3gen iPod problemer

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

3gen iPod problemer

Innleggav ArneØ » ons 26.09.2007 12:10

Har en liten delikat case jeg håper noen kanskje kan hjelpe meg med.

Jeg har en 3. generasjons iPod og har som heg har litt problemer med.
Når jeg slår iPoden på blir den stående å henge med eplelogoen i displayet, og kommer ikke noe videre inn i systemet. Plugger jeg iPoden i Macen med Firewire (skal være det på så gamle iPoder) dukker den heller ikke opp på dekstopen eller i iTunes.
Om jeg derimot booter iPoden inn i Disk Mode dukker den både opp på dekstopen, i iTunes og i Disk Utility. Jeg kan skrive og lese fra disken og disken holder lagret data over tid. Prøver jeg å oppdatere FW gjennom iTunes updateren ser det ut som det går, men oppdateringen blir ikke gjennomført siden den er force mounted som disk og vil derfor ikke reboote.

Når jeg ser på filstrukturen på selve disken er ikke denne lik som deg jeg husker den var tidligere. Den eneste mappen som ligger inne er iPod_Control. og jeg mener å huske at det burde finnes mapper som "Notes" , "Device", "Contacts", og muligens også "Calendar" der inne, i tillegg til en del skjulte mapper. Dette stemmer også med det jeg ser på min 5g video iPod.

Det er mye som tyder på disk feil, og det er også dette som fremkommer ved å kjøre iPoden inn i "Diagnostic mode", men jeg syns dette er litt merkelig siden jeg ved å froce mounte iPoden som disk får den til å oppføre seg normalt i forhold til read/write og sync mot iTunes.
Ved å kjøre diagnose på harddisken får jeg

<b>HDD SCAN

HDD FAIL
0X00000059
WR FAIL</b>

Noen som har særdeles god greie på hvordan harddisker, iPod FW/SW oppfører seg som kanskje kunne hjelpe? Kan selvfølgelig sende den inn til ipodbatteri.no, men det er egentgli ikke poenget. Har lyst til å se om jeg får den til å svive selv, og dessuten er det grenser for hvor mye penger det er vits i å bruke på en så gammel dings når jeg har en 5g samt en iPhone på vei i posten.

EDIT: Mistenker at det er en dårlig sektor på disken som er årsaken. Har etterhvert funnet noen lignende tilfeller rapportert på diverse fora på nettet. Er det bare å kaste inn håndkle, eller finnes det en måte å "vekke" sektoren på?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav simeik » ons 26.09.2007 18:01

Samme skjedde med min 4g ipod photo etter den fikk en dose vann.
Det så ut som alt funket når jeg koblet den til. Men når jeg skulle bruke den så stod den bare å "joomet". HDD Lagde også rare lyder.
Jeg tok ut hdden og brukte den til pynt. Nå har jeg en iPod classic 80gb :D


Edit: HDD klikket altså :S
 


Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]