Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ez » man 24.03.2008 11:53

Folkens! Noen som kan noe om lydkvaliteten på iPod/iPhone? Har en iPod og vurderer å kjøpe meg iPhone nå som iPod´en synger på siste verset. Men så hører jeg folk si at iPod/iPhone kommer dårlig ut på lydtester i forhold til andre spillere fra andre produsenter. Hva sier dere? Jeg er lydfrik og vil gjerne ha best mulig lyd siden jeg hører mye på elektronisk musikk hvor god lyd er essensielt.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav iphoneman » man 24.03.2008 12:03

Headsettet sier vell mest, selv bruker jeg Koss. Jeg mener at de spiller like godt på min iPhone som den gjør på ipoder og iriver og andre spillere.
Men de medfølgene proppene suger.
medlem i 194 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ez » man 24.03.2008 12:24

Jeg var også av den formening, men har forhørt meg endel rundtomkring og det er visst mye uenigheter om dette. Lydkvaliteteten handler visstnok like mye om kvaliteteten på komponentene i spillerne. (Mange skryter av Cowon iAudio D2). Er helt avhengig av god og dyp bass samt klare mellomtoner så er litt i tvil når det gjelder iPhone. Andre som har greie på dette? Har jo veldig lyst på iPhone da, men.

Når det gjelder headset har jeg brukt AKG K414P og er sånn middels fornøyd. Til tross for ok lyd faller klokkene stadig av slik at settet stadig må inn til rep (og øreproppervarianter kan jeg ikke bruke da de hele tiden faller ut, jeg har for store ørerganger).

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Polymorph » man 24.03.2008 12:27

Jeg har hørt det motsatte, at lydkvaliteten skal være vesentlig bedre enn hos andre produsenter.

Jeg er veldig fornøyd med lydkvaliteten i min iPhone, også gjennom Shure E4c-ørepropper til godt over 1000-lappen.

Lydkvaliteten er tilsvarende (men ikke fullt så godt) som hos et eksternt lydkort jeg har til 2000kr, som er tilkoblet iMac-en.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav remixenX » man 24.03.2008 12:44

ja, lydkvaliteten på spillerene har som oftest ikke mye å si for "vanlige brukere". For å høre forskjell på spillere må du ha ett anlegg som er verdt en del, koble til ipoden, og spille av musikken din der for å høre om det er noen skurring i lyden o.s.v. (Også, kvaliteten på filene du legger inn har noe å si..)

Men som sagt over her, blir det vell hodetelefonene som avgjør lydkvaliteten. Har selv en hodetelefon til 1700, og hører med engang at det ikke er ipoden som avgjør hvor bra lyden skal vere..

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ez » man 24.03.2008 19:03

Hmm, interessante svar her. Om dere har rett har isåfall "ekspertene" i Spaceworld-sjappa jeg forhørte meg feil. Er klar over variasjonene på lyd mht til filene man legger inn på en mp3-spiller, men synes likevel at jeg kan høre forskjell på cowon d2 og en iPod. Men mulig det er innbilning.

Mht til "vanlige" brukere og lydkvalitet er jeg usikker på når man krysser grensen til "avansert" bruker. Jeg har hørt på elektronisk musikk 10 år og blir mer og mer kresen. Har aldri jobba i studio e.l., men mener selv at jeg har blitt relativt god til å skille god fra dårlig lyd. Synes det virker som et stort prosjekt å stadfeste om headsettet eller spilleren avgjør mest.

Siden jeg ofte hører på musikk når jeg trener er bøyleheadset mest aktuelt for meg. Men det må ikke være for stort.
Sjekka forøvrig Creative HQ 1700-headsettet til litt over 400 og må si jeg fant lyden veldig god. Bedre enn det allerede nevnte AKG-settet til over 600. Nevner dette siden det kanskje er flere nysgjerrige på nytt headset her.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ondeper » man 24.03.2008 20:00

Like morosamt kvar gong eg leser om folk som er skuffet over lydkvaliteten på iPoden, kva kan det forventes av eit lite teknologisk vidunder for 2000 kr. Noen har litt store forventninger.

