En liten test av iPod Touch

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

En liten test av iPod Touch

Innleggav BleedingMe » man 08.10.2007 19:18

Skrev en liten anmeldelse, eller noen ord om første intrykket på et annet BB, så poster den her også. Tilfelle den er relevant for noen som er ivrige på å kjøpe.


Etter å ha hatt iPod Touch noen dager er det vel egentlig bare en ting som slår meg, og det er at ved siden av iPhone, så er dette den definetivt feteste dingsen man kan eie!

Bilde

Musikk:
Med iPod Touch er det "viktigere" enn noen gang å ha albumart til sangene og albumene sine, da dette er en svært viktig del av brukergrensesnittet så fort man beveger seg inn på musikk delen. Nå har jeg alltid vært opptatt av å ha albumart i iTunes fra før, så jeg hadde ikke så altfor mye og oppdatere, men noe var det jo. Albumart dekker for eksempel nesten hele skjermen så fort man velger en låt, og snur man på herligheten, så den ligger vannrett får man automatisk opp coverflow. Lyden i seg selv synes jeg er bedre enn på min 30GB men detta har jeg kun testa med de medfølgene høretelefonene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Video
Mens videofunskjonen på iPod 30GB egentlig bare var tull på grunn av den lille skjermen, er mulighetene noe helt annet her. Og jeg må si jeg synes det funker fint og se video på den. Har Blood Diamond, 300, Pink Floyd - Live 8 og Welcome To The Videos av Guns inne på den nå, og med halvannen time kollektiv reising til og fra jobb har detta blitt brukt aktivt de siste dagene. Video tar derimot riiiimelig stor plass, og etter å ha konvertert Blood Diamond fra DVD havner man på 1,1 GB. Filmen har en spilletid på 2 timer og 23 minutter.
Bruker Handbrake for å konvertere video fra DVD til å matche iPhone (samme display) og med full kvalitet.
Alt i alt er jeg svært fornøyd med video funksjonen på iPoden.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilder
Har man iPhoto på Mac er det en drøm og synkronisere bilder herifra til iPoden via iTunes. Bildene blir "optimalisert" for iPoden sin skjerm, og det hele blir svært klart og tydlig. Han man et bilde som ligger vannrett snur man bare iPoden vannrett og bildet dekker hele displayet. Har 1397 bilder tatt med speilreflekskamera på iPoden, og morroa koster 900 MB.

Og så begynner jo den virkelige morroa.

Safari
Nettleseren som jeg i 9 av 10 tilfeller bruker på Macen min (også noe Firefox) så er svært fornøyd med hvordan denne fungerer i utgangspunktet. På iPoden er den IMO minst like bra, og det hele er en svært gjennomtenkt og gjennomført affære. Samme som før ved å snu iPoden vanrett, så snur Safari seg vannrett. Vil man lese en spesifikk del av en side, for eksempel ett innlegg her på forumet er det bare å dobbeltappe på området, og iPoden zoomer inn og dekker det innlegget det er snakk om. Man kan også zoome ved å legge to fingre på skjermen, og bevege de fra hverandre. Popup blocker og "faner" er selvfølgelig også med. Det samme er bokmerker, autofill i adresselinjen, and so on.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Youtube
Youtube filmer ses i en egen applikasjon, som ligger ved siden av Safari i movedmenyen. Denne åpnes også hvis man klikker på en link i Safari. Funger som alt annet svært godt, og filmen dekker hele displayed. Man kan selvfølgelig søke og gjøre alt annet man kan på en PC. En annen fin ting er bokmerker også her. Finner man en video man liker bare legger man den til, og man er bokstavlig talt 3 trykk unna den fra hovedmenyen neste gang man vil se den.

Bilde

Bilde

Bilde

iTunes
Man har selvsagt også tråløs iTunes music store på iPod Touch, hvor man kan forhåndslytte, kjøpe og laste ned musikk. Hele iTunes bilioteket ligger selvsagt ute, så er man på farta og vil ha en låt er det bare å skaffe. Neste gang man synker iPoden med iTunes på PCen sin vil låta lastes opp i iTunes biblioteket.

