DAB til iPod

Diskuter ekstrautstyr til iPoden

Innleggav segrov » fre 02.11.2007 0:04

Endelig kan denne tråden avsluttes!

Roberts (som lager sinnsvakt bra radioer) har lansert Robi – DAB/FM-dings til iPod!

http://www.robertsradio.co.uk/pages/robi.html

Du kan styre iPoden med den, og alt i alt ser den bra ut. Synes jeg:)

Bilde

Nå lurer jeg bare på om den vil funke på en iPhone :o
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Humbro » søn 18.11.2007 20:26

Beklager hvis jeg gjenåpner en tråd du hadde håpet var avsluttet en gang for alle, segrov, men siden det virker som du har god greie på DAB:

Veit du (eller noen andre her) hvordan det er blitt med DAB vs den nye DMB-standarden som det refereres til i noen av VG-artiklene det er blitt linka til ovenfor?

Eller, for å være litt mer konkret:
- Vil DMB ta over for DAB?
- Vil DAB-radioer i så fall kunne ta inn DMB-signal?
medlem i 222 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav segrov » søn 18.11.2007 22:36

Hei,

jeg er ingen ekspert desverre, men jeg følger da med på hva som skjer på DAB-fronten:) Jeg er vel mest motivert av at radio-lyttere ikke vet hva de går glipp av med en DAB-radio, for jeg var sjøl en DAB-skeptiker frem til jeg fikk en DAB-radio til jul:)

DMB er en DAB-variant som støtter bilder, og standarene utfyller hverandre. I Sør korea, tyskland og frankrike sender man DMB over DAB-nettet. Disse billedsendingene kommer i tillegg til lydsendingene, og DAB-radio fortsette som før. En DMB-mottaker med høytaler vil derfor kunne spille DAB-radio i tillegg til å vise DMB-tv.

DAB-systemet er laget for å være en ganske genrell infrastruktur for kringkasting. På samme måte som internett stadig støtter nye protokoller, kan også DAB-systemet utvides. Men selv om nye protokoller taes i bruk, kan man gjerne fortsette å beholde dagens protokoller. Alle DAB-baserte protokoller som eksisterer pr. i dag (det finnes vel 4 - DAB, DAB+, DMB og DAB-IP) kan sendes parallelt uten å skape krøll for hverandre. Og når FM legges ned (det er jo noen år til) blir det plass til mer DAB/DMB og andre varianter.

DAB+ blir forresten den vanligste standaren på sikt, men kommer ikke til å brukes i norge på minst 10 år da det er lite å tjene på dette. Skal du ha en bilradio, kan du kanskje kjøpe noe som støtter DAB+ (f.eks. denne: http://www.pure-digital.com/Products/Pr ... t=VL-60905 )

Jeg tror vi kommer til å se mye interesant. I Storbritannia skal man begynne med å sende podcaster over DAB-nettet, slik at din mobile dings automatisk oppdaterer seg med podcaster med diverse innhold.
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Humbro » man 19.11.2007 13:34

Takk skal du ha, det var opplysende, og innebærer vel at det VG skriver (at DMB vil "innebære en ny måte å kode signalene på som gjør at de fleste nåværende DAB-radioene blir dørstoppere") er tøv.

Er forøvrig helt enig med deg i at DAB får ufortjent mye pes, det virker som en god teknologi. Jeg synes imidlertid det er synd at både NRK og BBC gjør en så dårlig jobb med nettradio-løsninger. Det virker som det er blitt et helt unødvendig motsetningsforhold mellom de to satsningsområdene, som begge burde være selvsagte deler av en framtidsretta kringkasting.
medlem i 222 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav segrov » man 19.11.2007 15:31

Opphavet til artikkelen i VG var så vidt jeg erindrer en pressemelding forfattet av Per Morten Hoff, sjefen for IKT Norge. Men han driver jo en interreseorganisjon med formålet å påvirke både politkere og samfunnet forøvrig, men det vet ikke alle aviserredaksjoner, så de har bare gjengitt Per Morten helt ukritisk :/

Synes Teknisk Ukeblads beskrivelse av Hoff er bra: http://www.tu.no/meninger/article63214.ece :)

Forøvrig har jeg brukt en del krefter på å bedre artikkelen om DAB på wikipedia, men der har jeg truffet på en annen DAB-motstander som er svært hissig og har mye ledig tid, og som dermed kan trykke på sletteknappen så fort jeg har redigert noe, så misforståelsene om DAB vil nok vedvare en god stund fremover :/

