Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Zoot » man 24.03.2008 23:01

iPhone bruker de samme lyd chippene som iPod nano bruker så lyden blir akkurat som på iPod nano ;) . Selv har jeg en iPod Classic og lyden er perfekt for meg :-D .

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Audio Technica » man 24.03.2008 23:24

Nå gjentok du vel egentlig bare det vi andre har sagt..
Det handler om å gjøre det beste ut av de dårlige filene også.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav chrbje76 » man 24.03.2008 23:57

Beklager for gjentakelse, men synes det er skuffende lite fokus på 128kb situasjonen. Var en stund siden jeg var på Ipod og mp3 kjøret (begynner å bli gammel, lite tid og slikt hehe) Men skaffet meg nå en iphone for litt siden og fikk bakoversveis av det rælet som kom ned fra itunes. Det funker ok nok for litt lavmelte rene pene sanger, men spiller du noe med litt trøkk og komplisert lydbildet er det bare å holde seg fast, jikes! Det bobler i digital bakgrunnstøy, klipper og hakker så man nesten kan telle bitsene, det er nesten til å grine av. Veldig happy med Iphone på alle måter, men itunes i 128kb er en tragedie jeg ikke skjønner de kan ta penger for. Fikk da også refundert alle mine kjøp, så de er jo grei sånn sett.
medlem i 192 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav ez » tir 25.03.2008 0:36

Ja dette er essensielt chrbje76 . Jeg ripper alle mine CD´er 320 bit. Vet også at de fleste seriøse MP3-salsgsider på nettet for profesjonelle DJ´er selger MP3 i 320. Jeg hører helt klart forskjell på 192 og særlig 128 (som er elendig) i forhold til 320. Hadde jeg hatt plass hadde jeg valgt et lossless-format som f.eks. FLAC (men dessverre støtter ikke iPod´ene dette formatet, noe derimot iAudio D2 gjør).
Uansett takk for info om hodetelefoner allesammen. Greit å vite at de faktisk teller mest.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav remixenX » tir 25.03.2008 0:49

iphone/ipod støtter jo apple losless..

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav epifant » tir 25.03.2008 3:06

Jeg kjører iPod Classic 160GB, BeyerDynamic DT770 Pro (80 ohm) og 1411kbps AIFF på hele musikkbiblioteket mitt. Lydkvaliteten er utmerket, og du skal virkelig ha et godt stueoppsett for å matche (spesielt nedover i bassen, men det gjelder jo generelt for bedre hodetelefoner vs. vanlige høyttalere).

Jeg utelukker selvsagt ikke at det KAN oppfattes en forskjell ved å velge en annen avspiller. Men da skal du bevisst lytte etter det, og gjerne gjøre A/B-sammenlikninger. Selv er jeg tilfreds med å få kanskje 90-95% av lydkvaliteten til bare 10% av styret. Slutt å bekymre deg om at du kaaaanskje kunne fått en litt mer åpen øvre mellomtone, litt mer trøkk i midbassen eller mer luft i diskanten. Bruk heller tiden og kreftene på å nyte all den gode musikken som finnes! :-D

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Marasmus » tir 25.03.2008 6:40

Jeg har både Cowon iAudio D2 og iPhone, og hører klart at det er en vesentlig forskjell på lydkvaliteten med flat EQ. Lyden i D2 er mange hakk bedre. Det er MYE større opplevd kvalitetsforskjell på lyden mellom iPhone og D2 enn det er mellom 128KBps og 320KBps MP3(!), da forskjellene på de sistnevnte alltid vil være tilnærmet ubetydelig. Lyden i D2 er varmere og fyldigere, som indikerer at D2 yter bedre på lavere frekvenser, muligvis fordi den har kraftigere forsterker. Lyden i iPhone er forholdsvis kjølig sammenlignet, men den er ikke dårlig i det hele tatt, og holder fint når man er ute på farten. Positivt med iPhone er at det er lite susing, selv når man bruker propper med høy følsomhet. D2 har mye susing :) Kanskje verdt å nevne at jeg bruker Shure E500 med spillerne.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav chrbje76 » tir 25.03.2008 23:35

Dere høres nå temmelig luftige ut begge to, hehe luftig diskant :) en bolle for den, skål!
medlem i 192 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Mr.Kaizer » tor 27.03.2008 21:30

Er det noen som vet om det finnes hodetelefonforsterker for iPod/iPhone som kan plugges rett i dock-inngangen? Så man får omgått hele forsterkerinnholdet i dingsene..

Har både iPhone og iPod 5.5G 80GB, og i klassisk musikk (mye pauser og "stille øyeblikk") er susingen helt vanvittig irriterende. Bruker Ultimate Buds UB7, dvs. Etymotic ER6i med iPhonekabel. Mulig 40dB støydemping utenfra gjør noe med ørenes følsomhet, men det er fortsatt fryktelig enerverende.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav epifant » fre 28.03.2008 2:27

Den inneholder ikke hodetelefonforsterker så vidt jeg vet, men Wadias iTransport gir deg både bit-perfect digital audio ut (SP/DIF), digital video ut (Komponent), "vanlig" analog audio og video ut, kan fjernkontrolleres med Apple Remote. Den fungerer også som lader. Utsalgsprisen ventes å være ca. $349.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Mr.Kaizer » tir 01.04.2008 0:30

Så vel egentlig for meg en portabel hodetelefonforsterker.... En liten og nett en, kanskje med samme formfaktor som Griffin iTrip eller hva den nå heter (FM-sender som er diskret plassert under iPod/iPhone vha. kontakten)...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Lydkvalitet på iPod/iPhone?

Innleggav Mr.Kaizer » ons 21.05.2008 0:08

Nå har jeg funnet en fin løsning på kvaliteten, selv om susingen fortsatt er der:

Etymotic ER6i i form av Ultimate Buds UB7 (førstnevnte med iPhone-kabel), sammen med spesialstøpte monitorplugger fra GN Resound. EQ på diskantreduksjon + ett hakk høyere volum enn vanlig sørger for jevnt og fint lydbilde, med detaljert og relativt fyldig bass som ikke skurrer (med mindre det er meningen).

Mine spesialstøpte monitorplugger er verdt hver krone av de 1220,- de kostet. Det eneste som er synd er at jeg ikke fikk laget dem tidligere.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Forrige

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]