:23

Jojo. Vi er vel ikke helt enige, men bare for å avslutte: Hvis du stiller spørsmålet: Hvorfor lager artister musikkvideoer, noen betaler sågar fra egen lomme. Hvorfor? ----> For å reklamere for musikken sin. Det er hovedpoenget for de fleste artister i alle fall. At plateselskapene tar betaling for at du og jeg skal kunne se musikkvideoer, betyr ikke, at de ikke kan anses som reklame.

Men dette er i ferd med å bli bare tull :). Jeg avslutter nå..
medlem i 221 måneder
 

Innleggav segrov » tor 23.03.2006 21:59

Hvis du avslutter nå, betyr det at jeg vant ordskiftet? :)

Mange musikerer betaler også for å utgi sin egen musikk og alt i alt er det kun et tapsprosjekt å gi ut musikk. Det samme gjelder sågar musikkvideoer. Man lager dette, og håper på suksess slik at man får penga tilbake...

...de musikkvideoene som selges på itunes, er nok ikke laget av egne penger, men for å tjene penger:) Det samme kan jo sikkert sies om reklame også: man lager det for å tjene penger.

Uansett: Reklame er reklame, musikkvideo er musikkvideo:) Synes jeg:)

Peace out:)
medlem i 249 måneder
 

Innleggav luredan » tor 23.03.2006 22:29

En musikkvideo kan da også være et kunstnerisk produkt som utfyller musikken... Kanskje ikke så mange av de, men det burde jo være målet :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]