DAB til iPod

Diskuter ekstrautstyr til iPoden

Innleggav segrov » man 13.11.2006 2:06

Per Morten Hoff er en lobbyist.

Det vil si at Per Morten Hoff får penger for å være anti-DAB. Du må ikke tro på alt han sier. Her prøver han seg på FUD omkring DAB og DMB. Fakta er at DAB kommer til å være plattformen i norge i langt tid fremover. Og DMB gjør ikke DAB uaktuerlt. Man kan også blande DAB og DMB-signaler på samme nett, siden DMB kan være aktuelt for helt andre ting en radio, som f.eks. tv på mobiltelefon etc....

Les dette i stedet for propagandaen fra Hoff: http://www.tu.no/data/article62434.ece

PS: Dab-salget øker i norge. Det går mot en dobbling i år:)
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » man 13.11.2006 2:15

Dekningskart for DAB Bilde

DAB er langt i fra ferdig utbygt.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav segrov » man 13.11.2006 2:25

Det kartet du viste der, viser et område som dekker 75% av norges befolkning. Det samme nettet vil dekke større områder etter hvert som senderstyrken økes.

Dab er forstatt ikke ferdig utbygd, men det er bare noen år igjen, så er alt klart. Jeg gleder meg vilt:)

PS: Les fakta om dab i lørdagens VG:
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158548

«Diskusjonen om DAB som fremtidens radio fortsetter med generalsekretæren i IKT-Norge som den største kritikeren. Nå er det på tide å legge frem fakta og erklære debatten død.»
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ade » man 13.11.2006 2:50

Ville bare tilføre tre punkter.

• Så vidt jeg har hørt og lest et DAB et komprimert lydformat som teknisk sett ikke kan matche FM båndet på lyd når forholdene er optimale.

• DAB er imidlertid genialt i bil da det selv kan finne det sterkeste signalet.

• Tunerene er alt for dyre i forhold til hva du får igjen.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav segrov » man 13.11.2006 2:54

• DAB er komprimert, men matcher FM på de fleste forhold fordi FM er veldi varsomt for støy.

• DAB er genialt overalt hvor du ikke får FM via kabel. FM via kabel er egentlig veldig bra.

• Pris på DAB vil synke. Nå starter en DAB-radio på ca. 500,-
medlem i 249 måneder
 

Innleggav kristian83 » tir 28.11.2006 22:14

Syns det er rart de satser så mye på DAB når DVB-T er rett rundt hjørnet og NRK er medeire i utbyggeren, NTV. Det kommer til å sendes 15-20 radiostasjoner gjennom DVB-T, og de vil starte sendinger allerede om noen få måneder i Rogaland. Det fins allerede mange DVB-T-mottakere med små skjermer for bruk i bil og slikt, og det kommer nok til å komme flere med mpeg4-støtte og kanskje også for ren radio. For min del tror jeg heller jeg ville ventet på noe slikt enn å kjøpe en relativt dyr DAB-mottaker.

http://www.ntv.as/category.php?categoryID=87

Men det er kanskje litt taktisk også fra NRK at de vil melke DAB så lenge de kan..

edit: det er da litt mer enn noen få måneder men mindre enn et år..
medlem i 215 måneder
 

Innleggav segrov » ons 29.11.2006 11:39

Jeg har også stusset litt på det samme, men samtidig er det ganske lang inkubinasjonstid på slike produkter. DAB-radioer kom på markedet for 6-7 år siden, og først nå begynner de å bli billige.

Når det gjelder DVB-T-mottakere for bil, ser jeg at Audis standarløsning også tar DAB. Faktisk tar DAB-mottakeren også DVB-T Min gjetning er at flere slike produkter vil syes sammen til ett, og prisen kommer til å bli veldig lav. Bare se på prisraset som har skjedd på DAB det siste året. I Desember 2005 kostet en dab-radio 1500,- og oppover. Nå er de nede i 400-500,-
medlem i 249 måneder
 

DAB dødfødt?

Innleggav Skogsguden » ons 27.12.2006 11:15

Jeg har, gjennom jobben, hatt glede av å teste ut DAB i flere år allerede.

Har blandt annet kjørt en god del rundt med en bil, med DAB-radio.

I bil er DAB helt genialt. Deilig å slippe susingen!!

Jeg har nesten ikke hatt problem med manglende dekning, og jeg har kjørt ganske mye rundt i Sør-Norge.

DAB er langt fra noen død teknologi, slik de som har startet denne "kampanjen" mot teknologien påstår.

Nettradio kommer til å bli den største konkurrenten, og teknologiene kommer til å smelte sammen. Men DAB må man regne med.

