Advarsel: Kjøpe AppleCare hos AppleStore

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Advarsel: Kjøpe AppleCare hos AppleStore

Innleggav Janklk » man 15.10.2007 7:12

Halve varen til full pris?

Jeg bestilte AppleCare hos AppleStore sammen med min nye iMac 24" 2,8 Ghz. Prisen for AppleCare hos AppleStore er den samme som hvis man kjøper pakken hos de fleste Apple-forhandlere.
Apple reklamerer jo med at med AppleCare får man i tillegg til den utvidede garanti også diagnose- og reparasjonsprogrammet TechTool Deluxe på en bootable CD, samt en feilsøkingsguide.
Stor var min overraskelse da jeg ikke mottok noe kit for AppleCare-avtalen med CD osv., jeg fikk kun en e-mail fra AppleStore med et avtalenr. for AppleCare-avtalen. Avtalen var til og med aktivert 2 ½ uke før jeg mottok maskinen, altså "mistet" jeg litt av garantitiden der.
I e-mailen jeg mottok var AppleCare avtalenr. oppført med kun 10 sifre. Alle andre AppleCare-avtaler jeg har sett har hatt et avtalenr. med 15 sifre. Så her kunne det nok være duket for problemer senere...
Jeg tok en telefon til AppleStore og fortalte at jeg gjerne ville ha det samme som om jeg hadde kjøpt AppleCare-kit'et hos en Apple-forhandler, altså med original TechTool Deluxe-CD m.m. Personen jeg snakket med hos AppleStore var veldig hyggelig, og lovte å prøve å hjelpe. Men litt senere fikk jeg en e-mail fra vedkommende, som beklaget at de likevel ikke kunne hjelpe meg. Han hadde forsøkt å få rette avdeling til å sende meg innholdet i kit'et som en "velvillig gest", men fikk til svar at det dessverre var umulig.
Så det ser ut til at Apple's holdning her er at det er helt OK å levere halve varen til full pris...

Jeg er klar over at det er mulig å laste ned TechTool Deluxe fra Apple. Men hvorfor skal jeg laste ned et digert program, og brenne CD selv når jeg faktisk har betalt for denne varen allerede?
Det kan jo dessuten tenkes at jeg vil selge min iMac før de 3 årene med AppleCare-avtalen er ute.
Hva tror dere vil se mest ryddig ut (og øke annenhåndsverdien?):
1) En utprintet e-mail med et mangelfullt AppleCare avtalenr. + en "hjemmebrent CD"
eller
2) Et originalt AppleCare avtalebevis med korrekt avtalenr., original TechTool Deluxe CD samt feilsøkingsguide...
Jeg tror jeg vet svaret...

Hvordan det gikk?
Jeg kansellerte selvsagt min nyinnkjøpte og mangelfulle AppleCare-avtale under henvisning til angrefristen iht. Kjøpsloven. Det var jo ikke engang noe å returnere - så det var meget enkelt!
Da er det mye bedre å kjøpe AppleCare-pakken hos en Apple-forhandler, og få det man faktisk har krav på.
Det er ganske merkelig synes jeg at Apple ikke kan forstå det.
Halv vare til full pris er ikke noe for meg!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav LarsB » man 15.10.2007 12:42

Jeg bestilte AppleCare sammen med min Mac Pro fra AppleStore, og fikk tilsendt TechTool CD og manual, og etter laaaaang tid så fikk jeg også et AppleCare bevis per post. Det var ikke noe problem å ringe AppleCare for support før jeg fikk beviset.

Lars
medlem i 214 måneder
 


Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]