Når det gjelder nettradio, har jeg blitt fortalt at NRK skal gjøre noen grep i nær fremtid, for Nettradio er genialt i heimen. Personlig satser jeg på en blanding av DAB og nettradio i hjemmet, og DAB/Podcasts på tur. Tror det er vinnerkombinasjonen det neste tiåret.
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Humbro » man 19.11.2007 18:18

God den TU-artikkelen. Foresvevde meg at TU også var DAB-kritiske, men det tyder vel først og fremst på at Hoff har gjort jobben sin svært godt ;)

Finnes det forøvrig en komplett oversikt over hvilke kanaler som er tilgjengelige på DAB i tillegg til NRK/P4 sine? Jeg har hørt at man får inn noe fra BBC, men har ikke funnet noen liste noe sted…
medlem i 222 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav segrov » man 19.11.2007 19:30

TU synes jeg er flinke, og TU synes jeg er ganske fair med DAB. TU er jo skrevet av ingeniører med journalistutdanning, så de burde vite hva de skriver om.

Her er en liste:

http://www.dabdigitalradio.no/default.a ... iner_id=17

BBC sendes ikke i norge, men alltid nyheter sender mye fra BBC.
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Humbro » man 19.11.2007 19:39

Uff da, jeg hadde håpa at den lista ikke var komplett…

Det der er ganske skralt, synes jeg. Så foreløpig er hovedgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe meg en DAB-radio egentlig bare å få en line-in så jeg kan spille podcasts fra ipoden. Men jeg kan jo håpe at kringkastingsrådet hever blikket litt etter hvert og skjønner at bl.a. BBC World burde være en selvfølge.
medlem i 222 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav segrov » man 19.11.2007 21:00

Ja, det er jeg helt enig i. Skjønt, i norge er det radiostasjonene som betaler for sine egen distribusjon, og for at BBC World skal kringkastes, må noe betale for det. I tillegg må det deles ut en lisens på distribusjon.

Men på NRK alltid nyheter sender de ofte fra BBC World, skjønt kanskje bare 30% av tiden. Se sendeskjema her: http://www.nrk.no/kanal/nrk_alltid_nyheter/

Om du bor i en av de større byene er den største forskjellen mellom FM og DAB-radio, at du får 5-6 unike DAB-radiokanale, i tillegg til de kanalene som også sendes dobbelt på FM og DAB (og i tillegg til lokalradio via FM).

Og du vil mest sannsynligvis få en positiv overaskelse vedrørende lydkvaliteten på DAB.

Bor du på landet derimot (eller bare i lillestrøm), får du jo ofte bare inn begrenset med FM-kanaler, og det er her DAB kommer til sin fulle rett.
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Paperboy » tir 20.11.2007 9:21

Men er bærbar DAB noe bra, eller vil man få mye digitalstøy? Er det følsomt? Skulle ha likt å ha visst om man kan trene med en DAB på øret, eller om man vil få mye problemer på turen og bør holde seg til podcasts.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav segrov » tir 20.11.2007 11:45

Bærbar DAB bør generelt gi bedre lyd og mindre støy en FM-radioer.

I bil fikk jeg inn DAB bedre en FM, og de fleste jeg kjenner som har bærbar DAB sier det samme.

Men ingen regel uten unntak. På trening vil du kanskje befinne deg i et område med signalskygge for enten DAB eller FM?

DAB sendes i Oslo på (om jeg erindrer riktig) 6 kilowatts styrke. FM fra NRK sendes på 40 kilowatt (igjen med forbehold om jeg husker riktig). FM-signalene kan trenge gjennom mye, men er mye lettere for å ta opp støy. DAB trenger ikke sterke signalet fordi all støy elimineres (og det betyr veldig mye) så alt i alt vil jeg si at FM og DAB har like god dekning i Oslo.

Er du usikker på om DAB gjør jobben, vil jeg kjøpt et sted med bytterett.

PS: Sørg også for at modellen du kjøper er ganske ny. Siste genereasjon DAB-radioer er både billigere og bedre.
medlem i 250 måneder
 

Re: DAB til iPod

Innleggav Paperboy » fre 02.05.2008 8:22

Noen som har kjøpt en DAB-enhet til iPod'en?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Forrige

Returner til iPod ekstrautstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]