Ungdommer tror musikk er gratis?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Innleggav desafio » tor 12.05.2005 11:27

Jeg kjøper mindre plater fra "Gigantene" fordi jeg har så mye musikk fra dem allerede. men de små, ukjente artistene finner man ikke på p2pnettverk, eller iTunes, så dem kjøper jeg som regel av, så lenge de lager bra musikk :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » tor 12.05.2005 12:20

Er enig at internett har hjulpet mindre artister mye, se på f.eks. mp3blogger. De er blogger som poster et par mp3er av en artist samt. noe informasjon om de. Hvem som helst kan gjøre det og mange gjør det. Alskens musikksmak blir da dekket og folk kan kommentere innleggene og komme med sine egne tillegg angående artisten eller lignende artister.

Nå tror jeg at disse er igrunn delvis ulovlige, fordi de gir et par eksempler av artistens musikk via mp3filer som ikke er godkjent av plateselskapet nødvendigvis. (Men det er blitt slik at flere og flere plateselskap/artister legger ut mp3er på sine sider/sender cder/demoer osv til slike blogs for å få sin musikk snakket om.)

Alle mine platekjøp ifjor og iår er pga. musikk jeg har hørt på nettet via. f.eks. blogger ol. Og de fleste artistene er ukjente på radioen/generellt aldri hørt om.

-SJ
medlem i 236 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 12.05.2005 15:16

Og jeg som var helt sikker på musikk var gratis :iPod:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav golasen » tor 12.05.2005 15:37

bonaveo: Kan du gi meg noen eksempler som tilsier at din type musikk er dårlig representert på iTunes? I følge din profil hos audioscrobbler virker jo den ganske mainstream da, tror jeg skulle funnet 95% av den musikken på iTMS.

O:-)
medlem i 210 måneder
 

Innleggav KristofferG » tor 12.05.2005 15:47

Kazaa er suger..
Bruker heller litt penger på musikken min enn å laste ned derfra...
(Gutt 14)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 12.05.2005 15:52

Dette blir litt tilsvarende språkfeil-debattene. Gamle Oslo-borgere irriterer seg over "Oshlo"-språket. Kjøkken, sjøkken, skjøkken, shorte, skjorte, bla bla bla. :rolls eyes: Før i tiden var det "fy-fy" å si Spania i stedet for "Spanien".

"Barna snakker feil", sier de. Tull! Det er bare språket som endrer seg. Slik skal det være, og slik må det være. Det er ikke så veldig lenge siden man IKKE hadde skarre-R i Stavanger. Tenke seg til...! :-!

Musikkindustrien er i endring. Ungdom legger lista for hva de bruker pengene sine på. Gamle gubber i store plateselskap vrir seg i kontorstolene. Aksjeeierene er forbanna. "Helvetes styre, GJØR NOE!" o_O >:-o Det er dødfødt med en moralistisk argumentasjon her.

"Barna stjeler musikk", sier de. Tull! Det er bare musikkindustrien som endrer seg. Slik skal det være, og slik må det være. Bruken av musikk defineres på nytt. Det er ikke så lenge siden man ikke lastet ned musikk fra nettet. Tenke seg til...! :-!

Det skal uansett bli spennede å se hva musikkindustrien blir tvunget til å transformere seg til. Nå tjener de store penger på platesalg. Det endrer seg jo, som vi alle er vitne til. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 12.05.2005 17:02

Selv i dag er det vel veldig mye radio de store plateselskapende tjener penger på og det vil vel simpelt nok bare fortsette.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Moldarin » tor 12.05.2005 17:14

golasen skrev:Kan du gi meg noen eksempler som tilsier at din type musikk er dårlig representert på iTunes? I følge din profil hos audioscrobbler virker jo den ganske mainstream da, tror jeg skulle funnet 95% av den musikken på iTMS
Italienske Rhapsody, Gåte, Within Temptation, Xandria, Evanescence, eRa...

Men norsk folkerock og symfoni metall er kanskje ikke de sjangerene folk hører mest på! :P

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 12.05.2005 17:18

metrom skrev:Tull og tøys!
I Norge har platesalget steget godt siden år 2000. I tillegg er det de norske smale artistene som har har hatt absolutt størst salgsvekst.


Norske artister er ikke alltid enkle å finne på P2P-nettverkene, dermed er ikke nedlasting et like stort problem for norsk plateindustri som for utenlandsk. I USA er det tilfelle at smalere musikere mister platekontrakter som følge av at de store artistene ikke selger som de pleide, som bl.a. er et resultat av at P2P-nettverk gjør de kommersielle artistene gratis tilgjengelig.

metrom skrev:Svært mange norske undergrunnsartister og andre musikere man ville kaldt "smale" har tvertimort gått åpent frem og sagt at de må ha nedlastning og støtter de som gjør det.
Grunnen til det er at internett er en så effektiv og genial distribusjonskanal som ingen kontrolerer. Og men kontrol så mener jeg slik som radiokanaler, tv-kanaler som MTV ZTV osv. Det er jo disse som har stort innflytelse og makt over hva den middelmådige lytter bør kjøpe.


Jeg vil selv karakterisere meg som relativt "smal" musiker og er helt
for at musikk skal være gratis tilgjengelig. Som jeg har prøvd å komme
inn på flere ganger i denne tråden mener jeg det tjener musikernes kunstneriske interesser, selv om det ikke tjener dem økonomisk.

metrom skrev:Internett har for de musikerene og artistene som normalt ikke kommer på radio, kan være deres stilart osv., vært en enorm mulighet til å distribuere seg selv og ikke minst markedsføre seg.


Det er vel og bra, men problemet med å distribuere musikk på internett er at hvem som helst kan legge ut musikken sin, uten noen form for
kvalitetskontroll, en kvalitetskontroll som plateselskapene sto for før i tiden. Idag begrenser platselskapets rolle seg nesten utelukkende til markedsføring. Dette gjør det veldig vanskelig for lytterene å finne
kvalitetsmusikk i jungelen av musikk på nettet, kanskje så vanskelig
at de færreste vanlige musikkforbrukere gidder å bruke tid på det.

Det er selvfølgelig mulig å utvikle et apparat som hjelper brukerne fram til den gode musikken (mp3-bloggere er vel et eksempel på kvalitetssikring - hvis du finner en blogger som har en musikksmak som matcher din kan du følge med på siden hennes for å oppdage ting du ikke har hørt før). Jeg tviler ikke på at det vil dukke opp bedre løsninger på dette etterhvert. (Den diskusjonen fortjener kanskje en egen tråd?)


metrom skrev:Alt det du sier her vitner om "gammeltsyn" slik jeg kaller det i dag.
Tiden vil vise at du tar feil anng. "P2P-teknologien er ikke et "angrep" på CD-formatet, men et angrep på ideen om å ta betalt for musikk."


Forstår jeg deg rett, du tror P2P-nedlasting vil miste sin betydning så fort plateselskapene blir aktører på nettet?

metrom skrev:Og med "gammeltsyn" mener jeg at dagens plateindustri lider av en utgått forretningmodell som de til siste krampetrekning forsøker å bevare. Men ingen selv uansett hvor mye penger de har (plateindustrien er verdens 5. største industri) kan stoppe den teknologiske utvikling.
Poenget er at plateindustrien overhodet ikke har forsøkt å ta ibruk ny teknologi. De har sittet å tviholdt på CD-formatet istedet for å følge med å tenke nytt når internett kom.
Hvorfor har ikke industrien for lenge siden kommet med, eller forsøkt å komme med en iTMS tidligere? Og hvorfor må det et selskap som Apple til for å vise dem veien til fremtiden?

Disse giantene har grodd fast i en gammel verden, og de har lært den nye the-hard-way. Når dere selv prater om hva P2P har gjort med folks holdning til musikk, tenk på hva en tjenste som alla iTMS kunne ha motvirket noe av dette, hadde den bare kommet senest år 2000 og ikke 2005.


Jeg er enig i at plateindustrien er fastgrodd og har interesse av å fornye
distribusjonskanalene sine framfor å tviholde på CD-formatet.
Men du omtaler det å "motvirke" gratis nedlastning som noe positivt, jeg mener det er i selve musikkens interesse at den er gratis tilgjengelig.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav gersa » fre 13.05.2005 15:31

Noen punkter fra en som har handlet på itms:

1) DRM som benyttes dekker allt jeg kan komme på av behov som jeg har. Man tar backup av filene på CD eller DVD etter hvert, så trenger man ikke bekymre seg for at harddisken dør. Da bare legger man de inn igjen og reautoriserer harddisken.

"If you find you have reached 5 authorizations due to system upgrades, you can reset your authorization count by clicking Deauthorize All in the Account Information screen. Note: You may only use this feature once per year."

Man godkjenner bruken på alle de 5 datamaskinene man eier (hvem har fler enn 5).

Man brenner ut på CD for å gi til venner eller ha med seg i bilen eller på hytta eller på fest.

Så de eneste som møter veggen vil jeg si er de som vil legge musikken ut på p2p.

2) Ja det hadde vært fint om man kunne velge kvaliteten på sangene man lastet ned selv. I hvertfall burde det vært 1 komprimert AAC og 1 lossless versjon. Da hadde alle de som påstår at de lett hører at sangene fra itms er komprimert holdt kjeft. Jeg har bra anlegg og kan ikke høre det med mindre jeg hadde hatt en CD av samme artist i CDspilleren og brukte AB test. Og til og med da tror jeg ikke jeg ville klart å høre hvilken som var originalen. Men det er klart, har du et high end HIFI anlegg til 200000 så er det vel like mye prinsippet om at det skal være den beste kvaliteten du putter i CDspillern som at du faktisk kan høre forskjell som teller. Men jeg tviler litt på at alle de som påstår de hører at det komprimert har et slikt anlegg.

3) Det burde selvfølgelig vært lov til å laste ned filer om igjen fra apple. De har jo liste over hvilke låter man har betalt for retten til å høre på. Man kan uansett bare spille de av på det antallet maskiner DRM sier er tillatt. På den annen side så syntes jeg at folk kan ta såpass ansvar selv at de tar backup av filene de kjøper

4) Det virker som om mange tror at itms liksom er noe som skulle omvende alle piratene i verden. Tror nok ikke det er tanken bak det. Selvfølgelig håper de at så mange som mulig ser hvor enkelt og relativt rimelig det er (skal være ganske cheap hvis du syntes 8 kroner for en sang er dyrt, husk hvor mange mennesker som er involvert totalt for å fa laget, gitt ut og distribuert musikken) og derfor kjøper en plate derfra i ny og ne (har gjort det selv), men folk må huske på at selv om de som du kjenner også foretrekker å laste ned og syntes p2p er enkelt som bare det så er det veldig mange flere databrukere som ikke syntes det er enkelt med p2p og som aldrig har brukt det. Det er heller disse itms vil ha til å kjøpe musikk ved å gjøre det enkelt. Samme folka som de vil ha til å kjøpe imac og mac mini. Til og med muttern og fattern kan laste ned fra itms og de ville aldrig ha klart å komme seg på p2p for å finne det de er ute etter.

Og til sist) Mange sier, ja men hva med de som ikke har iPod eller som kjører Linux. Enkelt. da kjøper man musikk et annet sted. BMW-felger passer ikke på Peugeoten min selv om jeg har aldrig så lyst på de, heldigvis så finnes det helt like felger som passer så får det ikke hjelpe at jeg ikke kan kjøpe de i BMW-butikken
medlem i 229 måneder
 

Innleggav tactus » fre 13.05.2005 17:28

gersa skrev:Selvfølgelig håper de at så mange som mulig ser hvor enkelt og relativt rimelig det er (skal være ganske cheap hvis du syntes 8 kroner for en sang er dyrt, husk hvor mange mennesker som er involvert totalt for å fa laget, gitt ut og distribuert musikken) og derfor kjøper en plate derfra i ny og ne (har gjort det selv), men folk må huske på at selv om de som du kjenner også foretrekker å laste ned og syntes p2p er enkelt som bare det så er det veldig mange flere databrukere som ikke syntes det er enkelt med p2p og som aldrig har brukt det.

Visst musikkindustrien ønsker å ta "CD-medium" pris på noe virtuelt, kunne de like gjerne shippet hele plata ved siden av (med posten), og alle hadde blitt fornøyde. Brukeren hadde fått tilgang til musikken med engang (bedre service) og musikk industrien kunne hatt noe å forsvare prisen med. Den største kostnaden med virtuell distrubisjon må i hovedsak være administrativ, og det er ingen praktisk forskjell (utenom båndbredde) å selge åtte låter til én krone mot én sang til åtte kroner. Det eneste argumentet jeg finner for de åtte kronene eller åtti for ett album er at den høye prisen ikke vil kannibalisere plateindustrien/platesjappen på hjørnet.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav bep0rz » lør 14.05.2005 0:23

Grunner for å laste ned musikk:

- Gratis
- Lovlig - for oss norske statsborgere
- Bedre kvalitet enn iTunes
- MP3 (ikke AAC)

Har selv kjøpt 6 sanger på iTunes - og må si meg fornøyd med greia, selv om kvaliteten kunne vært litt høyere (160kb/s-192kb/s) og musikk i MP3-format.

At Metallica ikke er representert er en skam.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jp_tix » lør 14.05.2005 4:31

bep0rz skrev:Grunner for å laste ned musikk:

- Gratis
- Lovlig - for oss norske statsborgere
- Bedre kvalitet enn iTunes
- MP3 (ikke AAC)

Har selv kjøpt 6 sanger på iTunes - og må si meg fornøyd med greia, selv om kvaliteten kunne vært litt høyere (160kb/s-192kb/s) og musikk i MP3-format.

At Metallica ikke er representert er en skam.


Regner med at du tenker på P2P-nedlasting her.
Som mac-bruker har du ingen som helst grunn til å velge MP3
framfor AAC. AAC gir bedre lydkvalitet og tar mindre plass.
Punktum.

(Sjekk forøvrig ut denne:
http://members.chello.nl/~m.heijligers/ipod/Compression/compression.html)

At P2P-nettverk gir bedre kvalitet enn iTMS er også en ganske mystisk påstand.
For det første er lydkvaliteten om ikke bedre så hvertfall like god i iTMS.
For det andre gir iTMS deg helt korrekt tagging av låtene, dvs informasjon om artist/album/sjanger osv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav nosey » søn 05.05.2013 23:27

Ser at tråden er gammel, men like greit å ta det opp her istedenfor å lage ny tråd. Selv er jeg ungdom, og er veldig imot å laste ned musikk gratis/ulovlig! Liker å kjøpe i iTunes. Da får jeg også en komplett samling i CoverFlow, med albumbildene :D
Men hvis jeg derimot skal ha tak i en sang som ikke fines i noen musikkbutikk, hva gjør jeg da? Vet ikke om det er lov å spørre om det her, så hvis det ikke er lov så bare fjern dette innlegget. Hvilke tjenester kan man bruke for å laste ned musikk ulovlig? "www.listentoyoutube.com"?, er det sjangse for å få virus (selv om det ikke er mye virus/trojanere laget til Mac)? eller annet søppel som kan lage trøbbel på Mac-en? jeg vet egentlig ikke om det er mulig å få tak i sangen noen plass, ulovlig eller ikke. skal bruke sangen i en lysbildeserie som skal vises i en konfirmasjon, og da er sangen jeg har blitt bedt om å få tak i "lillebrors vise", og det er ikke noe problem å finne DEN, men jeg skal ha den UTEN sang/tekst, bare melodien. jeg finner den ikke uten sang. har googlet masse, og den ligger heller ikke i iTunes/WiMP/Spotify... og ikke på youtube... noen her som er bedre enn meg til å google eller kan få tak i denne så hadde jeg blitt veldig glad :)

EDIT: eller finnes det faktisk et program som kan fjerne sangen/stemmen i sangen slik at det bare blir melodien igjen? eller er jeg litt vel optimistisk da? uansett hvis det finnes så hadde vel et sånt program kostet flesk...! :(

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Stensilcase » tir 07.05.2013 6:46

Jeg kan vell ikke kalle meg ungdom lenger, men har drevet å lastet ned musikk siden det gikk an. Jeg kan ikke si at jeg sover dårlig om natten av den grunn.
Verden er dessverre slik at alt koster penger, og folk har forskjellige forhold til penger.

Jeg er dessverre ganske fattig, og har mye annet å måtte betale en musikken jeg ønsker å høre på. Jeg er enig med de som skriver at det burde være en måte å donere penger til artister du synes fortjener det. Og jeg gjør dette ved å gå på konserter etc.

Andre grunner jeg laster ned via p2p:
1. Bruker ikke iTunes.
2. Bruker ikke CDer.
3. Har ikke like mye penger som jeg skulle ønske.
4. Bedre kvalitet.
5. Musikken jeg hører på er ikke alltid tilgjengelig, og ofte vanskelig å finne om jeg skulle kjøpe den.
6. Jeg liker oftest musikk i fra artister som ikke er så kjente, så om jeg viser musikken til kompiser etc, så føler jeg at jeg reklamerer og utvider artistens "reach"
7. Jeg bruker for det meste internett radioer som Grooveshark, Spotify, Jango, Youtube etc. Så jeg har ikke musikken fysisk på maskinen.
8. Systemet som er nå gjør at artister som har mye penger, kommer bare til å tjene enda mer penger. Synes ikke det er synd på rike artister som mister litt penger på at folk laster ned deres musikk. Musikk skulle vært allemanns eie på ett sett. Ikke det at artisten ikke fortjener ros og berømmelse, men noen får altfor mye av dette.
medlem i 132 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]