En annen ting. Det er IKKE NRK som bygger ut DAB i Norge. De andre store radiostasjonene er også med på satsingen. Det er noe som heter NORkring som bygger ut sendernettet.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav segrov » tir 03.04.2007 14:26

Angående DAB-radio til iPod:

Frontier-silicon har nå laget en palttform for iPod+DAB+FM, og vi kan regne med at denne snart vil komme til en iPod i bærbar form. Den er allerede tatt i bruk av produkter fra Revo, men har enda ikke sett den i bærbare/håndholdte dingser.

http://www.frontier-silicon.com/product ... imars.html

Så det er det bare å vente:)

(eller bestille en iRiver, som er en mp3-spiller som kommer ferdig med både DAB og FM:)
medlem i 249 måneder
 

Innleggav segrov » søn 27.05.2007 2:38

Jeg følger opp med en artikkel fra MacWorld om samme tema.

http://www.macworld.co.uk/ipod-itunes/n ... wsid=18122

For å summere opp, ser det ut til at DAB-radioen til iPod blir basert rundt siste generasjons DAB-chip fra Frontier Silicon, og det betyr også at den er mer energieffektiv en første-generasjons DAB-mottakere, samt at den også tar i mot FM.

Pris blir ca. 50 pund. 600,- norske kr.
medlem i 249 måneder
 

Behold FM, la internett/kabel og bakkenett ha digital radio

Innleggav djhalleu » søn 27.05.2007 3:16

Behold FM som analog radio, la internett/kabel og bakkenett ha digital radio.

Kjempeenkelt. Teknologien forbedrer jo seg drastisk f.eks. per 6 mnd. Ingen har lyst å låse teknologier på internett. Kvifor skal vi låse teknologier på radio ?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav segrov » søn 27.05.2007 22:51

Det er et godt poeng: Hvorfor låse teknologien... Og det er nettopp det som er digg med DAB - du låser IKKE teknologien. På samme måte som IP er bærenettet for forkskjellige former for kommunikasjon på nettet, er DAB en protokoll som tillater masse forskjellige kommuniksjon via lufta: Nå er det lyd og tekst, snart kommer tv og bilder og annen multimedia...

Så DAB er med andre ord en slik teknologi som du ønsker. FM derimot - det er gammeldags og låst, og det er derfor det avskaffes.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav gunnarmex » søn 27.05.2007 23:40

Hvor mange radioapparater har hver og en av oss i heimen? Det blir fort 4-5 i hver husstand, pluss bilradio. Skal vi så skrape alle disse radioene? Det blir nærmere 20 millioner radioer bare i Norge! Og det for å bli pådyttet en teknologi som de fleste land har droppet for lenge siden. Og om man har DAB-radio i bilen og kjører ned på Kontinentet, blir det noe lyd da?

FM har sine feil, men det er en teknologi som funker, og for meg personlig dekker den behovet, og absolutt alle land bruker FM-båndet til å formidle radio. Bor for tiden i Mexico, og her i Nord-Amerika er XM satelittradio det store (http://xmradio.com/) i tillegg til vanlig FM. Veldig hett for tiden, man kjører over store avstander og har alltid digital radio i bilen. I Norge vil vi ha et problem grunnet våre utrolig mange tuneller, så i tillegg til at disse detter i hodet på oss vil de hindre signalene i å nå frem.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Ttiger » søn 27.05.2007 23:44

Jeg tror jeg venter noen år før jeg kjøper meg ny radio, cirka 2014 :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav segrov » man 28.05.2007 22:12

Ja, det er meningen at du skal skrape det du har av FM, for DAB tar uansett over. FM er for kostbart å drifte og radioselskaper over hele verden står i kø for å bli kvitt FM.

De fleste av oss bruker sjelden mer en 1, maks 2 radioer til daglig og dette representere et sted mellom 4-6 millioner radioer. Hvert år kjøper vi rundt 1 million radioer, så en overgang til DAB går rimelig kjapt. Bare se på storbrittania og Danmark - der er de på full vei allerede. (og du nevner jo selv USA som også har tatt i bruk Digital radio hvor mange har kastet seg på bølge og kjøpt apparat, dog er XM et annet prinsipp, men det viser at folk vil ha)...

Stadig flere land i europa tar i bruk DAB, og jeg var på bilferie for en stund siden og hørte på DAB over nesten hele europa - fra Norge, via Danmark til Spania.

De landene som ikke har tatt i bruk DAB enda, har omtrent alle prøveprosjekter på gang hvor DAB evalueres.

Og forresten - alt negativt dere har hørt om DAB, stammer stort sett fra en kilde: Per Morten Hoff, en lobbyist som har brukt enormt mye tid og ressurser på å drive PR og lobbyvirksomhet mot DAB.
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPod ekstrautstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]