av Nikoraisan » søn 29.07.2007 15:30
Det kan rettferdiggjøres med det faktum at enhver selger kan sette prisen de ønsker. Hvorvidt Eplehusets høyeste pris kan forsvares er et annet spørsmål.
Eplehusets «prissettingsmodell» er jo egentlig simpel. Lokk med de store hovedvarene (maskiner osv) billig, og håp at folk plukker med seg tilbehøret samtidig som de drar dit for å kjøpe maskin billigst mulig. Har man først fått kunden inn i butikken, er det lett å få kunden til å plukke med seg mer der og da om de er interessert. Rett og slett fordi kunden allerede står der i butikken og ikke gidder stikke byen rundt for å finne billig tilbehør. Eplehuset er ikke særlig billig på tilbehør, men bruker maskiner som «lokkemat» for det som heter mersalg.
Det meste av tilbehør som selges på Eplehuset selges billigere de fleste andre steder (men det er jo steder som er dyrere på ting også), og forretningsmodellen eksisterer vel egentlig overalt i elektronikkbransjen. Kunden kommer inn for å bruke X kroner på hovedenheten, men går ut etter å ha brukt Y kroner på hovedenheten pluss tilbehør. Ikke sjelden utgjør tilbehørets fortjeneste brorparten av fortjenesten av hele salget, spesielt om man handler på f.eks. Elkjøp eller noen av de store kjedene som sender ut annonsebilag hver uke.