Men eg har nyaste iPod 80 Gb men Sennheiser PX 200 og er tilfredstilt, hifi-lyden har eg hjemme. ;)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ez » man 24.03.2008 21:20

Ondeper: Jammen, det er fint for deg. Men det er ikke det vi diskuterer her. Derimot er vi opptatt av hvilke spiller(e) som gir best lyd, ikke om du hever deg over slikt.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Audio Technica » man 24.03.2008 21:37

Jeg tror forskjellen på spillerne er veldig små, og forskjellene på headsettene er veldig store. Derfor tror jeg at det er bedre å kjøpe iPhone og noen virkelig gode hodetelefoner, istedet for en annen spiller og fortsette å bruke hodetelefonene du beskriver.

Riktignok skal visst lydkilden være det mest kritiske punktet i en hi-fi kjede. Lydkilden på en mp3 spiller vil da være selve filen. Ad/Da convertere og forsterkerne har mindre å si. Det blir jo "Dritt inn = Dritt ut" prinsippet.

Hvor oppmerksom på forskjeller i lydkvalitet er du når du trener? Hva slags trening er det? For å nyte musikk og hi-fi bør man ha det rolig rundt seg.. Og når man sitter rolig gjør det ikke noe at man har et litt stort headsett, som f.eks et Grado Labs headset. (De er råkule)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Tingenes Herre » man 24.03.2008 21:44

Prøv en Archos,de er hørbart bedre enn hvilkensomhelst Apple spiller.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Audio Technica » man 24.03.2008 21:48

Litt off topic: Archos spillerne ser jo helt jævlige ut + de er dårlige.

Hvis du er usikker på om du hører forskjell på ting er det kanskje liten vits i å velge bort verdens kuleste gadget.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav remixenX » man 24.03.2008 21:51

Jeg vil anbefale disse hodetelefonene: http://www.bose.com/controller?event=VI ... ones_index

Faktisk bedre enn Grado Labs sine (har de og), Bose sine har bedre og fyldigere lyd..

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Audio Technica » man 24.03.2008 21:56

Kjærsten min har de Bosene med Noise Cancelling funksjon, og de låter kjempefint, fortsatt holder jeg en knapp på Grado Labsene.. Jeg hørte nettop Grado Statement Series 1000, riktignok ikke igjennom en iPod, men de låt fantastisk. Nesten like bra som Staxene til far.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav chrbje76 » man 24.03.2008 22:48

Man blir helt mør i pappen av lese disse diskusjonene om lydkvalitet.

For å prøve å sette ting litt i perspektiv, vi snakker her om et digitalt medium, lagret digital og avspillt digitalt. Det er liksom begrenset hvor mye Apple kan klare å gjøre med hardware, eller skulle gidde å gjøre for å påvirke dette på noen negativ måte. Det er stort sett en decoder chipp, forsterker, hodetelefoner. Decoder chippen skal i utgangspunktet gjøre det samme på alle spillere(før prossesering osv som ihvertfall er gjenstand for individuell smak og behag). Forsterker er relativt lite hokkus pokkus i denne størrelsen og jeg ser det som relativt usansynelig at Apple skulle gidde å spare noen dollar på å sette inn noe skikkelig drit. Hodetelefoner er vell et av de mest kritiske punkt, synes ikke de som følger med er noe fantastiske men her er også meningene og smaken vidtspredt så det er meningesløst for apple å bruke masse av kjøperens penger på noe voldsomt bra, det er snakk om å lage noe som funker greit nok for flest mulig, og det gjør de jo forsåvidt.

Så i situsjonen hvor absolutte største parten av folks medie ligger i 128kb er det rett og slett meningsløst å snakke om lydkvaliteten på hardware, man kan heller diskutere det faktum at majoriteten av musikk tilgjengelig på Itunes er i 128kb, som er rett og slett forferdelig.
medlem i 192 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav scottoiler » man 24.03.2008 22:54

chrbje76 skrev:Så i situsjonen hvor absolutte største parten av folks medie ligger i 128kb er det rett og slett meningsløst å snakke om lydkvaliteten på hardware, man kan heller diskutere det faktum at majoriteten av musikk tilgjengelig på Itunes er i 128kb, som er rett og slett forferdelig.


Takk

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]