Konklusjon
Eneste jeg ikke skjønner med iPod Touch er hvorfor den ikke er dyrere. Den er rett og slett fantastisk bra! Displayet er sinnsykt klart og tydlig. Tastaturet funker som en drøm, og man bommer skjelden på tastene.
En annen ting som bekymra meg en smule var responstiden når man trykker på noe, men også her er den helt suveren. iPod har gått fra å være verdens beste mp3 spiller, til og bli verdens beste mp3 spiller med et par års teknologisk forsprang på konkurentene.
Størrelsemessig er den ganske nøyaktig 30GB iPod, bortsett fra at den er mye tynnere. 8mm tykk for å være nøyaktig.
Når det gjelder minne på den er 16GB egentlig passe for min del. Fant ut at hvis jeg ikke legger inn det jeg aldri hører på, har jeg alltids noen giga ledig. Ellers kommer det garantert større modeller.


Bilde

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Oscar » man 08.10.2007 19:25

Takk. det var noen fine ord om verdens beste mp3-spiller som snart er i mine hender. :-) :-)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Mr.Hofslett » man 08.10.2007 19:35

TØFT!! Om jeg bare får solgt min iPod mini nå så blir det Touch på meg óg :-D Her er foresten minien ;)

Om noen skulle være intressert i en Shuffle 1GB (2. gen sølv) så selger jeg også den. Pris avtales. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav nicho » man 08.10.2007 19:43

Alle tiders mini anmeldelse. Gleder meg til den annkommer butikken i morgen (håper jeg.)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav epqr » man 08.10.2007 21:14

JObber du på humac? hadde du giddet og lagt ut her på forumet når dere får den inn? :rolls eyes:

Genial mini-test foresten ;)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav petterandreas » man 08.10.2007 21:23

En god og fyldig test!

Veldig off-topic: så du hadde mange fine albumcover i CoverFlow, noen steder man kan få tak i albumcover (gratis)?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Ttiger » man 08.10.2007 21:25

Tx for en flott test! 8-)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Incrediboy » man 08.10.2007 21:27

jeg bruker amazon til mine covers... finner det meste der i bra oppløsning. for mer sære band og norske - så må man kanskje lete noe mer

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TheRealChristoffer » man 08.10.2007 21:27

epqr skrev:JObber du på humac? hadde du giddet og lagt ut her på forumet når dere får den inn? :rolls eyes:

Genial mini-test foresten ;)


Han er vist sjef:P

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav BleedingMe » man 08.10.2007 21:30

Takker folkens :-)


petterpus skrev:En god og fyldig test!

Veldig off-topic: så du hadde mange fine albumcover i CoverFlow, noen steder man kan få tak i albumcover (gratis)?



Jeg pleier å høreklikke på en låt og velge "Hent albumcover" eller hva det nå står i iTunes. Krever selvsagt at man har riktig albumnavn og slike ting.
Hvis albumcoveret av en eller annen grunn ikke ligger i iTunes store bruker jeg cdcovers.cc
Og nei, jeg jobber desverre ikke i humac ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav iNdrebo » man 08.10.2007 21:33

http://www.widget-foundry.com/widgets/amazonart.htm

Kjempeflott widget som finner covers fra amazon, og legger dei inn i itunes :-)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav TheRealChristoffer » man 08.10.2007 21:35

BleedingMe skrev:Takker folkens :-)


petterpus skrev:En god og fyldig test!

Veldig off-topic: så du hadde mange fine albumcover i CoverFlow, noen steder man kan få tak i albumcover (gratis)?



Jeg pleier å høreklikke på en låt og velge "Hent albumcover" eller hva det nå står i iTunes. Krever selvsagt at man har riktig albumnavn og slike ting.
Hvis albumcoveret av en eller annen grunn ikke ligger i iTunes store bruker jeg cdcovers.cc
Og nei, jeg jobber desverre ikke i humac ;)


Han mente nicho:P

Veldig god test

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav BleedingMe » man 08.10.2007 21:37

Hehe.. Så det litt seint ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav petterandreas » man 08.10.2007 21:57

BleedingMe skrev:Jeg pleier å høreklikke på en låt og velge "Hent albumcover" eller hva det nå står i iTunes. Krever selvsagt at man har riktig albumnavn og slike ting.

iNdrebo skrev:http://www.widget-foundry.com/widgets/amazonart.htm

Kjempeflott widget som finner covers fra amazon, og legger dei inn i itunes :-)

For tungvindt ;) Hadde trengt noe som scannet alt og la inn for meg (lat).


Men tilbake til testen; hvor lang tid har du brukt på å synce alt?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav BleedingMe » man 08.10.2007 22:05

Aner ikke.. Bilder er jo litt treigt da, men ellers synes jeg alt går veldig greit. Har tatt det litt i perioder også, siden jeg hadde endel å gå igjennom måtte jeg gå et par dager for å "høre" hva jeg savna ;)
Men som sagt. Musikk og video er rimelig fort gjort.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]