Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Diskuter ekstrautstyr til iPoden

Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav DADDY » lør 11.12.2010 13:26

Hei, håper på hjelp.

Kona har bestemt at vi skal bygge hytte og jeg får ikke lov å lage for mye gadgets.

Det jeg ønsker er å ha en mini mac m/itunes stående og "pushe" musikk ut, og at om man er på badet, kjøkkenet, stua osv. - kan enten browse spillelistene eller bare sette på shuffle og ha lyd.

Er dette mulig?

Er kjent med at itunes kan "pushe" til enheter, men da styrt fra mini maccen - det blir for tungvint her og man bare skal ta en dusj og ikke bli fristet til å synge.

Gode forslag?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.

Innleggav Hwikene » lør 11.12.2010 14:42

Du kan bruke Squeezebox Duet eller Sonos :)

Så har du musikken på en NAS disk

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav MrUnderhill » lør 11.12.2010 15:11

Squeezebox boom og squeezebox radio har innebygget høyttaler, og er nok grei å ha på badet og midre rom. Duett må man koble til ett stereoanlegg.

Musikken lagres på en PC (Mac og Linux støttes også), og gjøres tilgjengelig for squeezebox enhetene. Alt linkes sammen med ett trådløst nettverk. Så du trenger en router og en liten PC i tillegg.

Både sonos og squeezebox kan fjernstyres med iPhone / iPad Apps.

Enhetene kan enten styres hver for seg, eller spille den samme musikken samtidig.

Men det blir fort noen tusen hvis du skal ha 2-3 avspillere og en router. Har du en bærbar PC kan du kjøre squeezebox / sonos softwareen på denne.
medlem i 165 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav flybaba » lør 11.12.2010 15:21

Sonos passer perfekt til ditt bruk! Ellers har Bose et eget system, men det krever at du har en av hjemmekinopakkene deres i tillegg da.

Selv har jeg Sonos systemet hjemmet med fem soner, jeg elsker det, rett og slett! Anbefaler deg dette, selv om det ikke er gratis. Det er verdt å merke seg iPad appen, den er helt utrolig bra. Sonos-boksene fås som trådløs mottaker m/ forsterker eller kun trådløs mottaker. Forsterkeren fungerer forresten veldig bra. Nytt av høsten er at om du har Spotify Premium kan du integrere dette kjempenkelt i systemet på en utrolig bra måte. Helt fantastisk å ha et musikkbibliotek på 10 millioner sanger i hele huset + mitt eget musikkbibliotek på en NAS. Anbefales på det varmeste :)

I tillegg har det kommet en iPod/iPhone-dock som er trådløs, slik at du kan sette i-devicen din i den, og du kan velge hvilke(n) sone(r) du vil spille av sangene i :bitchin:

Edit: Har du en gammel datamaskin stående, fungerer denne også kjempebra som NAS, men anbefaler deg å formatere den, og slette alt utenom musikken din på den, ettersom det er forferdelig irriterende hvis datamaskinen låser seg. Da får du jo ikke noe musikk ut av den. Kan innrømme at etter Spotify-tjenesten kom, har jeg helt sluttet å bruke mitt eget musikkbibliotek i Sonos!
Sist endret av flybaba den lør 11.12.2010 16:07, endret 1 gang
medlem i 183 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav Hwikene » lør 11.12.2010 15:52

Hvilken NAS disk bruker du Flybaba?

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav flybaba » lør 11.12.2010 16:04

Denne, i 1 TB utgave, selges kun som 2TB og 4TB i dag :) Har enda aldri hatt problemer med den. I tillegg medfølger MioNet tjenesten med denne NAS'en, som gjør at du kan hente absolutt alt som ligger på den, bare du har en PC/Mac koblet til internett. Supert :)
medlem i 183 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav DADDY » lør 11.12.2010 18:32

Takk for tips, men hvorfor har ikke Apple noe lignende?

Er det bare et spørsmål om tid eller?

Har etterhvert fått inn 1500+ cd'er i itunes og har ikke lyst å gjøre noe nytt, ipodder, ifoner, ipadder og bilene får jo sitt derfra.

Mulig det er integrasjon/gjenbruk, men allikevel...

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav Arruda » lør 11.12.2010 20:19

Tja... de har jo Airport Express...men det betyr jo at man må ha en Airport Express i hvert rom du vil ha lyd i tillegg til høytalere som er koblet til dem.
medlem i 188 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav oyvind0402 » lør 11.12.2010 20:34

snart kommer det jo airplay i flere Høttalersystemer ;)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav bruiseprestine » søn 12.12.2010 0:02

venter på høyttalere (små i størrelse) som man plugger rett inn i stikkontakt med støtte for airplay!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav DADDY » søn 12.12.2010 0:05

Oi, her er det mye som er mulig.

2 spørsmål:

Kan Airplay eller Airport Express "polles" fra enheten? Eller må det "pushes" fra itunes?

Det går nok 1-1,5 år før vi flytter inn i hytta så det er forsåvidt god tid, men det er dette med planlegging da.

Uansett, takk for alle forslag så langt.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Musikk på badet, kjøkkenet osv.?

Innleggav MrUnderhill » søn 12.12.2010 0:17

Såvidt jeg har forstått er AirPlay enheter passive mottakere. Dvs man må styre musikken fra enheten som spiller av musikken (iPhone, iPad, iTunes).

For sonos og squeezebox er avspillerene aktive. De kan selv styre hva som skal spilles av.

I dag finnes det ikke så mange enheter med innebygget AirPlay, men det kan endre seg etterhvert. Kanskje blir AirPlay vanlig i mange høyttaler løsninger, eller så kommer squeezebox eller sonos med noe nytt som passer dere perfekt. Eller kanskje en tredje løsning.

Nyt hyttelivet, og husk å kjøpe tørr ved ;-)
medlem i 165 måneder
 


Returner til iPod ekstrautstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron